Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 02:45

21
خرداد
پیری، دست نگه دار!

پیری، دست نگه دار!

در این شماره در مورد راه‌ های جلوگیری از پیری توسط پمادهای ویتامینی و هورمون درمانی به بحث می‌ پردازیم.

پیری، دست نگه دار!

در شماره پیش پیرامون مكانیسم و فرآیند پیری در سلول‌ های بدن سخن گفتیم، در این شماره در مورد راه‌ های جلوگیری از پیری توسط پمادهای ویتامینی و هورمون درمانی به بحث می‌ پردازیم.

استفاده از پمادهای ویتامینی: (حاوی مواد آنتی اكسیدان، ترمیمی، ضدالتهابی، تحریک كننده تقسیم سلولی)

۱) استفاده از پمادهای حاوی اسید آلفاهیدروكسی استون یا )ابا(. این اسید باعث ورقه ورقه شدن سطح پوست و برداشته شدن سلول‌ های مرده شده و باعث افزایش تقسیم سلولی در سلول‌ های پوستی می‌ شود )ابا( تركیبی از انواع اسیدها می‌ باشد از جمله: اسید لا‌ كتیک، اسید تار تاریک، اسید سیتریک ، اسید مالیک و اسید گلوكولیک. البته مصرف این ماده در موقع خواب شبانه توصیه می‌ شود و از استفاده این پماد در روز باید اجتناب كرد چون باعث مضاعف شدن تاثیر منفی نور خورشید بر روی پوست می‌ شود.

۲) استفاده از پماد ویتامین : باعث افزایش تولید مقدار كلا‌ ژن در پوست می‌ شود و پوست ضخامت طبیعی خود را حفظ می‌ كند و علا‌ وه بر آن به علت خاصیت آنتی‌ اكسیدانی از تاٴثیر عمل رادیكال‌ های آزاد بر پوست جلوگیری می‌ كند. با مصرف این ماده در ۴ هفته پوست رفته رفته صاف‌ تر و شفاف‌ تر به نظر خواهد آمد.

۳) استفاده از پماد ویتامین ئ: یک نوع آنتی‌ اكسیدان قوی می‌ باشد كه از عمل سوء رادیكال‌ های آزاد در پوست می‌ كاهد و از تخریب بافت‌ های چربی لا‌ یه‌ های پوست توسط رادیكال‌ های آزاد جلوگیری به عمل آورده و از وجود آمدن چین و چروک و شل شدن پوست می‌ كاهد.

۴) استفاده از پماد ویتامین ا: باعث حفظ طراوت و شادابی پوست می‌ شود و علا‌ وه بر آن از تاثیر منفی اشعه ماوراء بنفش  نور خورشید بر بدن می‌ كاهد. در تحریک سلول‌ های پایه چربی و پروتئینی پوست همچنین جلوگیری از خشک شدن لا‌ یه اپیدرمی‌ پوست نقش بسزایی دارد. البته در كسانی كه به علت مصرف مكمل‌ های ویتامینی به مقدار فراوان، دچار مسمومیت با ویتامین  ا شده باشند، مصرف پماد پوستی این ویتامین نه تنها اثر مثبتی ندارد، بلكه ممكن است با واكنش نامناسب نیز همراه باشد.

۵) استفاده از پماد اسیدهای چرب امگا ـ ۳: سلول‌ های پوست در اثر عوامل سوء رادیكال‌ های آزاد متورم شده و از خود مواد شیمیائی تولید می‌ كنند كه همین مواد باعث حمله گلبول‌ های سفید به سلول‌ های پوست شده و باعث تخریب كلا‌ ژن و پوست می‌ شود اما اسیدهای چرب امگا ـ ۳ باعث جلوگیری از التهاب سلول‌ های پوست شده و در نتیجه مانع حمله گلبول‌ های سفید و نهایتا مانع تخریب كلا‌ ژن توسط سلول‌ های ایمنی در پوست می‌ شوند.

۶) عدم توقف در مقابل نور خورشید: عامل اصلی ایجاد چین و چروک پوست و ایجاد كک و مک بر روی آن نور آفتاب به ویژه اشعه ماوراء بنفش است. اشعه ماوراء بنفش نوع ا، در صورت تماس با پوست بر روی لا‌ یه خارجی پوست كه اپیدرم نامیده می‌ شود تاثیر می‌ گذارد و باعث ایجاد آفتاب سوختگی می‌ شود. نوع دیگری اشعه ماوراء بنفش یعنی ا، به نواحی عمقی‌ تر پوست نفوذ می‌ كند و می‌ تواند باعث آسیب‌ های شدیدی در پوست شود. هم نوع ا و هم نوع ا با شكستن كلا‌ ژن پوست، ساخت رادیكال‌ های آزاد و مهار مكانیسم‌ های ترمیم پوست، می‌ توانند باعث ایجاد كک و مک، چروک و از همه مهم‌ تر سرطان پوست شوند.

۷) استفاده از مرطوب كننده‌ ها: روزی دو مرتبه صبح‌ ها و عصرها باید استفاده نمود زیرا باعث نفوذ آب زیر پوست به سطح پوست و جلوگیری از خشک شدن و نهایتا چین و چروک آن می‌ شوند البته آب را باید از منابع آب طبیعی و یا آب میوه‌ جات تامین نمود و از مصرف چای به عنوان منابع آبی جلوگیری نمود چون كافئین موجود در چای باعث از دست رفتن آب بدن می‌ شود.

هورمون درمانی

۱- استفاده از هورمون ملا‌ تونین: 

این هورمون در مغز یافت می‌ شود. ملا‌ تونین آن كمک به نظم خواب می‌ كند ولی تحقیقات نشان داده است كه آنتی اكسیدان نیز می‌ باشد و می‌ تواند برای كاهش مضرات گذشت سن به كار رود اما در مصرف آن باید حد مناسب را رعایت نمود چون زیاد مصرف كردن آن با خواب طبیعی می‌ تواند ایجاد تداخل كند.

۲- استفاده از هورمون تستوسترون: 

از حدود سن ۴۰ سالگی، این هورمون مقدارش هر سال ۱ درصد كمتر می‌ شود تستوسترون هورمونی است كه بافت‌ های ماهیچه را محكم و تقویت می‌ كند و در توزیع چربی‌ ها نقش دارد باعث استحكام استخوانی و تخفیف پوكی استخوان می‌ شود و در ایجاد توانایی فیزیكی و جنسی در دوران سالمندی نقشی ویژه‌ ای دارد و این هورمون روزانه ۷-۵ میلی‌ گرم در آقایان  تولید می‌ شود.

با توجه به جدول ذیل مزایا و معایب این هورمون مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

معایب

۱ — اختلا‌ ل خفیف در خواب (خرناسه كشیدن)

۲ — تحریک رشد پروستات

۳ — محدودیت تولید محصولا‌ ت وابسته به اسپرم

۴ — افزایش گرفتگی عروق

۵— احتمال ایجاد آكنه در پوست

مزایا

۱— افزایش قدرت ماهیچه‌ ها و افزایش ظرفیت فعالیت‌ های فیزیكی و افزایش تمركز حواس و افزایش انرژی

۲— افزایش املا‌ ح  استخوان‌ ها و افزایش استحكام آن‌ ها

۳— كاهش افسردگی و افزایش تمایل به جنس مخالف

۴— افزایش ضخامت پوست بدن

۳— هورمون رشد

یک هورمون آندورونیک است كه آزاد شدن آن با مرور زمان و بالا‌  رفتن سن كاهش می‌ یابد در افراد مسن مقدار این هورمون ۲۰-۱۵ % مقدار آن در دوره نوجوانی است. احساس می‌ شود كه این كاهش باعث بسیاری از نشانه‌ های سویی است كه ما به مرور سن ارتباط می‌ دهیم مانند، چین و چروک صورت و بزرگ شدن دور كمر، كاهش انرژی و اعمال حیاتی از جمله كاهش تمایلا‌ ت و فعالیت‌ های جنسی، مشكلا‌ ت بینائی، از دست دادن حافظه و افسردگی خفیف و غیره.

دكترها و دانشمندان قبول دارند كه كمتر آزاد شدن هورمون رشد )ببب( متناسب است با بیماری‌ هایی كه در اثر مرور زمان به وجود می‌ آیند آزمایشات نشان می‌ دهند كه استفاده از این هورمون فرآیندهای پیری را ۲۰ سال به تعویق می‌ اندازد.

ولی آنچه كه مهم است در ارتباط با هورمون درمانی باید آزمایشات دیگری ایجاد شود تا نتایج مناسبی از این مواد به دست آید ولی در مورد تغذیه درمانی و استفاده از پمادهای ویتامینی تردیدی مبنی بر وجود عوارض جانبی وجود ندارد و كاملا‌  در نشریات معتبر خارجی و محافل علمی تاثیرات مثبت آن‌ ها مورد تایید قرار گرفته است.

در شماره بعد به سایر راه‌ های پیشگیری از فرآیند پیری می‌ پردازیم.

برچسب ها: اسیدهای چرب، اشعه ماوراء بنفش، هورمون تستوسترون، پماد ویتامین تعداد بازديد: 564 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز