Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 21:11

19
بهمن
بهترين خوراکی‌ها برای عیادت

بهترين خوراکی‌ها برای عیادت

در انتخاب هدیه خوراکی بهتر است به علائق و ترجیحات بیمار و همچنین نوع بیماری و وضعیت او توجه کنیم و همچنین بهتر است در صورت امکان، از یک متخصص تغذیه بهترین هدیه خوراکی مناسب با وضعیت بیمار را جویا شویم.

فیروزه حسینی اصفهانی

 

یکی از آداب معاشرت اجتماعی، عیادت کردن از بیماران است. این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا آنجا که در روایتی عیادت از مریض مومن را زیارت خداوند می‌داند. به هر حال یادآوری ثوابی که بر عیادت مریض مترتب است و فرصت اندیشه و ژرف‌نگری آن را به خواننده واگذار می‌کنیم و به سراغ مطلب مورد بحث یعنی بهترین هدایای خوراکی که برای عیادت از بیمار می‌توان برد، می‌رویم.

توجه به علائق و وضعیت بیمار
در انتخاب هدیه خوراکی بهتر است به علائق و ترجیحات بیمار و همچنین نوع بیماری و وضعیت او توجه کنیم و همچنین بهتر است در صورت امکان، از یک متخصص تغذیه بهترین هدیه خوراکی مناسب با وضعیت بیمار را جویا شویم. برای مثال بیماران دیابتی نیاز به کنترل قند خون خود دارند، بنابراین بهتر است از آبمیوه‌های خانگی بدون شکر افزودنی برای آنها استفاده کرده، به علاوه از میوه‌هایی برای هدیه دادن، استفاده کنیم که اندیس گلایسمی پایینی دارند و قند خون را به سرعت بالا نمی‌برند، مثل سیب و آب سیب، گیلاس، آلو، گلابی، زردآلو، هلو و صیفی‌جاتی مانند خیار.

آنچه مسلم است هدیه انواع شیرینی، شکلات، آبمیوه‌های با شکر افزودنی، غذاهای چرب یا شور برای بیمار دیابتی مناسب نیست. ضمناً بیمار نباید مقدار زیادی از آبمیوه‌ها را در یك وعده مصرف نماید.

كیك‌ها و شیرینی‌های خانگی سالم

اغلب افراد با وجود آنکه می‌دانند خوردن شیرینی برای بیماران ممکن است ضرر داشته باشد، ولی به دلیل بهبود وضعیت بیمار برای او شیرینی می‌برند. این شیرینی را اطرافیان بیمار و سایر مهمانان می‌توانند استفاده کنند. با این وجود، باید از بردن شیرینی‌ها و کیک‌های خامه‌ای به خصوص برای بیماران بستری در بیمارستان پرهیز کرد، چون بنابر امکانات بیمارستان، امکان آلودگی زیاد است. همچنین می‌توان از شیرینی‌های مربادار و کیک‌های ساده اسفنجی برای عیادت بیماران استفاده نمود. در صورت امکان بهتر است این کیک‌ها در منزل و با روغن مایع تهیه شوند.

آجیل و خشكبار

از دیگر خوراکی‌هایی که می‌توانیم برای بیماران ببریم، آجیل و یا مغزدانه‌ها مانند گردو، بادام، پسته و فندق کم نمک یا بدون نمک و همچنین خشکبارها مانند توت و انجیر خشک است. این مواد غذایی به دلیل داشتن املاح و مواد معدنی فراوان مناسب هستند و همچنین برای بیمارانی که پرفشاری خون دارند ضرری ندارند. با این حال برای بردن آنها باید به وضعیت بیمار مانند هوشیاری، قدرت جویدن و بلعیدن وی نیز توجه داشت.

در پایان از خداوند متعال خواستاریم که ما را در ادای حقوق بیماران و عیادت از آنها یاری نماید و شفای عاجل به آنان عنایت فرماید. 

میوه و آبمیوه
در تهیه میوه به منظور هدیه عیادت از بیمار، باید میوه‌ای انتخاب کنیم که بیمار به آن حساسیت نداشته باشد و در صورتیکه بیمار ناراحتی گوارشی دارد، از میوه‌هایی استفاده نماییم که اسیدیته کمتری دارند مثل سیب، موز و آناناس. میوه‌ها را باید حتما بصورت شسته شده برای بیماران بستری در بیمارستان ببریم.

در صورت امکان بهتر است بیشتر از آبمیوه‌های طبیعی که در منزل تهیه شده‌اند و کمتر از آبمیوه‌های صنعتی که تحت تاثیر مراحل فرآیند تهیه قرار می‌گیرند و محتوای ویتامین‌های آنها (از جمله ویتامین C) کمتر است، برای هدیه استفاده کنیم. همچنین در صورت امکان می‌توانیم کمپوت را نیز در منزل آماده کرده و در ظروف دردار برای بیماران ببریم.  

پوره نرم

برای بیمارانی که به دلیل عمل جراحی و یا سایر عوامل باید از پوره نرم برای تغذیه استفاده کنند، می‌توانیم با توجه به نظر پزشک و وضعیت بیمار برای او عصاره گوشت به همراه برنج کاملا نرم شده ببریم. آب گوشت (آب گوشت حاصل از جوشیدن گوشت و استخوان) به خصوص برای بیمارانی که شکستگی دارند، مناسب می‌باشد.

 

برچسب ها: آبمیوه، عیادت از بیمار، تغذیه و بیماری ها، خوراکی های عیادت از بیمار، هدیه به بیمار تعداد بازديد: 2978 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز