Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:53

5
تیر
غذاهایی که روحیه شما را تقویت مي‌کنند

غذاهایی که روحیه شما را تقویت مي‌کنند

رژیم غذایی، موثرترین روش برای تاثیرگذاری بر سلامت عمومی و تندرستی...

غذاهایی که روحیه شما را تقویت مي‌کنند

 

 رژیم غذایی، موثرترین روش برای تاثیرگذاری بر سلامت عمومی و تندرستی می‌باشد. برخی از غذاها، تاثیری تقریباً آنی بر روشی که مغز و سیستم عصبی به آن واکنش نشان می‌‌‌دهند و همچنین این نکته که شما چگونه آن را احساس خواهید کرد، می‌گذارند.

برای قرن‌ها، بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها، برای آرام کردن سیستم عصبی و القای احساس سرخوشی بکار برده شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. غذاهایی شبیه شیر گرم و بوقلمون، آرامش و خواب خوش را به ارمغان می‌آورند، در حالیکه قهوه و سیگار، به عنوان محرک عمل می‌كنند. شکلات احساس مهر به شما می‌دهد، در حالیکه سالیسیلات موجود در برخی مواد غذایی و آسپرین، شما را آشفته و عصبانی می‌سازد.

 

چه بخوریم؟

شیوه‌ زندگی سراسر استرس ما، شامل عادات غذایی است که پس از یک خواب کوتاه در شب، روز را بلافاصله با صبحانه مختصر یا بدون صبحانه شروع می‌کنیم؛ در سَرِ راه به محل کار، یك كیك می‌خوریم تا فوراً انرژی را به بدن برسانیم؛ ناهار را با پیتزا یا ساندویچ سردی سرشار از نیترات (مانند سوسیس و كالباس) سپری می‌کنیم؛ شب هم معده را با بسته‌ای غذای آماده به پایان می‌رسانیم، درست قبل از اینکه به تختخواب برویم.

 اگر به دنبال ذهنی آرام، بدنی قوی، یا روحیه‌ای شاد هستید، باید بدانید که با استرس، کمبود خواب، تغذیه بد و نامنظم و ورزش نکردن، نمی‌توانید به آنها دست یابید. واضح است اگر رژیم غذایی منظمی داشته باشیم و غذاهایی مملو از میوه‌های تازه، سبزیجات، پروتئین به مقدار كافی، آجیل‌ها، دانه‌ها، حبوبات، و غلات کامل را مصرف کنیم، بدن مواد مغذی ضروری مورد نیاز خود را برای ساخت و حفظ سلول‌های سالم، تعادل انتقال دهنده‌های عصبی در مغز و حفظ سطح گلوکز خون به دست می‌آورد. سطح مناسب سروتونین در بدن برای حفظ بدنی آرام، خُلقی متعادل، خانواده‌ای شاد و خوشحال و احساس کلی آرامش و رفاه لازم است. برای دستیابی به تمام این ویژگی‌های خوب، باید مواد غذایی زیر خورده شوند:

 

اسیدهای چرب اُمگا-3

 این ماده‌ مغذی را می‌‌‌توانید در انواع آجیل مانند بادام و گردو، ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا و تُن، دانه‌هایی مانند کتان و نیز تخم‌مرغ بیابید. این غذاها، انتقال دهنده‌های عصبی بهبوددهنده خُلق‌وخو را ایجاد می‌کنند و سبب می‌‌‌شوند شما هوشیار بمانید و از درون احساس شادی کنید. برای رسیدن به حداکثر کیفیت، كمی روغن زیتون روی یک تکه ماهی قزل‌آلا بمالید و قبل از کباب کردن یا بخارپَز کردن، آن را در ترکیبی از دانه‌های کنجد قرار دهید.

 

فیبر محلول

این ماده‌ مغذی را می‌توانید در غذاهایی چون بلغور،

جُو دوسر، انواع میوه و غلات بیابید که نه تنها سیستم گوارشی بدن شما را سالم نگاه می‌‌‌دارند، بلکه احساس گرم و لذت‌بخش سیری را افزایش می‌‌‌دهند؛ در نتیجه شما وسوسه نمی‌‌شوید تا معده‌ خود را میزبان غذاهای بی‌ارزش و پرکالری نمایید.

 

چای؛ حاوی انواع آنتی اکسیدان

تاثیراتی که چای بر بدن می‌‌‌گذارد، بسیار متفاوت است چای باعث احساس سَرحالی و تغییر روحیه می‌شود و با رساندن آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن از اثرات منفی افزایش سن و كهولت جلوگیری می‌‌‌کند.

 

مصرف ویتامین D

 براساس تحقیقات اخیر مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نکته‌ای کلیدی برای داشتن زندگی سالم، شاد و طولانی مدت به شمار می‌‌‌آید. ویتامین D، به بدن کمک می‌‌‌کند تا سطوح سروتونین را افزایش دهد. سروتونین، یکی از انتقال دهنده‌های عصبی کلیدی به شمار می‌‌‌آید که خُلق و خوی ما را تحت تاثیر خود قرار می‌‌‌دهد.

روش‌های متفاوت و گوناگونی برای جذب بیشتر ویتامینD وجود دارد كه از جمله آنها می‌‌توان به موارد زیر اشاره كرد: روزانه 15 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن و یا خوردن غذاهای سرشار از ویتامین D مانند ماهی آزاد(سالمون)، ماكرول و تن. همچنین می‌‌‌توانید برای جذب ویتامین D، روزانه یک لیوان شیر اُرگانیک یا شیر سویای غنی شده، بنوشید.

 

انواع ویتامین

برای داشتن یک سیستم عصبی سالم، به ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین B12 و اسید فولیک نیاز دارید. این ویتامین‌ها به تولید انتقال دهنده‌های عصبی آرام‌بخش برای شاداب نگه داشتن شما، کمک شایان توجهی می‌‌‌کنند. با خوردن یک فنجان عدس یا لوبیا، کمی اسفناج یا کلم براکلی، دریافت کافی اسید فولیك آرامش‌بخش و همچنین پروتئین و فیبر مورد نیاز برای داشتن احساس سیری در طول روز تضمین می‌شود.

به یاد داشته باشید که خوردن این غذاها به تنهایی، به تقویت روحیه‌ شما نمی‌‌انجامد. با انجام کمی نرمش‌های روحیه‌بخش و آرام همراه با مصرف این غذاها، انرژی بیشتری را درون خود احساس خواهید کرد و احساس سلامتی بیشتری خواهید نمود.

 

روز را با انتخاب غذاهای هوشمندانه سپری کنید

 

در اینجا مثالی از یك برنامه ساده غذایی ارائه می‌‌‌شود که با استفاده از آن، می‌‌‌توانید اطمینان یابید که خلق و خوی خوبی خواهید داشت

 

صبحانه

 بلغور جو همراه با کشمش، بادام، و شیر سویا. اشتها‌آور است!

 

ناهار

 به همراه غذای خود، سالاد اسفناج همراه با سبزیجات دیگر میل نمایید. چاشنی آن را از روغن زیتون، روغن آووکادو و یا روغن گردو تهیه كنید. کمی سرکه بالزامیک با خردل نیز همراه با این چاشنی طعم سالاد را رویایی خواهد نمود.

 

شام

ماهی قزل‌آلای کباب شده و براکلی بخارپز شده که کمی دانه‌های کتان روی آن پاشیده شده باشد، فوق‌العاده است!

 

دسر

 مقداری بستنی شیر نارگیل با تکه‌های بادام بر روی آن، واقعاً عالی است!

برچسب ها: روغن زیتون، ویتامینD، سیستم گوارشی بدن، پرکالری، آرام‌بخش تعداد بازديد: 560 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز