Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 10:10

18
مهر
چه كنيم كه نوجوانان غذاهای سالم بخورند؟

چه كنيم كه نوجوانان غذاهای سالم بخورند؟

در دوران نوجوانی نسبت به هر دوره ديگری به دليل رشد و تكامل سريع بيشتر است و بسياری از عادت‌های شيوه زندگی در طول كودكی و نوجوانی ايجاد می شود.

تحریریه بهار زندگی

 

گروه خانواده- نیازهای تغذیه‌ای در دوران نوجوانی نسبت به هر دوره دیگری به دلیل رشد و تكامل سریع بیشتر است و بسیاری از عادت‌های شیوه زندگی در طول كودكی و نوجوانی ایجاد می‌شود.در این دوره نوجوانان علاوه بر رشد فیزیكی از نظر روانی و عقلی نیز رشد می‌كنند، وعده‌های غذایی نامناسب، كم خوردن غذا، خارج از خانه غذا خوردن و تغییر برنامه‌های غذایی، نوع عادت غذایی نوجوانان را توصیف می‌كنند. این عادت‌ها بیشتر تحت تاثیر خانواده، گروه هم سن‌ و سال، رسانه‌های گروهی، محیط و عوامل اجتماعی قرار دارند. رفتارهای غذایی نوجوانان اغلب نادرست است و همانطوری كه سن نوجوان بیشتر می‌شود، از خوردن غذای خانه بیشتر اجتناب می‌كند. صبحانه و ناهار اغلب بیشترین وعده‌هایی هستند كه مكررا حذف می‌شوند، البته فعالیت‌های اجتماعی و مدرسه هم می‌توانند باعث شوند كه نوجوان از خوردن میان وعده عصر خودداری كند. 


 انتخاب‌های غذایی در نوجوانان
در این دوران انتخاب نوع غذا خیلی مهم‌تر از زمان و مكان غذا خوردن است، مصرف غذاهای آماده به جای غذاهای اصلی یا میان وعده‌ها با استقبال نوجوان روبرو می‌شود. در غذاهای آماده، اسید فولیك، آهن، كلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین A و ویتامین C كم است، بیش از 50 درصد كالری غذاهای رستورانی از چربی تامین می‌شود و غذاهای تبلیغ شده توسط رسانه‌های گروهی، تلویزیون، مجلات، اغلب غذاهای با چربی بسیار متراكم و كربوهیدرات‌های ساده می‌باشند و بیشتر از 65 درصد این تبلیغات را نوشیدنی‌ها و شیرینی‌جات تشكیل می‌دهند. یك رژیم ناسالم در دوره نوجوانی می‌تواند بر روی رشد و تكامل تاثیر منفی بگذارد و این مسأله احتمالا تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا می‌كند و می‌تواند با ریسك بالا برای اضافه وزن، چاقی، دیابت، افزایش فشارخون، سرطان و بیماری قلبی- عروقی مرتبط گردد. انتخاب‌های غذایی بین نوجوانان متعدد است و شامل رژیم‌های غیر سالم می‌باشد، دریافت بالای غذاهای آماده و دیگر غذاهای با چربی بالا و دریافت كم میوه و سبزی و فرآورده‌های لبنیاتی و رفتارهای خوردن عجیب و غریب مثل صرف‌نظر كردن از یك وعده غذایی در این گروه فراوان دیده می‌شود.


 محیط خانواده و مدرسه
در محیط خانواده دسترسی به فرآورده‌های غذایی سالم و غیر سالم، هزینه برای انتخاب و خرید غذاها، رفتارهای والدین، مسأله فرهنگ و قومیت و مذهب خانواده، پختن و خرید غذا، توجه والدین در مورد تغذیه نوجوانان، الگوی وعده غذایی خانواده و ارتباط والدین و نوجوان و تحصیلات والدین می‌توانند روی رفتارهای انتخاب غذایی در نوجوانان تاثیر بگذارند. همچنین تماشا كردن تلویزیون و قانون‌های غذایی در خانواده مانند اینكه نوجوان بدون اجازه والدین اجازه انتخاب هر غذایی را داشته باشد، می‌تواند روی انتخاب غذایی آنان تاثیر بگذارد. همچنین در محیط مدرسه نیز تاثیر پذیرفتن از همكلاسی، نبود غذاهای سالم در بوفه مدرسه و موجود بودن انواع غذاهای آماده و انواع چیپس، پفك و لواشك هم می‌تواند بر روی رفتار خوردن نوجوان تاثیر بگذارد.علاوه بر موارد فوق محله و محیط زندگی یعنی به عبارتی زندگی در نواحی شهری و روستایی هم در رفتار خوردن نوجوان تاثیر دارند، بررسی‌های مختلف در سطح جهان نشان می‌دهند كه در محیط روستایی دسترسی آسان‌تر به میوه و دسترسی كمتر به غذاهای رستورانی وجود دارد. در واقع نوجوانان روستایی نسبت به نوجوانان شهری مصرف بالاتر میوه و مصرف كمتر چربی اشباع را دارند. 


 میزان تاثیر‌گذاری سایر عوامل
وضعیت اجتماعی اقتصادی و نگرش در مورد مصرف غذاهای سالم هم در انتخاب غذایی و خوردن در نوجوانان تاثیر می‌گذارد و اینكه چقدر برای نوجوان سخت است كه از راهنمایی‌های دیگران برای خوردن استفاده كند (نوجوانان احساس می‌كنند هنوز خیلی زود است كه برای سلامتی آنها نگران باشند و توجه به توصیه دیگران برایشان مشكل است، زیرا آنها غذاهای آماده را بیشتر دوست دارند و غذاهای سالم مانند میوه، سبزی و فرآورده‌های لبنی به نظر آنها غذاهای خوشمزه‌ای نیستند كه دیگران توصیه به خوردن آن می‌كنند. از جمله عوامل دیگری كه می‌تواند بر روی انتخاب غذایی در این دوره سنی تاثیر داشته باشند، موانع و فوایدی است كه نوجوان برای انتخاب و خوردن آن غذا احساس می‌كند، مانند اینكه به نظر آنها میوه و سبزی و فرآورده‌های لبنی، مانند دیگر غذاها خوشمزه، آماده و راحت نیستند و بنابراین نوجوانان ترجیح می‌دهند غذاهایی را بخرند كه هم خوشمزه‌تر، هم راحت‌تر و هم از نظر قیمت پایین‌تر باشند. تصویر ذهنی نوجوان از خود، عامل مهم دیگر در انتخاب غذایی آنان می‌تواند باشد. در واقع نوجوانان پسر دوست دارند غذاهایی را بیشتر بخورند كه به واسطه آن قد بلندتر و عضله‌دارتر شوند و وزن كسب كنند و یا از دست بدهند، ولی در دختران انتخاب غذایی بیشتر در رابطه با از دست دادن وزن می‌باشد. همچنین كسل بودن، شاداب بودن و استرس داشتن نوجوانان روی تصمیم‌گیری برای انتخاب غذا و رفتار خوردن آنها تاثیر می‌گذارد. در این دوره، جنس می‌تواند عامل مهمی‌در انتخاب غذایی توسط نوجوانان باشد، به‌عبارت دیگر دختران و پسران انتخاب‌های غذایی متفاوتی دارند. همچنین گرسنگی و میل به غذا، خوشایند بودن غذا، زمان برای تهیه و آماده كردن غذا، وضعیت و موقعیتی كه نوجوان در آن قرار دارد و عادات غذایی می‌توانند انتخاب‌های غذایی نوجوان را تغییر دهند. مدت زمانی كه یك نوجوان برای آماده كردن و خوردن غذا صرف می‌كند می‌تواند روی انتخاب غذاهای مختلف اثر بگذارد. مطالعات نشان می‌دهد نوجوان ترجیح می‌دهد صبح بخوابد تا اینكه به آماده كردن صبحانه بپردازد و اینكه نمی‌خواهد مدت طولانی برای ناهار منتظر بماند و بنابراین به سمت غذاهای رستورانی و انواع غذاهای آماده تمایل پیدا می‌كنند. حتی اگر وقت كافی برای آماده كردن داشته باشند، باز هم ترجیح می‌دهند كه غذاهای آماده و سریع را میل كنند كه حمل و نقل آن (در كوله پشتی و...) راحت باشد. 


 عوامل موثر بر انتخاب‌های غذایی نوجوانان
بنابراین بهتر است غذاهای سالم را از نظر ظاهر بهتر و خوشمزه‌تر بسازیم و آنها را تنها انتخاب در دسترس قرار دهیم، تبلیغات رادیو و تلویزیون را بیشتر به سمت تبلیغ غذاهای سالم به جای تبلیغ غذاهای پركالری وكم‌ارزش سوق دهیم و به كارخانجات مواد غذایی در طراحی بسته‌بندی‌های جذاب برای غذاهای سالم توصیه شود. همچنین به والدین توصیه می‌شود كه به هیچ عنوان غذا‌های ناسالم خریداری نكنند و آبمیوه و میوه را روی میز و در دسترس نوجوان قرار دهند. به نوجوانان خود در مورد خوردن غذاهای سالم آموزش دهند. برنامه‌ای جهت وارد كردن میوه و سبزی در رستوران‌ها تنظیم گردد. پیشنهاد برای قرار دادن بسته‌های میوه و سبزی در كافه تریای مدرسه (هویج، كشمش، موز و غیره) هم می‌تواند روش موثری باشد.
 

برچسب ها: رژیم غذایی، جوان، نوجوان، تغذیه نوجوان، درست غذا خوردن تعداد بازديد: 720 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز