Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:28

7
اسفند
دانستنی‌های تغذیه

دانستنی‌های تغذیه

کودک باید یاد بگیرد غذا تنها برای رفع گرسنگی و نیاز بدن است و والدین باید بدانند غذا ابزاری برای تشویق و تنبیه کودک نیست

دانستنی‌های تغذیه

 

با بدغذایی کودکان چه كنیم؟

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه اصرار کردن و فشار آوردن به کودک برای خوردن غذا موجب شرطی شدن او می‌شود، گفت: «کودک باید یاد بگیرد غذا تنها برای رفع گرسنگی و نیاز بدن است و والدین باید بدانند غذا ابزاری برای تشویق و تنبیه کودک نیست».

دکتر نسرین امیدوار، عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار كرد: «بدغذایی کودکان یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که والدین با آن روبه‌رو هستند، مسأله‌ای که در سنین پیش از دبستان به‌ویژه کودکان 2 تا 5 ساله دیده می‌شود».

این متخصص تغذیه گفت: «اگر والدین از آغاز سن دو سالگی یعنی زمانی که کودک شروع به غذا خوردن می‌کند در کنار سفره و همراه با سایر اعضای خانواده به او غذا بدهند باعث می‌شود کودک با آداب غذا خوردن آشنا شود و اگر با عدم تمایل کودک به برخی غذاها و یا خوردن تعدادی خاص از آنها روبه‌رو شدند والدین نباید اصرار بیش از حد برای خوردن داشته باشند یا مانع از خوردن کودک شوند».

وی تصریح کرد: «زمانی که کودک علاقه‌ای به استفاده از یک غذا ندارد والدین باید برای او حق انتخاب باقی بگذارند و در کنار این انتخاب‌ها غذایی که مورد علاقه کودک نیست را به او پیشنهاد بدهند. قطعاً این کار پاسخ بهتری نسبت به فشار آوردن در پی خواهد داشت».

وی ادامه داد: «کودکان باید در روز سه وعده غذای اصلی و سه میان‌وعده داشته باشند تا نیاز بدن آنها در شبانه‌روز تامین شود. همچنین والدین باید در تهیه غذاها به شکل و رنگ غذا نیز توجه داشته باشند. به‌طور مثال نباید غذا را آنقدر مایع و رقیق درست کرد که کودک در هنگام خوردن آن دچار مشکل شود».

این متخصص تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: «والدین باید از دو سالگی به بعد یعنی زمانی که کودک توانست به راحتی غذا بخورد اجازه بدهند کودک به طور مستقل غذا بخورد و مانع از حرکات هنگام غذا خوردن کودک نشوند. این کار اشتیاق آنها را برای خوردن بیشتر خواهد کرد».

  از مصرف چای غافل نشوید!

 كارشناسان تغذیه می‌گویند: «نوشیدن چای می‌تواند از چاقی ناشی از هله‌هوله و فست‌فودخوری جلوگیری كند».

این متخصصان همچنین دریافته‌اند كه مصرف منظم چای، تغییرات مخرب و مضر در خون را كه ناشی از مصرف مواد غذایی چرب هستند، سركوب كرده و مانع از این تغییرات می‌شود.

به گزارش روزنامه دیلی‌میل، این تغییرات اغلب منجر به بروز دیابت نوع دوم می‌شود.

بنابراین گزارش، كارشناسان علوم تغذیه‌ای در انگلیس متوجه شدند كه هر دو نوع چای سبز و سیاه می‌توانند مانع از افزایش وزن ناشی از خوردن غذای چرب شوند.

این كارشناسان تاكید كردند چای سیاه معمولی كه اغلب افراد روزانه مصرف می‌كنند هم می‌تواند برای مقابله با عوارض نامطلوب مصرف چربی روی خون مفید باشد.

 

یكی دیگراز عوارض چاقی

 

تیمی از متخصصان نروژی تاکید دارند که افزایش وزن و کاهش سطح ویتامین D در بدن ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.

در حالی که ویتامین D نقش بسیار مهمی در جذب کلسیم، سلامتی سلول‌ها و عملکرد درست سیستم ایمنی بدن دارد، چاقی می‌تواند در کمبود آن نقش اساسی داشته باشد که این امر زمینه را برای ابتلا به پوکی استخوان و انواع سرطان فراهم می‌کند.

متخصصان عقیده دارند که پردازش و جذب ویتامین D

 در افراد چاق با اختلالاتی همراه است.

بدن پس از مصرف این ویتامین باید آن را به شکل قابل استفاده موسوم به 1,25- دی هیدروكسی ویتامین D درآورد که به نظر می‌رسد این پروسه در افراد چاق دچار اختلالاتی می‌شود.

  

خاصیت ضد سرطانی آب انار

 

متخصصان تغذیه در آمریكا، تركیباتی را در آب انار شناسایی ‌كرده‌اند كه می‌توانند پیشرفت‌ سرطان را متوقف كنند.

متخصصان علوم تغذیه‌ای در دانشگاه كالیفرنیا تاثیر آب انار را بر روی سلول‌های سرطانی پروستات كه در آزمایشگاه پرورش یافته بودند، بررسی كردند. این سلول‌ها در واقع در برابر هورمون‌ مردان (تستوسترون) مقاوم شده بودند.

كارشناسان انجمن دستاوردهای علمی آمریكا می‌گویند: «هر چه یك سلول سرطانی پروستات نسبت به تستوسترون مقاوم‌تر باشد، قدرت سرطان‌زایی آن افزایش پیدا می‌كند».

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این متخصصان دریافتند آن دسته از سلول‌های سرطانی كه با آب انار تحت درمان قرار می‌گیرند، امكان انتقال، جابه‌جایی و گسترش‌شان كاهش پیدا می‌كند. این تركیبات ضد سرطانی كه در آب انار شناسایی شده‌اند، شامل فنیل پروپانوئیدها، اسیدهای هیدروبنزوئیك، فلاوون‌ها و اسیدهای چرب جفت شده هستند.

این كارشناسان می‌گویند: «ما نشان دادیم كه آب انار به طرز چشمگیری، عملكرد پروتئینی سرطان‌زا را متوقف می‌سازد و در نتیجه این نوشیدنی خاصیت ضدسرطانی قابل توجهی دارد و به‌ویژه‌ از گسترش بیشتر سرطان‌ به بافت‌های دیگر جلوگیری می‌كند».

 

شكل گیری سلیقه های غذایی كودكان

 

 سلیقه‌های غذایی کودکان از اوایل زندگی به‌ویژه سنین دو تا سه سالگی شکل می‌گیرد و والدین و مربیان با قرار دادن منظم مواد غذایی سالم در اختیار کودکان، نقش مهمی در شکل گیری عادات غذایی سالم آنها دارند.

دکتر رویا کلیشادی متخصص اطفال و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سنین 2 تا 11 سالگی از دوران‌های حساس و آسیب‌پذیر زندگی است که در آن عادات زندگی شکل گرفته و پایدار می‌مانند. گفت: «دستیابی به تکامل جسمی و ذهنی کودکان مستلزم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرف آنها می‌باشد، لذا توجه به تغذیه و فعالیت جسمی کودکان در این سنین از اهمیت خاصی برخوردار است».

وی با تاکید بر اهمیت نقش والدین و مربیان کودکان در این خصوص خاطر نشان کرد: «باید به کمیت و کیفیت تغذیه خردسالان و میزان فعالیت ایشان اهمیت داد».

دکتر کلیشادی با اشاره به اینکه رژیم غذایی خردسالان باید از تنوع کافی برخوردار باشد گفت: «کودکان باید از همه گروه‌های اصلی غذایی شامل غلات و مواد نشاسته ای، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و جایگزین‌های آن و مواد چرب و شیرین به تناسب و مقدار لازم استفاده کنند».

 

آب مركبات روشی مؤثر در درمان سنگ كلیه

 

سنگ كلیه یكی از دردناك‌ترین مشكلات پزشكی بر روی كره زمین است كه سالانه ده‌ها هزار نفر را راهی اتاق اورژانس می‌كند. متخصصان علوم پزشكی در انگلیس توصیه می‌كنند كه نوشیدن حتی مقدار كمی از آبلیموی تازه به صورت روزانه روشی موثر برای پیشگیری از تشكیل این سنگ‌های دردناك است.

درد سنگ كلیه نه تنها خیلی شدید است، بلكه بسیار هم ترسناك و نگران‌كننده است، چون به‌طور كاملا ناگهانی آغاز می‌شود. كسانی كه نمی‌دانند به سنگ كلیه مبتلا هستند، وقتی درد آنها شروع می‌شود به قدری شدید است كه آنها تصور می‌كنند در حال مرگ هستند. وقتی فردی یك بار سابقه ابتلا به سنگ كلیه را داشته باشد، احتمال اینكه بار دوم با این مشكل مواجه شود، 50 درصد است و به همین خاطر این افراد بیشتر باید مراقب رژیم غذایی خود باشند و با نوشیدن مایعات زیاد مانع از بازگشت مجدد بیماری شوند.

این متخصصان می‌گویند: «یك راهكار ساده، موثر و در عین حال ارزان‌قیمت برای جلوگیری از تشكیل سنگ كلیه مصرف آب مركبات به‌ویژه‌ آبلیمو است كه راه حلی كارآمد و امیدبخش برای این بیماران می‌باشد».

  

هله هوله خوری پشت میز كامپیوتر ممنوع!

 

بسیاری از ما عادت كرده‌ایم كه هنگام كار با كامپیوتر با یك دست دكمه‌های صفحه‌ كلید را بزنیم و با دست دیگر ریزه ریزه خوراكی و تنقلات برداریم و بخوریم، اما اگر شما هم بار دیگر در این وضعیت قرار گرفتید این هشدار متخصصان تغذیه را به یاد بیاورید كه این شیوه خوردن،‌ می‌تواند اشتهای شما را افزایش داده و باعث شود كه بیشتر بخورید.

‌متخصصان دانشگاه بریستول در بررسی‌های جدید خود این نكته مهم و در عین حال نامحسوس را تایید كردند كه اگر پشت میز كامپیوتر هله‌هوله خوری كنید، در طول روز مقدار بیشتری كالری دریافت خواهید كرد و بدون كنترل تنقلات مصرف می‌كنید.

به گزارش روزنامه ساندی تایمز، این متخصصان بررسی كردند كه به چه روش‌هایی حافظه و توجه تحت تاثیر اشتها قرار می‌گیرد. آنها همچنین متوجه شدند كسانی كه به این شیوه تغذیه می‌كنند اغلب فراموش می‌كنند كه در پایان چقدر خوراكی و غذا خورده‌اند و حتی گاهی به سختی به یاد می‌آورند كه غذا چه خورده‌اند.

این كارشناسان تاكید كردند: «آشفتگی در وعده غذایی سبب پرخوری می‌شود كه قطعا تاثیر چشمگیری روی افزایش چاقی دارد».

  

«یبوست»، مشكل شایع دوران بارداری

 

یك متخصص زنان و زایمان با بیان اینكه یبوست از مشکلات شایع بارداری است، خاطرنشان كرد: «مصرف روغن کرچک و مسهل‌های قوی در زنان باردار برای رفع این مشكل باعث تحریک روده‌ها، درد زیر شکم، سقط و زایمان زودرس می‌شود».

وی در ادامه در خصوص راه‌های مبارزه با یبوست در این دوران گفت: «برای جلوگیری از یبوست فعالیت روزانه کافی و به کار بردن دستورات غذایی صحیح مفید است که می‌توان با مصرف مقدار زیادی سبزی به صورت خام یا پخته به افزایش حجم مدفوع و سهولت در دفع کمک کرد».

دکتر کشاف در ادامه افزود: «میوه‌جات نیز علاوه بر فیبر زیاد و ازدیاد حجم مدفوع دارای مقداری مواد ملین مانند اسیدهای مختلف و املاح و شکر هستند، بنابراین از آب آلو یا آلو خشک یا سایر میوه‌ها به خصوص سیب، انجیر، کشمش و خرما نیز می‌توان برای لینت مزاج قبل از خواب استفاده كرد. همچنین استفاده از دو لیوان آب سرد که می‌توان چند قطره آبلیمو برای خوش طعم شدن به آن اضافه كرد (به علت اینکه آب سرد بیشتر از آب گرم به تحریک لوله گوارش کمک می‌کند)، موثر خواهد بود. استفاده از مربا در صبحانه مخصوصا مربای پوست پرتقال که به طور مکانیکی روده را تحریک می‌کند، نیز توصیه می‌شود. به علاوه بهتر است هر روز زمان معینی برای رفتن به توالت تعیین شود».

 

 سبزیجات خانواده سیر و مقابله با التهاب مفاصل

 

شاید به خاطر اینكه دهانتان بوی نامطبوع نگیرد، سیر را از رژیم غذایی خود حذف كرده‌اید، اما بهتر است بدانید كه دنبال كردن یك رژیم غذایی سرشار از سیر، پیاز، تره‌فرنگی و سایر سبزیجات حاوی گوگرد روشی مفید و مقرون به صرفه برای كاهش خطر بروز شایع‌ترین نوع التهاب مفاصل است.

متخصصان ارتوپدی در كالج كینگ لندن و دانشگاه ایست آنجلیا در آزمایشات اخیر خود به رابطه بین این نوع رژیم غذایی و بیماری التهاب و درد مفاصل پی برده‌اند.

به گزارش روزنامه دیلی‌اكسپرس، این متخصصان دریافته‌اند زنانی كه مقادیر زیادی از سبزیجات خانواده سیر را مصرف می‌كنند كمتر در معرض ابتلا به التهاب استخوانی- مفصلی لگنی قرار می‌گیرند، بنابراین گزارش، عارضه اوستئوآرتریت یا التهاب استخوانی شایع‌ترین نوع آرتریت در دوران بزرگسالی است.

آمارها نشان می‌دهند كه در حال حاضر حدود هشت میلیون نفر در انگلیس به این عارضه مبتلا هستند و نرخ ابتلای آن در زنان به مراتب بیشتر از مردان است. این بیماری سبب بروز درد شدید و عدم توان حركت و ناتوانی در استخوان لگن، زانوها و ستون فقرات به ویژه در افراد میانسال و پیر می‌شود.

 

پیشگیری ازآنفلوانزا با خوردن میوه‌های فصلی و مایعات

 

 كارشناس مسؤول بیماری‌های واگیردار مركز بهداشت خراسان رضوی توصیه كرد: «خوردن میوه‌های فصلی و نوشیدن آب و مایعات فراوان بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوانزا است».

دکتر غلام‌پور با اشاره به فصل سرما و شیوع بیماری‌های واگیردار به‌ویژه آنفلوانزا و سرماخوردگی، استفاده از میوه‌های حاوی ویتامین c همچون پرتقال، لیمو شیرین و نارنگی، آبمیوه‌های طبیعی و نوشیدن آب را از عوامل موثر در پیشگیری از این بیماری‌ها عنوان كرد.

وی با بیان اینكه گروه‌های سنی بالاتر از 65 سال، زنان باردار، كودكان و دانش آموزان و افراد دارای بیماری‌های مزمن بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیردار فصلی قرار دارند به این افراد توصیه كرد تا از حضور در مكان‌های پرتردد، شلوغ و سربسته خودداری و در صورت حضور از ماسك استفاده كنند.

كارشناس مسؤول بیماری‌های واگیردار مركز بهداشت خراسان رضوی، سردرد، گلو درد، سرفه و دردهای عضلانی را از نشانه‌های بروز بیماری آنفلوانزا در افراد برشمرد و افزود: ‌«افراد پس از یك دوره استراحت 3 تا 4 روزه، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات فراوان بهبود می‌یابند».

 

 

دستورالعمل های كاربردی برای مراقبت از قلب

 

یك رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت قلب می‌تواند عروق خونی را از پلاك‌های خطرناك پاكسازی كند و خطر حمله قلبی و سكته مغزی را كاهش دهد.

سایت دفتر سلامت زنان در آمریكا چندین دستورالعمل كاربردی و مفید را برای داشتن یك رژیم غذایی مناسب برای قلب ارائه كرده است.

در این دستورالعمل توصیه شده است كه حتما مقادیر زیادی میوه و سبزی مصرف كنید. حتما تلاش كنید كه نیمی از گندم مصرفی روزانه شما از گندم سبوسدار باشد و سایر غلات مثل جو، ذرت و برنج را نیز به صورت سبوسدار استفاده كنید.

همچنین توصیه می‌شود كه از لبنیات مثل ماست، پنیر و شیر كم‌چرب استفاده كنید. خوردن مقادیر زیادی از مغز‌ها، خشكبار، دانه‌های خشك شده، گوشت لخم، ماهی و مرغ بدون پوست نیز برای این منظور مفید است.

به‌علاوه بهتر است چربی‌های اشباع نشده تك زنجیره‌ای و چند زنجیره‌ای را از طریق روغن‌های سبزیجات، ماهی و مغز خشكبار دریافت كنید. از مصرف چربی‌های ترانس و اشباع شده، نمك، كلسترول و قند افزودنی نیز جداً پرهیز نمایید.

 

احتیاط در مصرف قهوه!

 

متخصصان علوم پزشكی در انگلیس هشدار دادند: «كسانی كه عادت به مصرف مقادیر كم و رقیق قهوه دارند، در صورت زیاده‌روی در نوشیدن آن خود را در معرض خطر ابتلا به سكته مغزی قرار خواهند داد».

این پزشكان تاكید كردند: «نوشیدن قهوه زیاد برای مصرف‌كننده قهوه رقیق و به مقدار كم خطر تشكیل لخته‌های خونی و در نتیجه خطر بروز سكته مغزی را در این افراد تا دو برابر افزایش می‌دهد. در این افراد خطر سكته مغزی چند ساعت پس از نوشیدن مقدار زیاد و غلیظ قهوه تشدید می‌شود».

بنابراین گزارش، متخصصان دانشكده پزشكی‌ هاروارد در بررسی‌های خود روی 400 بیمار مبتلا به سكته مغزی به این نتایج دست یافته‌اند.

آنها تاكید دارند: «هرچند قهوه ممكن است خواص قابل توجهی داشته باشد، اما زیاده‌روی در مصرف آن به‌ویژه برای كسانی كه عادت به نوشیدن قهوه غلیظ ندارند، می‌تواند واقعا سلامت آنها را به خطر بیندازد».

به گزارش روزنامه دیلی‌میل، نوشیدن زیاد قهوه عوارضی مثل افزایش فشارخون، سفت شدن عروق سرخرگی و حتی افزایش ترشح هورمون استرس را در پی دارد كه ضربان قلب را تند می‌كند و موجب تپش قلب می‌شود.

این متخصصان در عین حال وجود چنین رابطه‌ای را در مصرف چای یا نوشابه كافئین‌دار مشاهده نكردند.

 

یك قاشق عسل و هزاران خاصیت

 

 ورزشكاران یونان باستان برای اینكه همواره انرژی و كارآیی خود را در طول مسابقات المپیك در سطح بالایی نگه دارند و عملكرد قوی داشته باشند، عسل می‌خوردند، چون عسل حاوی دو قند گلوكز و فروكتوز است كه هر دو منابع خوب و شناخته شده‌ای برای تولید گلیكوژن در كبد هستند.

اكنون متخصصان تغذیه تاكید دارند كه مصرف یك قاشق سوپخوری عسل فرآوری نشده پیش از خوابیدن می‌تواند عملكرد مغز را تقویت كند. به‌علاوه عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند و به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی‌‌باكتریالی می‌تواند به ترمیم بافت‌ها و شفای زخم كمك كند.

به گزارش روزنامه دیلی‌میل، سرماخوردگی بر اثر ویروس‌ها ایجاد می‌شود و عسل خاصیت ضدویروسی طبیعی دارد.

به گفته متخصصان كالج پزشكی پنسیلوانیا در آمریكا، یك قاشق عسل راهكاری مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است.

عسل همچنین از باكتری‌های مفید داخل روده‌ها حمایت می‌كند و برای كمك به فرآیند هضم و بهبود سندرم روده تحریك پذیر مفید است.

در مطالعات قبلی نیز متخصصان گوارش توصیه كرده‌اند كه برای بهبود زخم‌های گوارشی، مصرف دو قاشق چایخوری عسل سه نوبت در روز واقعا موثر است.

 

 

یك راهكار خوشمزه برای مقابله با سرفه مزمن

 

 

پزشكان ادعا ‌كرده‌اند كه شكلات می‌تواند برای مقابله با سرفه مداوم و مزمن مفید باشد.

این گروه از پزشكان انگلیسی هم‌اكنون در حال انجام مراحل نهایی آزمایشات بالینی روی این روش جدید برای مقابله با سرفه مزمن هستند.

آنها در واقع روی دارویی مطالعه می‌كنند كه ماده اصلی تشكیل‌دهنده آن «تئوبرومین» است كه ماده طبیعی موجود در شكلات و كاكائو است.

به گزارش روزنامه‌ سان، این متخصصان تاكید كردند: «اگر آزمایشات بالینی با موفقیت به پایان برسد، این دارو ظرف دو سال آینده در اختیار مصرف‌كنندگان قرار خواهد گرفت».

 

شیرین‌كننده ساخارین برای سلامتی بی‌ضرر است

 

 

كارشناسان آمریكایی در جدیدترین گزارشات خود تاكید كردند كه ساخارین تهدیدی برای سلامتی نیست و ضرر ندارد.

‌این كارشناسان خاطرنشان كردند: «در حالی كه مدت زیادی اعتقاد بر این است كه این قند مصنوعی برای سلامتی انسان خطرناك است و سبب بروز سرطان می‌شود اما مطالعات اخیر این اعتقاد را رد می‌كند».

این قند حتی در فهرست مواد خطرناك وارد شده بود، اما اكنون متخصصان آژانس حفاظت از محیط زیست آمریكا تلاش كرده‌اند تا نام آن را از این فهرست خارج كنند. ساخارین تقریبا دو دهه پیش به این فهرست افزوده شده بود.

به گزارش شبكه خبری یونایتدپرس، ساخارین در واقع برای شیرین كردن خوردنی‌های بدون مزه به‌طور مصنوعی استفاده می‌شود و برای مواقعی است كه استفاده از قند معمولی (گلوكز) مجاز نباشد، بنابراین در نوشیدنی‌های رژیمی كاربرد زیادی دارد.

این كارشناسان با انجام آزمایشات فراگیر و گسترده روی جمعیت‌های مختلف انسانی ثابت كرده‌اند كه هیچ رابطه‌ای بین مصرف ساخارین و خطر بروز سرطان وجود ندارد.

طبق اعلام شورای كنترل كالری آمریكا، بیش از 30 مطالعه مختلف روی انسان‌ها تایید می‌كنند كه مقدار توصیه شده و استاندارد ساخارین برای انسان بی‌خطر است.

 

نوزادان پسر از تغذیه با شیر مادر بهره بیشتری می‌برند

 

پزشكان می‌گویند :«تغذیه با شیر مادر سبب افزایش ضریب هوشی فرزندان پسر می‌شود». متخصصان دانشگاه غرب استرالیا در مطالعات اخیر خود دریافته‌اند كه نوزادان پسر اگر تا شش ماهگی پیوسته از شیر مادر تغذیه كنند در سنین بالاتر و دوران مدرسه بازده تحصیلی مطلوب‌تر و بهتری در دروس ریاضیات، روخوانی، نوشتن و تلفظ واژه‌ها خواهند داشت.

تصور می‌شود كه پیوند بین مادر و فرزند در طول مدت شیر دادن به نوزاد تقویت می‌شود و این پیوند می‌تواند بدین معنی باشد كه مادرها در این مدت بیشتر متوجه و حامی كودكان خود هستند. از سوی دیگر پسرها به‌ویژه هنگام یادگیری به توجه مادر بیشتر واكنش نشان می‌دهند به همین خاطر می‌توان توجیه كرد كه چرا تغذیه با شیر مادر تاثیر بیشتری روی هوش فرزندان پسر دارد.

به گزارش روزنامه تلگراف، این متخصصان همچنین یادآور شدند كه ممكن است در شیر مادر تركیباتی وجود داشته باشد كه به رشد مغذی كمك می‌كند. این تاثیر در نوزادان پسر بیشتر آشكار می‌شود، چون فاقد هورمون‌های زنانه هستند و باید گفت كه هورمون‌های زنانه به عنوان تركیباتی برای محافظت از مغز شناخته شده‌اند.

  

غلات سبوسدار، دارویی بدون عارضه برای كاهش فشار خون

 

متخصصان علوم تغذیه در اسكاتلند ادعا ‌كرده‌اند كه مصرف غلات سبوسدار مثل جو دو سر به مقدار زیاد در رژیم غذایی به اندازه مصرف دارو برای كاهش فشار خون موثر است.

به گفته پزشكان، كنترل فشار خون به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به سایر بیماری‌های جدی و خطرناك مثل حمله قلبی، سكته مغزی، نارسایی قلبی و دیابت را كاهش می‌دهد.

این كارشناسان تغذیه تاكید دارند كه به‌ویژه‌ در وعده‌های غذایی روزهای تعطیل، كه گندم و جو سبوسدار را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

به گزارش پایگاه اینترنتی مرگورو متخصصان و كارشناسان انستیتو تغذیه و سلامت روویت، كالج علوم و طب زندگی و دانشگاه آبردین در اسكاتلند در بررسی‌های خود به تاثیر فوق‌العاده و قابل توجه غلات سبوسدار در كاهش خطر افزایش فشار خون پی برده‌اند.

این مطالعات بر روی 200 داوطلب انجام گرفته و نتایج جالب و شگفت انگیزی برای پزشكان داشته است.

  

عوارض استخوانی نوشابه برای کودکان

 

یک متخصص اطفال گفت: «وجود فسفات سدیم در نوشابه‌ها موجب کاهش جذب کلسیم می‌شود، بنابراین ممكن است كودكانی که به نوشابه‌های زیاد رو می‌آورند، در معرض پوکی استخوان قرار بگیرند».

دکتر غلامرضا خاتمی گفت: «نوشابه‌ها دارای مشکلات متعددی هستند که تاثیر آنها در کاهش جذب کلسیم به علت وجود فسفات سدیم، یکی از این اشکالات است».

وی با اشاره به اینکه رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌ها در دوره‌ای از سن در حال افزایش است و نیز نیاز بیشتر دختران به آهن در دوره نوجوانی، افزود: «در این دوران نیاز به کلسیم، آهن، روی و منیزیم دو برابر دوره قبل است که این مقوله باید در تغذیه كودكان لحاظ شود».

دکتر خاتمی گفت: «از آنجا كه فعالیت كودكان زیاد است، چنانچه در این سن کلسیم به مقدار کافی به فرد نرسد، پوکی استخوان را به دنبال خواهد داشت که برای جلوگیری از این مورد، میزان کلسیم در این سن 800 میلی گرم بود و در زنان بالای 50 سال مقدار بیشتری نیاز است».

این متخصص اطفال افزود: «چنانچه كودك یک لیوان شیر بدون چربی بخورد، 300 میلی‌گرم کلسیم مصرف کرده است و یا در 30 گرم پنیر 200 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد».

وی با تاكید بر اینکه تجویز کلسیم در تغذیه كودكان نباید فراموش شود، افزود: «نسبت کلسیم به فسفر نیز اهمیت دارد و مصرف غذاهایی که حاوی فسفر زیادی است در جذب کلسیم دخالت می‌کند و از جذب کلسیم می‌کاهد».

 

به اطلاعات برچسب‌های‌ مواد غذایی صد درصد اطمینان نكنید

  

یك بررسی كیفی جدید روی مواد غذایی نشان داد اطلاعات برچسب‌های محتویات مواد تشكیل‌دهنده روی بسته‌بندی‌های غذایی می‌توانند غلط و یا فریب‌دهنده باشند و این امر به‌ویژه در مورد میزان چربی‌های ترانس موجود در غذاهای صنعتی كه روی برچسب محتویات ثبت می‌شود، صدق می‌كند.

این مطالعه جدید تاكید می‌كند كه حتی وقتی روی این برچسب‌ها نوشته می‌شود «بدون چربی ترانس»، اغلب این غذاها حاوی چربی ترانس هستند.

به گزارش سایت محلی شبكه خبری ای‌بی‌سی،‌ متخصصان آمریكایی در لس‌آنجلس هشدار دادند غذاهایی كه تولیدكنندگان آنها ادعا می‌كنند فاقد چربی ترانس هستند، گاهی اوقات تا حدودی حاوی روغن‌های هیدروژنه هستند كه این روغن‌ها هم در درون خود چربی ترانس دارند.

این یافته در مجله آمریكایی سلامت به چاپ رسیده است.

  

از صبحانه چشم پوشی نكنید

 

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که به هر دلیلی وعده غذایی صبحانه را حذف می‌کنند، در بزرگسالی با مشکل چاقی مواجه می‌شوند.

دکتر مسعود کیمیاگر گفت: «تقریبا 15 درصد سالمندان و حدود 30 درصد از بزرگسالان از اولین وعده غذایی یعنی صبحانه چشم‌پوشی می‌کنند و به هر دلیلی، این وعده را از برنامه غذایی‌ خود حذف می‌کنند. این افراد غافل از آن هستند که در سنین مختلف گرفتار چاقی خواهند شد».

وی توصیه کرد: «اگر به تناسب اندام و شادابی خود علاقه‌مند هستید و به آن اهمیت می‌دهید، بهتر است صبحانه را به هیچ‌وجه ترک نکنید. همچنین بررسی‌ها نشان داده‌اند كودكانی که بعد از صرف صبحانه به مدرسه می‌روند، قدرت تمرکز و یادگیری بیشتری برای فراگیری دروس دارند و اغلب نمرات بالاتری می‌گیرند».

دکتر کیمیاگر تاکید کرد: «مهم نیست که در وعده صبحانه از چه گروهی از مواد غذایی استفاده می‌کنید، مهم آن است كه حتی صبحانه بسیار مختصر را از برنامه غذایی روزانه خود حذف نکنید».

برچسب ها: دوران بارداری، آنفلوانزا، بدغذایی کودکان، ویتامین D تعداد بازديد: 619 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز