Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:24

9
خرداد
آيا امگا-3سيستم ايمني را تقويت ميكند؟

آيا امگا-3سيستم ايمني را تقويت ميكند؟

اسیدهای چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی اگر به میزان مناسب و موردنیاز و علمی آن مصرف شوند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردند.روغن ماهی، اسیدهای چرب امگا-3 را برای بدن تامین می‌كند، ولی به تنهایی برای پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت‌ها كافی نیست.

اسیدهای چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی اگر به میزان مناسب و موردنیاز و علمی آن مصرف شوند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردند. سیستم ایمنی بدن از اجزای مختلفی تشكیل شده است. پوست، پروتئین‌های موجود در خون، سلول‌ها و بافت‌ها. سیستم ایمنی مانع از تشكیل تومورها و بروز عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌شود، ولی بنا به دلایلی گاهی اوقات خوب كار نمی‌كند و بعضی مواد غذایی می‌توانند آن را تقویت كنند.

یكی از آن مواد روغن ماهی است كه حاوی اسیدهای چرب امگا-3 می‌باشد. در بیماری‌هایی كه در آن نقص سیستم ایمنی روی می‌دهد، بدن نمی‌تواند به درستی از خود دفاع كند و نیازمند مداخلات دارویی و تغییر در سبك زندگی است كه در كنار آنها داشتن رژیم غذایی مناسب هم ضروری می‌باشد. بیماری‌های خودایمنی شایع‌ترند. در اینگونه بیماری‌ها، سیستم ایمنی درست به گونه‌ای كه به دشمن خارجی حمله می‌كند سلول‌های سالم را مورد هجوم قرار می‌دهد. دو مورد از شایع‌ترین بیماری‌های خودایمنی، آرتریت روماتوئید و لوپوس هستند. تورم‌ها و التهاب‌های مزمن هم در بعضی بیماری‌ها كه تعدادی از آنها خطرناك هم هستند، نقش مهمی دارند.

التهاب و روغن ماهی

التهاب یك پاسخ طبیعی سیستم ایمنی به عفونت است. سلول‌های زخمی یا عفونی موادی از خود آزاد می‌كنند كه باعث قرمزی و تورم محل می‌شود؛ ولی در بسیاری مواقع بدون اینكه هیچ جراحت یا عفونتی در كار باشد، این سلول‌ها در خون یافت می‌شوند و همین جاست كه روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا-3 به كمك می‌آیند. سلول‌های مجروح یا عفونی، «ایكوزانوئید» و «سیتوكین» ترشح می‌كنند.

التهاب به مفاصل، رگ‌ها و قلب آسیب می‌زند. اسیدهای چرب امگا-3 در خون به مولكول‌هایی تبدیل می‌شوند كه عملكرد ضدالتهابی دارند؛ در حالی كه اسیدهای چرب امگا-6 به مولكول‌های التهابی تبدیل می‌شوند. در رژیم غذایی بسیاری از افراد مقدار زیادی امگا-6 وجود دارد. این در حالی است كه روزانه امگا-3 اندكی دریافت می‌كنند. از این‌رو التهاب، مفاصل و رگ‌های آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند عامل بروز سرطان باشد. مصرف مكمل امگا-3  قلب، رگ‌ها و مفاصل را از این التهاب درامان نگه می‌دارد و از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌كند.

آلرژی‌ها، آسم و درماتیت

پژوهش‌ها نشان داده كه امگا-3 در پیشگیری از آلرژی‌ها، آسم و دیگر حساسیت‌ها موثر است. حساسیت‌ها شبیه بیماری‌های خودایمنی و واكنشی نامناسب به یك ماده غیرسمی در بدن هستند. درماتیت كه با خارش و التهاب پوست همراه می‌باشد،، نوعی حساسیت است.

روغن ماهی و مكمل‌های مختلط یك مجموعه قدرتمند

كسانی كه مرتب سرما می‌خورند و آنفلوانزا می‌گیرند یا به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند كه ممكن است به علت یك بیماری زمینه‌ای باشد، ولی معمولا به علت تغذیه نامناسب است. 
روغن ماهی، اسیدهای چرب امگا-3 را برای بدن تامین می‌كند، ولی به تنهایی برای پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت‌ها كافی نیست. همه مواد معدنی و ویتامین‌ها علاوه بر نیاز بدن، برای برخورداری از سلامتی كامل و پایدار موردنیاز هستند تا بدن بتواند از خودش در مقابل ویروس‌ها و باكتری‌های گوناگون محافظت كند.

فقط روغن ماهی تقطیر شده

مكمل‌های روغن ماهی باید تقطیر مولكولی شده باشند؛ در غیر این صورت ممكن است آلودگی‌هایی به همراه داشته باشند؛ مانند جیوه و دیوكسین‌های سرطان‌زا. درصد اسیدهای چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی، همانند نوع آن در ماهی‌های گوناگون متفاوت است. تولیدكنندگان باید مقدار امگا-3 موجود در هر نوع روغن ماهی را روی بسته‌های آن درج كنند.
  

برچسب ها: امگا 3، امگا 3 چیست و چه خواصی دارد؟، همه چیز درباره ضرورت مصرف امگا 3، امگا 3 چیست و چه فایده ای برای بدن دارد؟، روغن ماهی تقطیر شده، التهاب و روغن ماهی تعداد بازديد: 744 تعداد نظرات: 0

لطفا نظر خود را در این مورد بگویید؟

فیلم روز
تصویر روز