Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:30

9
مرداد
هوشيارانه غذا بخوريد

هوشيارانه غذا بخوريد

به علائم و سینگال‌هایی كه بدن‌تان به هنگام غذاخوردن می‌فرستد، توجه كنید. وقتی كه گرسنه هستید، غذا بخورید و وقتی كه احساس رضایت كردید، از خوردن دست بردارید.

هوشيارانه غذا بخوريد

 

به علائم و سینگال‌هایی كه بدن‌تان به هنگام غذاخوردن می‌فرستد، توجه كنید.  وقتی كه گرسنه هستید، غذا بخورید و وقتی كه احساس رضایت كردید، از خوردن دست بردارید.  اگر با تفكر و اندیشه غذا بخورید، می‌توانید به احساس خوشبختی، احترام به نفس و خود دوستی بیشتری دست بیابید. آیا وقتی كه شروع به تماشا كردن برنامه‌های تلویزیونی می‌كنید،

حتما چیزی در دست می‌گیرید و خود را با خوردن مشغول می‌كنید؟

 مثلاً ظرفی پر از چیپس را روی میز می‌گذارید و بعد از مدتی تمام محتویات آن را می‌خورید؟

آیا گاهی اوقات از زیادخوردن و سیری احساس ناراحتی می‌كنید؟

آیا با سرعت و عجله غذا می‌خورید؟ تمام این موارد و برخی موارد دیگر باعث می‌شوند تا شما از طعم آن چیزی كه می‌خورید لذت نبرید و در ضمن بعد از خوردن و تمام كردن غذا نیز احساس رضایت‌مندی نكنید. راهنمایی‌ ما به شما كمك می‌كند تا عادت غذایی بهتری داشته باشید و با فكر و اندیشه غذا بخورید.

 

با اندیشه غذا خوردن یعنی چه؟

با اندیشه غذا خوردن یعنی غذا خوردن با آگاهی؛ یعنی توجه كردن به سیگنال‌هایی كه بدن می‌فرستد؛ یعنی این‌كه به بدن‌تان اجازه دهید به هنگام گرسنگی بخورد و به وقت سیری دست از خوردن بكشد. این روش غذا خوردن به شما كمك می‌كند تا سالم‌تر و متناسب‌تر شوید و احساس راحتی و رضایت بیشتری كنید.

 

نكات كلیدی برای تمرین غذاخوردن

 به مهم‌ترین اشاره‌های بدن توجه كنید (گرسنگی و سیری)  به احساسات و موقعیت‌ها توجه كنید

 وقتی به دلایل دیگری غیر از گرسنگی غذا می‌خورید.  از حواس خود بهره گرفته و به شكل، بو و طعم غذاها توجه كنید.  به غذاها به چشم سوخت مورد نیاز بدن نگاه كنید. با آگاهی و اندیشه غذا خوردن درست نقطه مقابل بدون فكر غذا خوردن است. در مورد دوم، شما به دلایل دیگری غیر از گرسنگی غذا می‌خورید؛‌ یعنی به گرسنگی و سیری و سیگنال‌های بدن توجه نمی‌كنید.

 

نكات كلیدی برای تمرین غذاخوردن اندیشمندانه و با تفكر

 شما احساس غم، اندوه، خستگی و تنهایی می‌كنید و می‌خواهید خود را درمان كنید و احساس بهتری داشته باشید؛ بنابراین یك ظرف پر از (دسر، كیك، شیرینی، بستنی و . . .) را یكجا می‌خورید.  شما احساس سیری می‌كنید، ولی برخی از غذاها و بوها شما را فریب می‌‌دهند. یك شام كامل خورده‌اید و اصلاً گرسنه نیستید، ولی باز هم به هنگام تماشای تلویزیون یك ظرف پر از پاپ‌كورن(ذرت بو داده) می‌خورید؛ چرا كه نمی‌‌توانید در برابر وسوسه خوردن آن مقاومت كنید.

  شما عادت دارید در برخی ساعات خاص غذا بخورید؛ حتی اگر در آن زمان‌ها احساس گرسنگی نكنید. ساعت 12 غذا می‌خورید؛ چون زمان ناهار خوردن رسیده است، ولی آن روز صبحانه را خیلی دیرتر از همیشه خورده بودید و در ساعت 12 اصلاً احساس گرسنگی نداشتید.  در هنگام غذا خوردن به‌طور هم‌زمان كار دیگری نیز انجام می‌دهید. تلویزیون تماشا می‌كنید و همزمان شام یا ناهار می‌خورید و به این ترتیب فراموش می‌كنید كه چقدر غذا خورده‌‌اید و اصلاً چیزی از طعم غذا را نیز متوجه نمی‌شوید.

 

قبل از غذا خوردن

1- از خودتان سوال كنید، آیا واقعاً گرسنه هستم؟

 به علامت‌هایی كه بدن‌تان می‌فرستد، توجه كنید. آیا شكم‌تان به سروصدا افتاده است، آیا دچار سرگیجه شده‌اید آیا نمی‌توانید تمركز كنید؟ 

اگر از روی استرس و ناراحتی به سراغ غذاخوردن رفته‌اید، دست بردارید و سعی كنید با ورزش، پیاده‌روی و شركت در كلاس‌‌های یوگا استرس خود را كاهش دهید.  اگر فقط به این دلیل غذا می‌‌خورید كه غذای دلخواه‌تان جلوی چشمان‌تان است، یا اینكه خسته‌اید و می‌خواهید با غذاخوردن كمی خستگی دركنید، باز هم دست نگه دارید و به جای آن كار دیگری انجام دهید؛ مثل گوش دادن به موسیقی.

 غذاهایی را انتخاب كنید كه گرسنگی‌تان را برطرف می‌كنند.  اگر گرسنه هستید، از میوه‌ها، غلات، سبزیجات، پروتئین‌ها و چربی‌‌های سالم مثل روغن زیتون استفاده كنید. هله‌هوله و غذاهای فرآوری شده را كنار بگذارید؛ چرا كه باعث پرخوری می‌شوند.  اگر كمی گرسنه هستید، یك غذای میان وعده و مختصر بخورید و خود را با یك غذای كامل بیش از حد سیر نكنید.

 

 در حین غذا خوردن

  • خود را از شر تمام چیزهایی كه ایجاد اختلال در غذاخوردن می‌كنند، رها كنید. جلوی تلویزیون، در كنار كامپیوتر و یا سایر چیزها غذا نخورید. این‌كار باعث می‌شود تا با تفكر بیشتر غذا بخورید.
  • از حواس خود استفاده كنید. غذا را تماشا كنید، بوها را حس كنید و با احساس بیشتری غذا بخورید. آیا غذایی كه می‌خورید، طعم شیرین، ترش، شور، تلخ، تند و  . . . دارد؟
  • آیا بافت غذای شما سخت، نرم، شل یا سفت است؟

آیا غذا بوی خوبی دارد؟

شكل و رنگ آن چگونه است؟ سرد، گرم، یخ، داغ است؟

 3- در حین غذا خوردن باز هم به چك كردن وضعیت خود از طریق بدن‌تان توجه كنید. وقتی كه معده شما به شما می‌گوید دست از خوردن بردارید، این‌كار را انجام دهید، نه وقتی كه تمام غذای خود را خورده‌اید هدف شما این است كه از غذاخوردن احساس رضایت و سیری كنید. آرام غذا بخورید تا احساس گرسنگی و سیری خود را بیشتر بفهمید.

 

 بعد از غذاخوردن

1- دوباره به حس كردن تأثیری كه غذا خوردن روی جسم و فكر شما می‌گذارد، ادامه دهید. از خودتان بپرسید كه این غذا به شما انرژی می‌دهد یا نه؟

2- از خودتان سوال كنید كه آیا از خوردن آن چیزی كه دارید می‌خورید، احساس رضایت می‌كنید؟ اگر بله، دفعه بعد نیز آن غذا را در همان موقعیت و شرایط بخورید تا به احساس رضایت برسید و اگر نه، دفعه بعد موقعیت خود را عوض كنید؛ مثلاً با افراد دیگری غذا بخورید تا احساس بهتری داشته باشید.

 

 

 چند نكته برای غذا خوردن با آگاهی و تفكر بیشتر

 به خاطر داشته باشید كه با تفكر و هوشیاری غذاخوردن نیاز به تمرین دارد.  آرام غذا بخورید. حدود 20 دقیقه طول می‌كشد تا بفهمید كه سیر شده‌اید. سعی كنید غذا خوردن خود را تا 20 دقیقه طول دهید.  قبل از آنكه غذا خوردن را شروع كنید، غذای خود را تقسیم‌بندی و از تكه‌های كوچك‌تر شروع كنید.  در حین غذا خوردن دست از غذا خوردن بكشید و به علامت‌های بدن‌تان توجه كنید.  از غذایی كه می‌خورید لذت ببرید و عادات غذایی خود را بهبود ببخشید.

برچسب ها: گرسنگی، پروتئین‌ها، سیری، چربی‌‌های تعداد بازديد: 445 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز