Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 16:52

6
تیر
چگونه بخورم؟

چگونه بخورم؟

در شماره قبل، تا معرفي يكي دو راه ساده براي كنترل چاقي و چاقي شكمي‌...

چگونه بخورم؟

 

 

در شماره قبل، تا معرفی یكی دو راه ساده برای كنترل چاقی و چاقی شكمی‌پیش رفتیم. در این شماره به معرفی یكی دو روش دیگر خواهیم پرداخت. طبیعتا اگر با ما همراه شوید خواهید دید كه خود تعداد روش‌ها به بیش از 1000 روش بالغ خواهد شد.

تصور كنید اگر هر كدام از ما به اشتباه با خواندن مقالاتی از این دست به این حس كاذب برسد كه خودش می‌تواند برای خودش رژیم طراحی كند آن وقت با چه ضرری رو به رو خواهیم شد! پس هدف از خواندن این مقاله،‌ این نباشد كه بخواهیم شخصا در مورد طراحی رژیم وارد عمل شویم بلكه به این چشم به قضیه نگاه كنیم كه مقوله طراحی رژیم یك دریای عمیق است كه بدون راهنما در آن غرق می‌شویم و به جای بهره بردن،‌ زیان دیده هم می‌شویم.

 

یادآوری نكات

اگر یادتان باشد در شماره قبل گفتیم كه طبق آخرین بررسی‌های تراز اول دنیا هرچه جدیت اولیه در میزان كاهش وزن بیشتر باشد،‌ هم درجه موفقیت كاهش وزن بیشتر خواهد بود و هم اشتیاق فرد برای ادامه رژیم و نگهداری آن بیشتر خواهد بود. شرایط خاص این نحو عمل كردن را هم برشمردیم.

 از طرف دیگر گفتیم كه حذف یك یا دو وعده غذایی بدترین انتخاب ممكن خواهد بود، چون نه تنها چنین رژیم‌هایی امكان شكست بیشتری دارند، بلكه در عین حال با عوارض جانبی زیادی توام هستند كه ارزش تجربه‌اش را ندارند. همچنین به كمك شایان توجه پیاده روی اشاره كردیم و گفتیم با گنجاندن برخی مواد غذایی كه باعث افزایش متابولیسم می‌شوند می‌توان به كاهش وزن كمك كرد.

 همچنین با یكی از مهم‌ترین علل شكست رژیم غذایی به نام تعارف غذایی آشنا شدیم و گفتیم بسیاری از ما به این دلیل رژیم غذایی خود را می‌شكنیم كه با تعارف‌های كلافه كننده دوست و رفیق و آشنا مواجه می‌شویم.

 پس باید بدانیم كه یكی از شرایط موفقیت،‌ تصمیم قاطع ما برای رعایت رژیم در همه احوال است و نباید به دلیل تعارف‌های مكرر، تسلیم شویم. لطفا به تصمیم دوستان و فامیل كه قصد رژیم دارند احترام بگذاریم و با تعارف‌های مكرر، باعث تزلزل اراده آنها نشویم.

 

تنها كم‌خوردن برای كاهش وزن كافی نیست

اینك به معرفی روش‌های ساده دیگری برای كنترل چاقی می‌پردازیم. بسیاری از افراد به اشتباه فكر می‌كنند كه تنها كم خوری برای كاهش وزن كافی است و بسیاری از اوقات در كلینیك با این سوال مراجعین رو به رو می‌شویم كه می‌گویند «من كه واقعا چیزی نمی‌خورم پس چرا وزن كم نمی‌كنم». حقیقت این است كه تنها دلیل اضافه وزن و چاقی،‌ پرخوری نیست. یكی دیگر از دلایل چاقی،‌ رژیم‌های نادرست و من در آوردی و غذا خوردن‌های بسیار كم آن هم نامنظم است.

حتما تعجب می‌كنید؟ مگر نه؟ آیا می‌دانید چرا؟

 

رژیم‌های غلط و فقیر از مواد مغذی

بگذارید به شما بگویم كه برخی از مواد مغذی مانند عناصر بسیار كمیاب و ویتامین‌ها در پیدایش و تشدید اضافه وزن اگر بیش از خود پرخوری دخیل نباشند شاید كمتر هم نیستند! وقتی سال‌های سال رژیم‌های غلط و فقیر از مواد مغذی را پیاده می‌كنیم، در بدن فقر برخی مواد مغذی پیش می‌آید كه در سوخت و ساز نقش داشتند.

 از طرف دیگر، وقتی خیلی كم می‌خوریم بدن با این پدیده سازش می‌كند و با كم كردن شدید فعالیت‌های درونی خودش،‌ با این پدیده كم خوری شدید و طولانی مبارزه می‌كند و حاصل كار این می‌شود كه این دست افراد دو جور كلاه و شاپو سرشان می‌رود. هم كم می‌خورند و كم لذت می‌برند و هم دچار اضافه وزن و چاقی شكمی‌می‌شوند!

 

با متخصص تغذیه مجادله نكنید

پس اگر می‌خواهیم خوب وزن كم كنیم، نباید با متخصص تغذیه خودمان مجادله كنیم و اصرار نماییم كه «من خودم كمتر از رژیم این خانم یا آقای متخصص تغذیه غذا می‌خوردم و نمی‌خواهم این رژیم را اجرا كنم چون می‌ترسم وزنم بیشتر شود».

متخصص تغذیه بعضا با توجه به شرایط و شرح حالی كه از ما می‌گیرد ممكن است رژیمی‌طراحی كند كه از غذایی كه ما می‌خوردیم هم بیشتر كالری داشته باشد، ولی چیزی كه مهم است این است كه آخر سر وزن كم بكنیم. پس چه چیزی بهتر از این؟ هم بیشتر لذت می‌بریم و هم آخر سر وزن كم می‌كنیم!

 

رعایت رژیم اصولی

روی سخنم با شما دوست گرامی‌است. استفاده‌ای كه از مطالب فوق می‌كنیم این است كه یكی از راه‌های اصلی كاهش وزن،‌ رعایت رژیم اصولی است كه توسط یك متخصص تغذیه طراحی شده باشد. خوشبختانه بسیاری از ما به ارزش علم قائل هستیم و در كاری كه سر رشته نداریم مشورت می‌گیریم و تنها عده قلیلی از افراد كه خود را مشرف به جمیع علوم می‌دانند متضرر می‌شوند و خود را از مشاوره كارشناسان تغذیه محروم می‌كنند.

 

غذا را خوب بجوید

یكی دیگر از راه‌های كاهش وزن، خوب جویدن غذا است. حتما می‌پرسید چه ربطی دارد؟ جالب اینجا است كه برعكس این قضیه هم صادق است و افرادی كه غذا را خوب نمی‌جوند با احتمال بیشتر اضافه وزن و چاقی شكمی‌رو به رو هستند. در این مجال كوتاه قصد نداریم وارد چند و چون و سازوكار این قضیه شویم و اصلا لازم هم نیست بدانیم چطور و چگونه.

 فقط كافی است بدانیم اگر می‌خواهیم خوب وزن كم كنیم نباید موقع غذا خوردن حرف بزنیم یا تلویزیون تماشا كنیم و با حواس پرت غذا بخوریم. جالب اینجا است كه آدامس جویدن در ساعات دیگر روز به كاهش وزن كمك می‌كند و تازه باعث سركوب اشتها هم می‌شود. پس از فردا هرچی پول درشت دارید بدهید آدامس بگیرید. البته این جمله آخر را محض شوخی عرض كردم.

قدیم‌ها با پول خُرد هم می‌توانستیم آدامس خروس نشان بخریم، ولی الان با اسكناس‌های درشت هم نمی‌توانیم. در شماره‌های بعد باز هم نكات جدید،‌ ظریف و ساده‌ای خواهم گفت كه به كاهش وزن شما كمك كند. مادران عزیز اگر در كوله پشتی دلبندتان كه اضافه وزن دارد شكلات یا آبنبات یا پاستیل می‌گذاشتید از این به بعد میوه و آدامس بگذارید.

 

برچسب ها: اضافه وزن، متابولیسم، كاهش وزن، كالری، چاقی شكم تعداد بازديد: 557 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز