Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 07:11

22
فروردین
ارزش‌های غذایی رنگارنگ

ارزش‌های غذایی رنگارنگ

شاید به نظر شما ارتباط رنگین كمان با تغذیه، عجیب به نظر آ‌ید. اما با كمی توجه به رنگ‌های میوه‌ها و سبزی‌های موجود در طبیعت..

ارزش‌های غذایی رنگارنگ

شاید به نظر شما ارتباط رنگین كمان با تغذیه، عجیب به نظر آ‌ید. اما با كمی توجه به رنگ‌های میوه‌ها و سبزی‌های موجود در طبیعت، تعجب شما رفع می‌شود. شاید از خودتان پرسیده باشید كه چرا میوه‌ها و سبزی‌ها را می‌توان در رنگ‌های مختلف یافت. رنگ‌دانه‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها، این محصولات را رنگین می‌كنند. وجود رنگدانه‌ها فقط برای رنگی كردن میوه‌ها و سبزی‌ها نیست. آ‌ن‌ها دارای نقش‌های بسیار مهمی می‌باشند. این رنگدانه‌ها در حقیقت آ‌نتی اكسیدان‌های بسیار قوی هستند.


لیكوپن ، آ‌نتی اكسیدانی قوی در میوه‌ها و سبزی‌های قرمز و صورتی رنگ مانند گوجه فرنگی و گریپ فروت صورتی رنگ، است كه خطر ابتلا به سرطان‌ها را كاهش می‌دهد.

میوه‌ها، و سبزی‌های قرمز، آ‌بی و ارغوانی دارای فلاوونوئیدی به نام آ‌نتوسیانین هستند. آ‌نتوسیانین، آ‌نتی‌اكسیدان قوی برای جلوگیری از سخت شدن عروق خونی و كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، چون سبب گشادی عروق شده و به كنترل فشار خون بالا كمك می‌كند. این آ‌نتی‌اكسیدان، بدن را در مقابل اختلالات گردش خون ناشی از دیابت هم محافظت می‌كند.

میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی و زرد رنگ، غنی از رنگدانه‌هایی به نام كاروتنوئید هستند. كاروتنوئیدها، آ‌نتی‌اكسیدان‌های قوی برای محافظت سلول‌های بافت‌ها در مقابل آ‌سیب‌ها بوده و در بدن به ویتامینآ تبدیل می‌شوند. این ویتامین برای بینایی و سلامت پوست مهم است. مركبات منابع بسیار خوب از فولات هستند كه برای جلوگیری از بروز نقص‌های مادرزادی و همچنین پیشگیری از كم خونی در دوران بارداری اهمیت دارند. مركبات با دارابودن ویتامین ث، به كوتاه شدن دوره سرماخوردگی كمك می‌كند.

سبزی‌های با رنگ سبز تیره، منابع خوبی از آ‌هن و كلسیم هستند. استفاده از این عناصر برای تمام افراد ضرورت دارد. آ‌ووكادو منبع خیلی خوبی از چربی‌های غیر اشباع با یك بند دوگانه است و در مقابل افزایش كلسترول خون نقش حفاظتی دارد. لوتئین موجود در این محصول و سایر سبزی‌های سبز رنگ ، در جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات و حفظ سلامت چشم‌ها موثر است.

حتی سبزی‌ها و میوه‌های سفید رنگ نیز آ‌نتی‌اكسیدان‌های قوی دارند. ایندول كه در خانواده كلم، مانند گل كلم یافت می‌شود و در پیاز و سیر نیز موجود است، در مقابل سرطان سینه نقش حفاظتی دارد. فواید زیاد سیر تازه بر كسی پوشیده نیست. پروتیئن‌های سویا و نیز فیتواستروژن موجود در آ‌ن از جمله مواد مغذی مهم دیگرمحسوب می‌شوند.

به طور كلی، میوه‌ها و سبزی‌ها منابع خیلی خوبی از آ‌نتی‌اكسیدان‌ها، ویتامین‌ها و عناصر معدنی هستند كه بدن را در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها حفاظت می‌كنند. فیبر غذایی موجود در این محصولات، به سلامتی دستگاه گوارشی كمك كرده و در كنترل میزان قند و چربی خون موثر است.

با توضیحاتی كه داده شد، هر وقت رنگین كمانی را در آ‌سمان دیدید، ضمن لذت بردن از منظره بدیع آ‌ن، به یاد رنگین‌كمان تغذیه نیز بیفتید و خوردن انواع میوه‌ها و سبزی‌ها را فراموش نكنید.

برچسب ها: سرطان، ارزش‌ غذایی، آ‌نتوسیانین، آ‌نتی‌اكسیدان تعداد بازديد: 480 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز