Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:57

19
بهمن
اگر احساس خستگی می کنید، بخوانيد

اگر احساس خستگی می کنید، بخوانيد

مصرف به اندازه و مرتب آجیل و دانه‌ها می‌تواند به سلامت جسم كمك بسیاری كند. شما می‌توانید مقداری آجیل در داخل كشو، جیب و یا كیف خود بریزید و هر از چند گاهی با احساس گرسنگی از آنها میل كنید.

اعظم اسلامی مجد

 


در اینجا به ذكر پنج نوع ماده غذایی فوق‌العاده كه با خستگی مبارزه می‌کنند، می‌پردازیم:

جو دوسر
جو دوسر در میان غلات بهترین است. پزشكان و متخصصان تغذیه برای بیمارانی كه دیابت دارند، توصیه می‌كنند جو دوسر بخورند، زیرا این ماده غذایی میزان قندخون را در حد نرمال نگاه می‌دارد. 

جو دوسر با محتویات فیبری كه دارد، سبب طولانی‌تر شدن عمر، جلوگیری از پرخوری در طول روز، از بین رفتن تنبلی، كندی و خستگی می‌شود.

فیبر موجود در جو دوسر، سبب هضم غذا می‌شود. به غیر از فیبر، جو حاوی مقدار قابل توجهی منیزیم، پروتئین و فسفر است. این سه نوع ماده مغذی، در بالا بردن سطح انرژی بسیار موثرند. علاوه بر این مواد، جو دوسر حاوی ویتامین B1 است. این ویتامین در تولید انرژی نقش مهمی ایفا می‌كند. كمبود ویتامین B1 سبب كاهش انرژی و از دست دادن اشتها می‌شود. ویتامین B1 در چرخه تجزیه مواد غذایی و تبدیل آنها به انرژی موثر است.

بهتر است جو دوسر صبح‌ها خورده شود. در بین وعده‌های غذایی، صبحانه از بقیه مهم‌تر است، زیرا خوردن صبحانه، سبب تنظیم دوباره بدن و سوخت‌گیری آن می‌شود.

ماست
ماست غالبا به عنوان دسر استفاده می‌شود و سرشار از پروتئین است. از آنجایی كه ماست بافت نرمی دارد، جذب آن توسط بدن بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از سایر غذاهای سفت و منجمد انجام می‌شود. ماست حاوی مقدار زیادی پروبیوتیك است. پروبیوتیك از بدن در برابر عوامل بیماریزا محافظت می‌كند و باكتری‌های زیان آور را از بین می‌برد. پروبیوتیك‌ها نیز همانند فیبرها به هضم غذا كمك می‌كنند.

می‌توان آن را به عنوان یك عصرانه دلچسب یا اسنك قبل از رفتن به سركار میل كرد، زیرا ماست این قدرت را دارد كه سریعا به شما انرژی بدهد. از ماست می‌توانید در كنار غذاهای دیگر نیز استفاده كنید، مثلا سر میز شام همراه با غذایی كه می‌خورید یك پیاله ماست هم میل نمایید. البته بهتر است غذایی كه به همراه ماست میل می‌كنید، منبع آهن غیر هِم نباشد.

سعی كنید دست كم هفته‌ای سه بار ماست بخورید. بهتر است از ماست كم چرب استفاده كنید.

اسفناج

اسفناج سرشار از مواد مغذی و دشمن سرسخت خستگی می‌باشد و عملكرد بدن را به نقطه اوج می‌رساند. اسفناج نه تنها سرشار از آهن است، بلكه حاوی منیزیم و پتاسیم نیز می‌باشد.
اسفناج حاوی ویتامین C نیز هست كه به جذب آهن كمك می‌كند.

منیزیم، یك ماده معدنی دیگر است كه در تولید انرژی نقش عمده‌ای دارد و به طور مستقیم، بر روی سیستم اعصاب، گوارش و عروق كرونر تاثیر می‌گذارد. كمبود منیزیم در بدن موجب كندی ذهن و جسم می‌شود. علایم كمبود منیزیم در بدن عبارتند از عدم تعادل میزان قند خون، افسردگی، ضعف عضلانی، انقباض ماهیچه‌ها، تنش‌های جسمی، انرژی كم، خستگی، بدخوابی، گیجی و كاهش اشتها.

برای جذب منیزیم، آهن، پتاسیم و ویتامین C كافی در بدن، تا حد امكان، از اسفناج در كنار غذاهای خود استفاده كنید. شما می‌توانید اسفناج را بخارپز نموده و به همراه تخم‌مرغ، برای داشتن یك صبحانه كامل، میل نمایید. اسفناج بعد از طبخ بسیار نرم می‌شود و می‌توان از آن در كنار هر غذایی استفاده كرد.

آجیل و دانه‌ها

آجیل‌ها و دانه‌ها سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا-3 هستند و بسته به نوع آجیلی كه انتخاب می‌كنید، مقادیر زیادی منگنز، منیزیم، پتاسیم و فسفر دارند كه تمامی این مواد تولیدكننده انرژی هستند. دانه‌های كدوتنبل، بادام و فندق نیز منبع منیزیم می‌باشند كه از خستگی و كوفتگی عضلات جلوگیری می‌كنند. تخم‌های گل آفتابگردان، كدو تنبل و بادام نیز با احساس خستگی مبارزه می‌كنند و موجب بهبود وضعیت خواب می‌شوند. 

مصرف به اندازه و مرتب آجیل و دانه‌ها می‌تواند به سلامت جسم كمك بسیاری كند. شما می‌توانید مقداری آجیل در داخل كشو، جیب و یا كیف خود بریزید و هر از چند گاهی با احساس گرسنگی از آنها میل كنید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید كه به جای استفاده از موادغذایی بی‌خاصیت و در بیشتر موارد مضر، خوراكی سالمی میل كرده‌اید. مقدار مصرف آنها نیز بهتر است روزانه در حدود یك مشت كوچك باشد.

حبوبات

حبوبات را غذاهای معجزه‌گر می‌نامند كه علاوه بر داشتن خواص فراوان، در صف اول مبارزه با خستگی و كوفتگی بدن قرار دارند. تركیب غذایی حبوبات به گونه‌ای است كه انرژی را به صورت پیوسته و ثابت به مصرف بدن می‌رساند. تمام انواع حبوبات، چربی بسیار كم، فیبر بالا و كربوهیدرات و پروتئین مناسب و مفیدی دارند. حبوبات حاوی پتاسیم، منیزیم، فسفر، مس و آهن هستند (البته آهن آنها در مقایسه با گوشت‌ها كمتر است و جذب كمتری هم دارد).

پروتئین و فیبر موجود در حبوبات سبب ایجاد تعادل در میزان قندخون و كمك به هضم غذا می‌شوند و از افزایش وزن نیز پیشگیری می‌كنند. حبوبات می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای گوشت قرمز باشند، اما میزان كالری آنها كمتر از گوشت است.

منیزیم موجود در حبوبات، سبب استراحت و آرامش اعصاب می‌شود، گردش خون را تنظیم می‌كند و خستگی‌های روحی و جسمی را از بین می‌برد. حبوبات را در كنار همه غذاها می‌توان خورد، البته بهتر است حبوبات را یك غذای كامل به حساب آورید. مقداری روغن زیتون و كمی پودر سیر به حبوبات طعم بهتری می‌دهد و شما می‌توانید در هر وعده غذایی آن را با اشتهای بیشتری میل كنید.

در جمع‌بندی باید یادآوری نمود كه در یك رژیم غذایی كامل و مناسب، رعایت تعادل و تنوع غذایی بسیار اهمیت دارد. به این ترتیب، لازم است از كلیه مواد غذایی از قبیل غلات، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات و گوشت‌ها در حد مناسب استفاده شود، ولی حبوبات را نیز به میزان كافی در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

برچسب ها: خواص ماست، خواص آجیل، تغذیه و خستگی، خواص اسفناج، مواد غذایی مناسب برای خستگی، خواص جو دوسر، خواص حبوبات تعداد بازديد: 759 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز