Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 14:43

19
مرداد
گرمازدگی (1)

گرمازدگی (1)

بخش اول- با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان، تغییرات خاصی در وضعیت جسمانی ایجاد می‌شود؛ مثل كم‌آبی و گرمازدگی.

تحریریه زندگی آنلاین – گروه دنیای سلامت

 

 

با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان، تغییرات خاصی در وضعیت جسمانی ایجاد می‌شود؛ مثل كم‌آبی و گرمازدگی. با انجام برخی كارها می‌توان از بروز مشكلات جسمی جلوگیری و با خیالی آسوده‌تر تابستان را سپری كرد.

آب

بی‌شك آب یكی از حیاتی‌ترین چیزها برای ادامه زندگی است كه بدون آن بیشتر فرآیندهای بدن، از قبیل انتقال اكسیژن به سراسر بدن و تنظیم دمای بدن، امكان‌پذیر نخواهد بود. با افزایش گرمای هوا و تعریق و تنفس، آب بدن كم می‌شود كه علت آن كاهش آب و نمك بدن است. در این شرایط فرد دچار سردرد شدید، خستگی و حالت تهوع می‌شود و در موارد حاد سنگ كلیه و یبوست نیز به وجود می‌آید.

بررسی‌ها نشان می‌دهند كه با افزایش دما، خستگی و كوفتگی بدن بیشتر می‌شود و توانایی لازم برای خنك شدن و كاهش دما از دست می‌رود. در این گونه مواقع بهتر است همواره یك بطری آب همراه داشته باشید و هر گاه احساس تشنگی كردید، از آن بنوشید. كمتر لباس بپوشید و لباس‌های سبك و خنك به تن كنید.

به محض اینكه احساس ضعف، حالت تهوع و دل‌بهم خوردگی كردید، كمی به خود فرصت دهید تا هوای آزاد به شما بخورد و حال‌تان بهتر شود. در محیط‌های كاری تنگ و بسته هوا به خوبی جریان ندارد و وجود وسایلی مثل كامپیوتر بیشتر ایجاد خستگی و حالت تهوع می‌كند. در این گونه مواقع بیشتر احساس حساسیت، زودرنجی، سردرد و عدم تمركز فكری خواهید كرد.

برای كاهش گرما در محیط كار و منزل چراغ‌های اضافی را خاموش كنید؛ خصوصاً بعدازظهرها. به ازای هر 2 درصد كاهش مایعات بدن، 2 درصد از توانایی‌های روحی و جسمی نیز كاسته می‌شود. اگر قرار است مسافرت طولانی داشته باشید، حتماً به اندازه كافی آب با خود بردارید. آژانس استانداردهای غذایی به بزرگسالان توصیه می‌كند كه هر روز 1/5- 1/2 لیتر مایعات بنوشند (8-6 لیوان). این مقدار در روزهای گرم سال بیشتر می‌شود.

به هنگام مسافرت‌های طولانی به اندازه تعداد نفرات همراه، آب بردارید و سعی كنید روی شیشه‌ها را با سایبان بپوشانید. اگر ماشین ایستاده است و گرما شما و همراهانتان را اذیت می‌كند، پارچه تمیزی را با آب سرد خیس كنید و روی صورت، گردن و دست‌های خود بكشید. بدن كودكان در برابر كمبود آب و خستگی ناشی از آن آسیب‌پذیرتر است، زیرا آنها قدرت انطباق‌پذیری كمتری با تغییرات دما دارند. بهترین راه برای اطمینان از اینكه آیا كودكان به اندازه كافی آب نوشیده‌اند یا خیر، چك كردن رنگ ادرار آنهاست.

هر چه رنگ ادرار تیره‌تر باشد، به این معناست كه آب كمتری نوشیده‌اند.  سایر علائم عبارتند از: خشكی دهان و سردرد، اگر كودك دچار گرمازدگی شده است، نصف لیوان آب خنك و سپس هر 20 دقیقه یكبار كمی آب میوه رقیق به او بدهید. خوردن بستنی میوه‌ای، سبزیجات و میوه‌ها نیز حالت گرمازدگی او را كاهش می‌دهند.

لباس‌هایی را كه به تن دارد تا حد امكان كم كنید و لباس‌های نخی و نازك به او بپوشانید تا بدنش خنك‌تر شود. در حین ورزش كردن در فواصل منظم، زمانی را به استراحت كردن اختصاص دهید تا دوباره انرژی به دست آورید و كمی خنك شوید. تمام پنجره‌های خانه را باز كنید تا دمای اتاق‌ها پایین بیاید.

در روزهای خیلی گرم، حتما دوش بگیرید (دوش آب سرد بهتر است) تا با هرگونه بیماری مربوط به افزایش دما بهتر مقابله كنید. هنگامی كه دمای هوا اوج می‌گیرد، اجازه ندهید این اتفاق درون شما نیز بیفتد. بدن تمام تلاشش را می‌كند تا دمای 37 درجه خود را حفظ كند. گرمای شدید و افزایش دمای بدن ممكن است به دستگاه عصبی مركزی شامل مغز و نخاع و سایر اندام‌ها آسیب بزند.

افراد گرمازده اغلب گیج و خسته به نظر می‌رسند و ممكن است علائم دیگری همچون سردرد، گرفتگی عضلات، پوست خشك و تنفس آهسته و یا تنفس تند، تهوع و استفراغ، ضعف شدید، افت فشار خون نیز داشته باشند. برای كمك به این افراد بهترین كار این است كه آنها را به محیط خنك منتقل كنیم و تا جایی كه امكان دارد لباس‌هایش را درآورید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- گرمازدگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گرمازدگی، کم آبی بدن، علائم گرمازدگی، مشکلات جسمی، نشانه های گرمازدگی، گرمای هوا، کوفتگی بدن تعداد بازديد: 700 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز