Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 04:12

14
تیر
توصیه‌هایی برای کاهش احساس تشنگی در ماه رمضان

توصیه‌هایی برای کاهش احساس تشنگی در ماه رمضان

مصرف غذاهایی که حاوی غلات به خصوص غلات سبوسدار و حبوبات هستند در کنار سالاد یا سبزی خوردن در وعده سحر توصیه می‌شود.

نازلی نمازی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه

 

 

 با توجه به اینکه شروع ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است . در این فصل در کنار گرمی هوا و تعرق زیاد که نیاز بدن را به مصرف آب افزایش می‌دهد، طولانی بودن فاصله بین سحر تا افطار نیز  گاهی تحمل نخوردن و نیا شامیدن را مشکل می‌کند.

بنابراین به ذکر چند نکته جهت کاهش احساس تشنگی در کنار تامین آب کافی برای بدن  در این ماه مبارک می‌پردازیم.

مصرف آب و مایعات

برخی از مردم بر این عقیده هستند که برای جلوگیری از عطش در هنگام خوردن سحری باید آب زیادی نوشید غافل از این موضوع که مصرف آب زیاد در هنگام غذا خوردن، سبب رقیق شدن اسید معده شده ، نفخ و اختلال در هضم غذا را ایجاد می‌کند.

از طرفی باید توجه نمود که میزان مازاد آب در بدن ذخیره نمی شود تا در هنگام تشنگی بدن از آن استفاده کند بلکه از بدن دفع می‌شود، بنابراین مصرف مایعات زیاد در هنگام سحری نه تنها سودی ندارد بلکه ممکن است سبب سوءهاضمه هم شود. توصیه می‌شود به جای مصرف زیاد مایعات در سحر، از میوه و سبزیجات تازه استفاده نمود. 

فیبر غذایی

سعی کنید فاصله بین افطار تا شام و از شام تا سحر از مایعات که بهترین آن آب می‌باشد استفاده کنید. مصرف  آب که مقداری لیموی تازه در آن چکانده شده است و یا  آب با خاکشیر (بدون شکر) می‌تواند جهت رفع تشنگی برایتان مفید باشد. میوه و به خصوص سبزیجات تازه و خام به دلیل اینکه حاوی فیبر زیادی هستند  آب را به خود جذب می‌کنند و سبب افزایش مدت زمان ماندگاری آب در بدن می‌شود بدین ترتیب بدن به صورت یکنواخت می‌توانید از آن استفاده کنید و کمتر دچار عطش می‌شوید.

از طرف دیگر وجود فیبر در غذا سبب افزایش مدت لازم  جهت جذب مواد غذایی می‌شود. قند موجود در میوه ها که به طور عمده فروکتوز می‌باشد از افزایش ناگهانی انسولین در بدن که سبب ورود گلوکز به سلول‌های بدن می‌شود و سبب هیپوگلیسمی در فرد می‌شود پیشگیری می‌کند بنابراین احساس گرسنگی  را به تعویق می‌اندازد.

غذاهای شور و چرب

غذاهای شور ( کنسروها، خیار شور، سوسیس ، کالباس و ...) ، سرخ شده و پر چرب نیز در وعده سحر توصیه نمی شود. این غذاها احساس تشنگی را در فرد تشدید می‌کند. مواد غذایی شور،پرچرب و سرخ کردنی نیز درافطار توصیه نمی شود. خوردن چند عدد خرما با مقداری آب جوش در افطار مناسب است. از مصرف آب سرد در افطار( بخصوص در هنگام باز کردن روزه ) خودداری نمایید.

مصرف كافئین

توصیه می‌شود در هنگام سحری از نوشیدن چای پر رنگ که سبب دفع زیاد آب از بدن و ایجاد تشنگی می‌شود بپرهیزید. شایان ذکر است که موادی مانند قهوه و کاکائو نیز دفع آب از بدن را افزایش می‌دهد.

مصرف غذای حاوی غلات

مصرف غذاهایی که حاوی غلات به خصوص غلات سبوسدار و حبوبات  هستند در کنار سالاد یا سبزی خوردن در وعده سحر توصیه می‌شود. توصیه می‌شود فاصله بین شام تا سحری از آب ، میوه، سبزیجات تازه و خام، سالاد و سبزی خوردن استفاده نمایید.

 

برچسب ها: روزه داری، رمضان، مصرف آب و مایعات، مصرف آب در رمضان، رمضان در تشنگی، غذاهای شور و چرب تعداد بازديد: 660 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز