Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:44

3
بهمن
دوست داريد چای زردچوبه بنوشيد؟

دوست داريد چای زردچوبه بنوشيد؟

چای زردچوبه را می‌توان با پودر این ادویه درست كرد. اگر از كسانی هستید كه به نوشیدن چای سبز عادت دارید و از آن لذت می‌برید، بدانید كه در برخی از انواع این چای، زردچوبه هم وجود دارد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

«چای زردچوبه» یكی از چای‌های محبوب است كه در برخی نقاط دنیا، همچون شبه قاره هند بسیار پرطرفدار است. با این وجود، مردم سراسر دنیا به تازگی به خواص مفید آن پی برده‌اند. بیش از پنج هزار سال است كه مردم خواص مفید زردچوبه را شناخته‌اند و در سراسر جهان، بخصوص در آسیا، این ادویه به وفور مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

از همان زمان از زردچوبه برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شد؛ ولی پزشكی مدرن امروز خیلی دیر به خواص مفید آن برای سلامتی و درمان بیماری‌ها توجه كرده است. برای پخت غذاهای گوناگون می‌توان از زردچوبه استفاده كرد و همچنین چای زردچوبه نوشید. در زیر دانسته‌هایی درباره چای زردچوبه خواهید خواند.

زردچوبه 
زردچوبه در واقع یك ساقه زیرزمینی(ریزوم) از خانواده زنجبیل است. ویژگی‌های مفید و باارزش این ماده برای سلامتی به خاطر وجود ماده‌ای به نام «كوركومین» (نوعی آنتی اكسیدان) می‌باشد كه در ریزوم یافت می‌شود و در واقع رنگ زرد زردچوبه به خاطر وجود همین ماده است. 

 

ویژگی‌های مفید چای زردچوبه را در زیر می‌خوانید
ثابت شده كه چای زردچوبه با رادیكال‌های آزاد موجود در بدن مقابله كرده و مانند یك آنتی اكسیدان عمل می‌كند. رادیكال‌های آزاد عناصری هستند كه به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند و می‌توانند باعث بروز انواع  بیماری‌ها، از جمله سرطان شوند. مصرف غذاهای حاوی آنتی اكسیدان به همه افراد توصیه می‌شود. خوردن غذاهایی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند نیاز بدن به آنتی‌اكسیدان‌ها را تامین كند. گفته می شود كه چای زردچوبه از كبد محافظت می‌كند و احتمال آسیب رسیدن به آن را كاهش می‌دهد.

همچنین نوشیدن این چای به بهبود جریان گردش خون نیز كمك می‌كند. یكی از اعضای دیگر بدن كه نوشیدن چای زردچوبه به سلامت آن كمك می‌كند، استخوان‌ها و مفاصل هستند كه نوشیدن این چای باعث حفظ و بهبود استحكام آنها می‌شود.  كسانی كه صورت‌شان پر از جوش است و آكنه دارند هم از نوشیدن چای زردچوبه سود خواهند برد؛ چرا كه تركیبات آن می‌تواند پوست را پاكسازی كند. چای زردچوبه نه تنها به بهبود آكنه كمك می‌كند، بلكه در از بین بردن یا كمرنگ كردن جای باقیمانده جوش‌ها نیز موثر است.

بیماران دیابتی نیز از كسانی هستند كه نوشیدن چای زردچوبه برای‌شان سودمند است. این چای از سخت شدن دیواره شریان‌ها در مبتلایان به این بیماری جلوگیری می‌كند. چای زردچوبه در كاهش و تسكین علائم  بیماری‌هایی مانند آرتریت، خونمردگی‌ها و كبودی‌ها و التهاب تاندون‌ها هم موثر است. 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه بعضی تركیبات شیمیایی موجود در چای زردچوبه می تواند به از بین بردن سلول‌های سرطانی هم كمك كند. یكی دیگر از خواص این چای این است كه نمی‌گذارد كلسترول خون باعث ایجاد سنگ كیسه صفرا شود. سلامت دهان و دندان افرادی كه به طور مرتب چای زردچوبه می‌نوشند هم حفظ می‌شود.

در واقع چای زردچوبه موادی در خود دارد كه از التهاب لثه‌ها جلوگیری می‌كنند یا حداقل احتمال بروز آن را كاهش ‌می‌دهند و جلوی ایجاد بوی بد دهان را نیز می‌گیرند. نوشیدن این چای به دستگاه گوارش هم سود می‌رساند و ناراحتی معده را كاهش می‌دهد. به علاوه، باعث بهبود فرایند هضم غذا نیز می‌شود؛ چرا كه ساخت صفرا را در بدن تحریك می‌كند و باعث تولید بیشتر آن می‌شود. یكی دیگر از خواص شگفت‌انگیز این چای گیاهی تاثیر آن روی بیماری آلزایمر است كه موجب بهبود كیفیت تفكر و حافظه می‌شود.

روش تهیه چای زردچوبه
 چای زردچوبه را می‌توان  با پودر این ادویه درست كرد. اگر از كسانی هستید كه به نوشیدن چای سبز عادت دارید و از آن لذت می‌برید، بدانید كه در برخی از انواع این چای، زردچوبه هم وجود دارد. معمولا برای تهیه این چای سودمند از زنجبیل هم استفاده می‌شود. اگر از طعم عسل خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید برای بهتر شدن مزه چای قدری شربت افرا به آن بیفزایید.

مواد لازم
آب                                     4 فنجان
پودر زردچوبه‌                        یك قاشق چایخوری
پودر زنجبیل                         یك قاشق چایخوری
عسل به عنوان طعم‌دهنده     به میزان دلخواه
لیمو یك برش

طرز تهیه
در ظرف مناسبی 4 فنجان آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. دقت كنید كه آب به طور كامل جوش بیاید؛ به طوری كه غلغل كند. سپس پودر زردچوبه و زنجبیل را در آب در حال جوش بریزید، زیر شعله را كم كنید و بگذارید بین 8 تا 10 دقیقه آهسته بجوشد. این كار باعث می‌شود تمام مواد مفید موجود در زردچوبه از آن خارج شده داخل آب در حال جوش نفوذ كند.

پس از این مدت ظرف را از روی اجاق بردارید و چای را صاف كنید؛ به طوری كه تمامی ذرات زنجبیل و زرد چوبه از آن خارج شود. قدری در این چای عسل بریزید و یك تكه كوچك لیمو هم به آن اضافه كنید. هم عسل و هم لیمو طعم این چای را بهتر می‌كند و به راحتی می‌توانید آن را بنوشید. اگر دچار درد مفاصل هستید، می‌توانید پوسته هل، شیر یا  عصاره روغن بادام سرد را هم به این چای بیفزایید. از این چای می‌توان روزانه 2 تا 3 بار استفاده كرد.

به این نكته دقت كنید
مطالبی كه خواندید در حالت كلی گفته شده‌اند و اگر كسی به بیماری خاصی مبتلاست، نباید سرخود و بدون مشورت با پزشك معالجش چای زردچوبه بنوشد؛ چون ممكن است تركیبات موجود در این چای باعث تشدید علائم او شود. مثلا مبتلایان به اختلالات كاركرد كبد لازم است حتما پیش از نوشیدن این چای با پزشك متخصص مشورت‌كنند.

همچنین، اگر به خاطر ابتلا به بیماری مزمنی به طور مرتب داروهای خاصی مصرف می‌كنید، باید قبلی از اینكه چای زردچوبه را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه كنید، با پزشك متخصص‌تان مشورت نمایید.

 

برچسب ها: ادویه ها، انواع چای، خواص زردچوبه، خواص چای زردچوبه، دمکرده تعداد بازديد: 790 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز