Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 05:32

6
خرداد
راهکارهای تغذیه‌ای در آلودگی هوا

راهکارهای تغذیه‌ای در آلودگی هوا

امروزه آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تهدید کننده سلامتی در کلان شهرها می‌باشد. در صورتی که از راهکارهای مبارزه با آن استفاده نشود...

 راهکارهای تغذیه‌ای در آلودگی هوا

 

امروزه آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تهدید کننده سلامتی در کلان شهرها می‌باشد. در صورتی که از راهکارهای مبارزه با آن استفاده نشود، به سرعت موجب تاثیرات مضر در بافت‌هایی نظیر چشم، پوست، گوارش، اعصاب و عروق می‌شود.

در هوای آلوده دود ناشی از خودروها، مونوکسید کربن، دی‌اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، ازن، آلاینده آلی، ذراتی مثل آزبست و سرب تاثیرات مضر جبران ناپذیری بر بدن می‌گذارد.

در چشم با افزایش شدت آلودگی هوا به دلیل تمایل بیشتر مونوکسید کربن نسبت به اکسیژن به بافت چشم این تجمع موجب آسیب‌هایی نظیر آب مروارید (کاتاراکت) و سوزش، قرمزی و آب ریزش از چشم می‌شود.

در سیستم عصبی تجمع سرب بیش از 60 میکروگرم در دسی‌لیتر خون سبب علائمی مانند سردرد و کاهش دید شده و مسمومیت طولانی مدت با آن موجب افسردگی و تشدید کم خونی می‌شود.

در صورتی که بتوانیم سیستم ایمنی را از طریق دریافت مناسب مواد غذايي و ورزش ارتقا بخشیم در کاهش شدت عوارض ناشی از آلودگی موثر خواهد بود.

  

چرا لبنیات؟

با توجه به این که فلزات دو ظرفیتی برای جذب با یکدیگر رقابت دارند، لذا با افزایش دریافت کلسیم و روی، این مواد در مقابل ذرات سرب هوا رقابت کرده و عوارض سوء سرب تقلیل می‌يابد.

بدین معنی که شما می‌توانید با افزایش دریافت لبنیات به عنوان منبع غنی کلسیم بدن خود را در مقابل سرب ناشی از آلودگی هوا تقویت نمایید.

از طرف دیگر در صورتی که لبنیات دریافتی با پروبیوتیک غنی شوند، این پروبیوتیک به عنوان میکروارگانیسم‌های تنظیم کننده سیستم ایمنی وضع دفاعی بدن را ارتقا می‌بخشد. این باکتری‌های مفید که بيشتر در لبنیات حاوی پروبیوتیک وجود دارند تعادل ایمنی را برقرار کرده و موجب دفع آلاینده‌ها می‌شوند. پس در افرادی که دریافت لبنیات در آنها کمتر است انتظار داریم عوارض ناشی از آلودگی هوا نظیر سر درد، افسردگی، ناراحتی‌های تنفسی و... بیشتر دیده شود.

 

چرا آنتی اکسیدان‌ها؟

 ذرات ناشی از آلودگی هوا در بدن به صورت اکسیدان یا رادیکال آزاد عمل کرده و در صورتی که عوامل محافظتی آنتی اکسیدانی به اندازه کافی نباشند، این اکسیدان‌ها عمل کرده و موجب عوارضی همچون گرفتگی عروق و انواع سرطان‌ها می‌شوند. برای این منظور بهتر است آنتی‌اکسیدان‌های قوی را از منابعی همچون چای سبز، انار، زرد چوبه، دارچین و انواع مرکبات بدست آورید.

 

چرا ویتامین C ؟

 ویتامین C قادر به ترکیب شدن با ذرات ناشی از آلودگی بوده و مستقیما دفع این ذرات از ادرار را ممکن می‌سازد، لذا دریافت منابع این ویتامین از منابع غنی آن همچون فلفل دلمه‌ای، سبزیجات برگ سبز تیره و مرکبات را افزایش دهید.

برچسب ها: آنتی اکسیدان، آلودگی هوا، افسردگی، سر درد، ناراحتی‌های تنفسی تعداد بازديد: 543 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز