Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 22:41

22
دی
چگونه بخورم؟

چگونه بخورم؟

هوشیاری نسبت به آنچه که می‌خوریم و هوشیاری نسبت به سلامتی‌ یک وظیفه است. اگر به خودمان احترام می‌گذاریم باید بدانیم به چه غذایی و چه انتخاب غذایی احتیاج داریم و در تامین آن بکوشیم.

دكتر رضا راست منش

 

 

هوشیاری نسبت به آنچه که می‌خوریم و هوشیاری نسبت به سلامتی‌ یک وظیفه است. اگر به خودمان احترام می‌گذاریم باید بدانیم به چه غذایی و  چه انتخاب غذایی احتیاج داریم و در تامین آن بکوشیم.  

كالری رژیم‌ را كاهش دهید

آخرین بررسی‌های تراز اول دنیا نشان می‌دهند كه هرچه جدیت اولیه در میزان كاهش وزن بیشتر باشد،‌ درجه موفقیت كاهش وزن و همچنین اشتیاق فرد برای ادامه رژیم و نگهداری آن بیشتر خواهد بود.

با این تفاسیر، بهترین شیوه كاهش وزن همانا عبارت از كاهش كالری رژیم تا سرحد تحمل فرد چاق است كه طبعا این كار با مشاوره و اخذ شرح حال رژیمی و یكی دو دور رفت و برگشت مشاوره‌ای بین فرد چاق و متخصص تغذیه حاصل می‌شود.

در این راه،‌ حسب تشخیص متخصص تغذیه و سرنخ‌هایی كه از نحوه یادآمد فرد چاق به دست می‌آید، ‌میزان كالری دریافتی بعضا تا یك سوم یا نصف كاهش می‌یابد، مشروط بر اینكه كالری دریافتی هیچگاه از حداقل نیاز متابولیكی فرد كمتر نشود.  

در مرحله بعد،‌ میزان كالری مشخص شده تا سرحد امكان در تعداد وعده غذایی بیشتری سرشكن می‌شود تا هم كمك بیشتری به كاهش وزن و كاهش چاقی شكمی شود و هم اینكه فرد در طول روز چندین نوبت امكان صرف وعده‌های غذایی كوچك برای جلوگیری از گرسنگی داشته باشد.

حذف یك یا دو وعده غذایی بدترین انتخاب ممكن خواهد بود چون نه تنها چنین رژیم‌هایی امكان شكست بیشتری دارند، بلكه در عین حال با افت قابل توجه كیفیت زندگی،‌ كاهش التذاذ غذایی فرد،‌ كاهش خلق و خو، افزایش شانس یبوست، چین و چروك پوست و مشكلات احتمالی برای كیسه صفرا و فتق توام هستند. 

بیشتر به پیاده‌‌روی بروید

راه دیگری كه كمك شایانی به كاهش وزن می‌كند، افزایش میزان پیاده‌روی است.

بسیاری از مراجعین ما تمایل چندانی به پیاده‌روی نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند در كلاس‌های هوازی شركت كنند و یا از تردمیل استفاده نمایند. باید خاطر نشان كرد كه هر چند هیچ كس منكر ارزش سلامتی بخش ورزش‌های هوازی نیست، با این حال در مقام مقایسه، نه ورزش هوازی و نه تردمیل به گرد پای پیاده‌روی هم نمی‌رسند و پیاده‌روی همیشه و همیشه به كاهش وزن كمك می‌كند، ولی ورزش‌های هوازی ممكن است از طریق افزایش عضله‌سازی باعث افزایش وزن هم بشوند. اگرچه افزایش عضله اتفاق خوبی است، با این حال به لحاظ روانی بسیاری از افراد دوست دارند وزن كم كنند و بعد از طریق ورزش عضله‌سازی كنند و به بدن خود فرم و شكل مناسب بدهند.

ما در كلینیك خود به عینه می‌بینیم كه میزان موفقیت افرادی كه پیاده‌روی می‌كنند بیشتر از افرادی است كه از تردمیل استفاده می‌كنند. 

یك رژیم برای همه افراد مناسب نیست

طراحی رژیم غذایی به شیوه‌ای كه باعث بیشترین میزان سوخت انرژی در بدن شود،‌ موضوعی است كه بدون تردید مستلزم مشاوره فردی و محاسبه است. متاسفانه برخی افراد رژیم غذایی را كه در مورد خودشان موثر واقع شده، با این پندار كه می‌تواند در سایر افراد هم موثر واقع شود به دوست، رفیق و همسایه می‌دهند.

گویی كه بخواهیم یك كفش خوب را به همه بدهیم! آیا سایز كفش مطرح نیست؟ آیا رنگ كفش مطرح نیست؟ آیا پاشنه كفش مطرح نیست؟! برخی از مواد غذایی موجب افزایش متابولیسم می‌شوند و كارشناس تغذیه حسب تشخیص،‌ نسبت به گنجاندن آن مواد غذایی در رژیم فرد اقدام می‌نماید.

در این بین، برخی از موادغذایی باعث كاهش ساخت چربی در بدن هم می‌شوند. با این حال، به لحاظ اینكه این مواد تداخلات و بازی‌های درونی با هم دارند،‌ معرفی یك روش واحد برای نحوه گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه غیر ممكن است. 

تسلیم تعارفات غذایی نشوید

مشكل دیگری كه باعث اضافه وزن و شكست در كاهش وزن می‌شود، نشست و برخاست با افراد بسیار پرخور است. احتمال پذیرش تعارف‌های غذایی از سوی دوستان پرخور بسیار بیشتر است. اگر می‌خواهیم چاقی خود را كنترل نماییم باید دیدارهای خود با دوستان چاق و پرخورمان را به ساعت‌هایی جز ساعت‌های غذا خوردن و ناهار و شام تغییر دهیم.  

باید تصمیم قاطع بگیریم كه با توجیه رعایت نزاكت، ‌به هر تعارف غذایی پاسخ مثبت ندهیم، بلكه با یك جواب بسیار نرم و رعایت محبت، به دوستان خود یادآوری نماییم كه در حال رعایت رژیم هستیم و از آنها بخواهیم با تعارف نكردن غذا،‌ به ما كمك كنند. 

 

برچسب ها: کاهش وزن، کاهش کالری رژیم غذایی، بهترین شیوه كاهش وزن، میزان كالری دریافتی، حذف وعده غذایی تعداد بازديد: 648 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز