Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 16:47

21
خرداد
سالم شروع كنید، سالم بمانید

سالم شروع كنید، سالم بمانید

به محض تصمیم شما و متخصص تغذیه یا اطفال برای شروع آموزش غذاهای جامد به كودكتان; با یک نوع ماده غذایی شروع كنید

سالم شروع كنید، سالم بمانید

 

از كجا شروع كنیم؟

به محض تصمیم شما و متخصص تغذیه یا اطفال برای شروع آموزش غذاهای جامد به كودكتان; با یک نوع ماده غذایی (ترجیحا غلا‌ ت نوزاد همراه با پوره گوشت) شروع كنید و هر بار یک نوع را به كودک معرفی كنید. برای شروع غذای جدید، بین ۲ تا ۴ روز فاصله بگذارید. این امر به شناسایی حساسیت غذایی كمک می‌ كند. در صورتی كه به یک واكنش به غذا مانند قرمزی پوست یا ناراحتی معده شک كردید، دادن آن غذا را متوقف و با متخصص تماس بگیرید.

كوچک فكر كنید

نوزادان معده كوچكی دارند و نیاز به تغذیه مكرر و كوچک دارند. با یک قاشق مرباخوری غذا شروع كنید و تدریجا با افزایش پذیرش كودک آن را زیاد كنید و مراقب باشید چه موقع او احساس سیری را نشان می‌ دهد. توجه به این كه اشتهای كودک ممكن است از روزی به روز دیگر تغییر كند به منظور تطبیق اندازه هر وعده با آن مهم است.

تقویت مهارت‌ های جدید غذاخوردن

به محض این كه كودک شما خوردن غذاهای جامد را شروع می‌ كند، متوجه خواهید شد كه یادگیری همه انواع مهارت‌ های جدید را نیز شروع خواهد كرد. حتی اگر فقط بتواند مقدار كمی از یک قاشق غذاخوری پر از غذا را بگیرد، در حال یادگیری این است كه غذا می‌ تواند دارای طعم و بافت‌ های بسیاری باشد. وقتی كودک با قاشق غذا مواجه شود، دهان خود را برای گرفتن غذا باز خواهد نمود. ممكن است دریابید كه او با زبانش غذا را به سمت انتهای دهان می‌ راند یا این كه هنگام خوردن برای كمک به یادگیری بلعیدن غذاهای جامد، دستش را در دهانش قرار می‌ دهد. غذا خوردن با قاشق غذاخوری كمی باعث به هم ریختگی و به قول عامیانه‌ تر كثیف كاری می‌ شود! خصوصا وقتی او یاد می‌ گیرد كه خودش غذا بخورد. اما باید صبر به خرج دهید و قبل از آن كه متوجه شوید، او ماهرانه قادر به خوردن غذا خواهد شد.
تلا‌ ش، تلا‌ ش و مجددا تلا‌ ش كنید!

چه مدت زمان طول خواهد كشید كه كودک شما به یک غذای جدید عادت كند؟ ممكن است بیشتر از آن چه فكر می‌ كنید زمان ببرد. تحقیقات نشان داده است كه تماس‌ های مكرر با غذا (گاهی اوقات بیشتر از ۱۰ یا ۱۵ مرتبه) برای پذیرش برخی غذاهای جدید لا‌ زم است. نهایتا شما می‌ خواهید كودكتان تا جایی كه ممكن است میوه و سبزیجات را بشناسد و دوست داشته باشد. چون اكنون هر چه غذاهای سالم‌ تر را بخورد، در آینده احتمال انتخاب آن‌ ها بیشتر خواهد بود.

آیا او سیر است یا گرسنه؟

چه كودک شما هنوز در حال تغذیه با شیر مادر یا شیرخشک نوزاد به تنهایی باشد و چه خوردن غذای كودک را شروع كرده باشد، در هر حالت او بهترین كسی است كه به شما می‌ گوید آیا می‌ خواهد به خوردن غذا ادامه دهد یا سیر شده است. اگر یاد بگیرید كه نشانه‌ های سیری و گرسنگی او را بشناسید و به آن‌ ها پاسخ مناسب دهید، به او كمک خواهید كرد كه احساسات خودش در این رابطه را بفهمد.
شناسایی علا‌ ئم سیری و گرسنگی كودک

تلا‌ ش برای ۵ وعده

متخصصین تغذیه ۵ وعده یا بیشتر مصرف میوه و سبزی در روز را توصیه می‌ كنند، این یک عادت غذایی سالم است كه می‌ توانید از حالا‌  به كودک خود یاد بدهید; اما هر وعده چقدر است؟ برای كودكان كوچک‌ تر این مقدار می‌ تواند چشیدن مقدار كمی معادل یک قاشق غذاخوری یا كمتر از یک نوع پوره میوه یا سبزی باشد. برای كودكان بزرگتر، یک چهارم لیوان یا نصف یک كاسه (۱۰۰ تا ۱۷۰ گرم) پوره میوه و سبزی است. یک قانون كلی برای بچه‌ های بزرگ‌ تر این است كه ۵/۲ كاسه غذای كودک در روز (یک و یک‌ چهارم لیوان) تامین‌ كننده توصیه ۵ وعده در روز خواهد بود.

اینگونه به هدف ۵ وعده در روز برسید:

۱– ترتیب معرفی میوه و سبزیجات اهمیتی ندارد. ممكن است بخواهید ابتدا برخی انواع مورد علا‌ قه متداول را امتحان كنید (مانند موز و هویج).
۲– طعم‌ های جدید را همراه انواع مورد علا‌ قه و آشنا معرفی كنید. ممكن است پیش از یادگیری پذیرش كودک چندین مرتبه تلا‌ ش لا‌ زم باشد.
۳– به ترجیحات شخصی كودک خود احترام بگذارید. هیچ نوع میوه و سبزی به تنهایی باعث بهتر ساختن یا به هم خوردن رژیم غذایی كودک شما نخواهد شد.
۴– راحتی رمز موفقیت است. غذاهای آماده كودک باید راحت، ایمن، قابل حمل و مغذی بوده و در اندازه وعده مناسب ‌ باشد.
۵– روزانه رنگ‌ های رنگین كمان را راهنمای خود قرار دهید. هر چه تنوع بیشتر، بهتر!

روزانه یک رنگین‌ كمان بخورید 
رنگ    انتخاب
آبی™بنفش    آلو، آلوچه، انگور سیاه، توت سیاه، آلوخشک
قرمز    گوجه‌ فرنگی، آلبالو، توت‌ فرنگی، سیب قرمز
زرد/نارنجی    سیب‌ زمینی شیرین، كدو حلوایی، هویج، انبه، هلو، سیب زرد، زردآلو
سفید    سیب‌ زمینی، موز، گل كلم، گلا‌ بی
سبز    اسفناج، بروكلی، لوبیاسبز، نخودسبز، كیوی

رنگ‌ های رنگین‌ كمان را تركیب كنید
به محض این كه كودک شما به خوردن غذاهای مختلف عادت نمود. یک راه آسان برای تنوع بخشیدن به برنامه غذایی او فكر كردن به رنگ است. غذاهای رنگارنگ (انواعی از میوه‌ ها، سبزیجات و پوره گوشت یا غلا‌ ت نوزاد) یک رژیم غذایی مغذی و مناسب را تامین خواهند نمود.
در شماره»‌  بعد   به   سایر نكات مربوط به تغذیه كودک خواهیم  پرداخت.

برچسب ها: نوزاد، پوره گوشت، بلعیدن غذا تعداد بازديد: 525 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز