Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 21:00

14
اسفند
آشپزی سالم و با كيفيت

آشپزی سالم و با كيفيت

رخی از زنان معتقدند كه تنها راه نفوذ به قلب مردان، از طریق پختن غذاهای خوشمزه برای آنان می‌باشد! ...

آشپزی سالم و با كیفیت

 

برخی از زنان معتقدند كه تنها راه نفوذ به قلب مردان، از طریق پختن غذاهای خوشمزه برای آنان می‌باشد! به عبارتی، اگر غذاهای خوشمزه برای مردان تهیه كنید، می‌توانید دل آنها را به دست آورید!

همین باور باعث شده كه اكثر خانم‌ها به دنبال دستورهای جدید و متنوع آشپزی باشند تا بتوانند از این راه غذاهای مختلف و متنوعی برای همسرانشان آماده كنند، اما هیچ‌یك از آنها به دنبال به دست آوردن اطلاعات در مورد پخت صحیح مواد غذایی، چگونگی استفاده از مواد غذایی سالم، میزان حرارتی كه به مواد غذایی باید داده شود و یا نوع گوشت (كم‌چرب و یا بدون چربی) به كار رفته در مواد غذایی و به طور كلی آماده كردن مواد غذایی به طور سالم و با كیفیت نمی‌باشند.

امروزه تهیه غذاهایی كم‌چرب‌تر، سبك‌تر و در نتیجه سالم‌تر، كم‌رنگ‌تر شده و همه به دنبال آن هستند كه غذاهایی پرچرب و خوشمزه داشته باشند. از طرفی هیچ‌كس اهمیت داشتن تغذیه سالم را انكار نمی‌كند. در این مقاله سعی كرده‌ایم تا روش‌هایی را برای داشتن یك تغذیه سالم، كم‌چرب و سبك برای شما بازگو نماییم.

 

سالادهای مختلف و متنوع درست كنید

اگر درست كردن سالاد همیشه به یك روش تكراری و با استفاده از یكسری مواد تكراری انجام شود افراد خانواده پس از مدتی از خوردن سالاد دلزده و خسته می‌شوند، بنابراین با استفاده از روش‌های مختلف در تهیه سالاد، افراد خانواده را به خوردن انواع سالاد ترغیب كنید، بطور مثال به جای خردكردن مواد داخل سالاد، آنها را رنده كنید و یا به جای اسلایس كردن آنها را نگینی خرد كنید.

همچنین از سبزیجات مختلف و متنوع در تهیه سالاد استفاده نمایید، از جوانه گندم و یا سایر جوانه‌ها و یا برخی مواقع از میوه‌های خردشده در سالاد استفاده كنید، شما می‌توانید آنها را به اشكال مختلف مانند مكعبی، اسلایس و یا رنده شده در سالادها به كار ببرید. علاوه بر آن شما می‌توانید برای سرو سالاد از سس‌های مختلف و متنوع استفاده كنید.

مثلاً از روغن زیتون، آب لیموترش تازه، آبغوره، سركه و یا ماست به عنوان سس استفاده كنید تا سالاد و سس سالاد شما تكراری و یكنواخت نباشد.

 

از مواد غذایی پرفیبر استفاده كنید

 

از مواد غذایی استفاده كنید كه دارای فیبر فراوان می‌باشند، مثلاً از نان‌های سبوسدار و یا آردسبوسدار و محصولاتی كه سبوس آنها گرفته نشده است، استفاده كنید. استفاده از نان‌هایی كه با آرد سبوسدار تهیه شده‌اند بسیار بهتر از نان‌هایی است كه با آرد سفید تصفیه شده تهیه می‌شوند. از نان‌های ساندویچی سبوسدار استفاده نمایید. همچنین از ماكارونی، ورمیشل و نودل كه با آرد سبوسدار تهیه می‌شوند استفاده كنید (به جای استفاده از محصولاتی كه با آرد تصفیه‌شده و سبوس‌گرفته، تهیه می‌شوند).

 

از ظروف پخت و پز كم‌عمق و یا مسطح استفاده كنید

 

به جای استفاده از ظروف گود و عمق‌دار، از ظروفی استفاده كنید كه كم‌عمق و مسطح باشند، زیرا این ظروف سبب می‌شوند كه از روغن كمتری استفاده كنید.

 

برای ریختن روغن در غذا، از قاشق چایخوری استفاده كنید

همیشه سعی كنید برای ریختن روغن داخل غذا از یك قاشق به‌ویژه قاشق چایخوری استفاده كنید و هرگز روغن را با استفاده از خود ظرف روغن، داخل غذا نریزید. بهترین روش، استفاده از اسپری روغن می‌باشد، زیرا در این روش كمترین میزان روغن استفاده می‌شود. روغن را به تعداد نفرات استفاده كنید، یعنی به ازای هر نفر، یك قاشق چایخوری روغن استفاده كنید. این روش به شما كمك می‌كند كه حداقل روغن را در غذاها استفاده كنید و در نتیجه قادر خواهید بود میزان مصرف روغن تك‌تك اعضای خانواده را كنترل كنید.

 

از ظروف پخت و پز كم‌عمق و یا مسطح استفاده كنید

به جای استفاده از ظروف گود و عمق‌دار، از ظروفی استفاده كنید كه كم‌عمق و مسطح باشند، زیرا این ظروف سبب می‌شوند كه از روغن كمتری استفاده كنید.

 

از گوشت سفید (مرغ و ماهی) و گوشت‌های كم‌چرب استفاده كنید

بهتر است بیشتر از گوشت سفید استفاده كنید تا گوشت قرمز! گوشت مرغ از گوشت گوسفند بهتر است. گوشت قرمز تازه خریداری شده را قبل از تمیز و خردكردن، به مدت چند روز در فریزر قرار دهید، زیرا انجماد سبب می‌شود كه چربی‌های درون گوشت به سطح آن آمده و زمانی كه گوشت را از فریزر خارج می‌كنید، می‌توانید به راحتی چربی‌های گوشت را از آن جدا كرده و گوشت‌كم‌چرب و سالمی داشته باشید.

 

برای پخت مواد غذایی از روش‌های مختلف و متنوع استفاده كنید

بهترین روش‌های پخت و پز همان گریل كردن، باربكیو، كبابی كردن، آبپزكردن و بخارپزكردن می‌باشد، زیرا كمترین میزان روغن مصرف می‌شود. استفاده از این روش‌ها سبب می‌شود مواد غذایی پخته شده دوستدار قلب بوده و به سلامت قلب كمك كنند! زیرا در روش سرخ كردن مواد غذایی، روغن زیادی مصرف می‌شود كه برای سلامت قلب و عروق مضر می‌باشد.

  

رژیم غذایی روزانه را آگاهانه و عاقلانه انتخاب كنید

از تمام مواد غذایی (چهار گروه اصلی) در رژیم غذایی روزانه خود استفاده كنید، زیرا به این ترتیب می‌توانید تمام مواد مغذی و مورد نیاز خود و اعضای خانواده را تأمین نمایید. از سبزیجات با رنگ روشن مانند زرد، نارنجی، قرمز و سبز استفاده كنید، زیرا این میوه‌ها و سبزیجات رنگی و متنوع، حاوی آنتی‌اكسیدان فراوانی بوده و در نتیجه اعضای خانواده را در برابر بیماری‌ها، استرس و عفونت‌ها، محافظت می‌كنند.

  

اگر افراد دیابتی در خانواده شما هستند، مراقب باشید

اگر سابقه دیابت در خانواده شما وجود دارد و یا اگر فردی از اعضای خانواده دچار دیابت می‌باشد از ادویه دارچین استفاده كنید، زیرا سبب كاهش سطح قندخون می‌شود. هدف اصلی و نهایی از پخت و پز فقط عطر و طعم و مزه نمی‌باشد، بلكه هدف از آشپزی رسانیدن بهترین و بیشترین مواد مغذی مورد نیاز به بدن می‌باشد كه به حفظ سلامت و بهداشت جسم كمك می‌‌كند.

 

سایرموارد

چاشنی‌ها (ادویه‌ها) حاوی ریزمغذی‌ها و مواد معدنی زیادی می‌باشند و از طرفی عطر و طعم متفاوتی به مواد غذایی می‌دهند و دارای خواصی مانند ضدباكتری، ضدقارچ و ضدعفونت می‌باشند.

از شیر، ماست و دوغ در رژیم غذایی روزانه استفاده كنید، زیرا سبب می‌شود كه میزان پروتئین دریافتی شما و اعضای خانواده از مواد غذایی افزایش یابد.

 

 

برچسب ها: دیابت، انواع سالاد، قندخون، ضدباكتری، ضدقارچ، ضدعفونت تعداد بازديد: 520 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز