Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:01

3
شهریور
راه کارهای تغذیه ای جلوگیری از بروز و تشدید میگرن

راه کارهای تغذیه ای جلوگیری از بروز و تشدید میگرن

نوشیدن آب كافی، از آنجایی كه به اندام‌های مهم بدن مانند مغز آبرسانی می‌كند، بسیار ضروری است؛ زیرا مغز اولین اندامی است كه در صورت كم آبی بدن صدمه می‌بیند و منجر به بروز سردرد می‌شود.

منیره نوری فرد

 

آبرسانی به بدن

توصیه می‌شود روزانه به میزان كافی (2 لیتر) آب بنوشید؛ زیرا به طور چشمگیری سطح سلامتی و سطح انرژی‌های سیال بدن را افزایش می‌دهد.

آب یكی از درمان‌كننده‌های مهم است؛ همانگونه كه ورزش كردن و اكسیژن رساندن به بدن می‌تواند مفید باشد.

نوشیدن آب و ورزش كردن هم ارزان و هم قابل دسترس هستند؛ فقط كافی است به آنها توجه شود.

نوشیدن آب كافی، از آنجایی كه به اندام‌های مهم و حیاتی بدن مانند مغز آبرسانی می‌كند، بسیار ضروری است؛ زیرا مغز اولین اندامی است كه در صورت كم آبی بدن صدمه می‌بیند و منجر به بروز سردرد می‌شود.

از طرفی، با خوردن آب فراوان عمل سم‌زدایی در بدن به خوبی انجام شده و مواد زائد و سمی كه در اثر تغذیه نامناسب و ناسالم وارد بدن و اندام‌های حیاتی شده‌اند، راحت‌تر از بدن دفع می‌گردند.

این امر به نوبه خود موجب تقویت و سلامت پوست و مو نیز می‌شود. افراد معمولاً احساس تشنگی نمی‌كنند؛ در نتیجه، بدن آنها اغلب در حالت كم آبی به سر می‌برد و زمانی تشنه می‌شوند كه بدن‌شان مدتی طولانی بدون آب به سر برده است!

اگر معمولاً فراموش می‌كنید كه به اندازه كافی آب بنوشید، هر روز صبح یك پارچ را پر از آب كرده و در جایی قرار دهید كه جلوی چشم باشد؛ سپس چندین بار در طول روز مقداری از آن را بنوشید.

در واقع، با انجام و تكرار این كار شما در طول روز به طور مداوم به بدن خود آب می‌رسانید و كمكم متوجه خواهید شد بدن آب بیشتری از شما می‌طلبد.

این نشان می‌دهد كه احساس تشنگی دوباره در شما فعال شده و بدن و سیستم‌های آن مؤثرتر و بهتر كار می‌كنند.

میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات نه تنها مواد مغذی و ضروری بدن را تامین می‌كنند، بلكه به دلیل داشتن آنتی‌اكسیدان می‌توانند با التهابات به وجود آمده در بدن، از قبیل میگرن، مبارزه كنند.

میوه و سبزیجات هم میان وعده‌های (Snack) خوبی هستند و هم می‌توان آنها را در وعده‌های اصلی غذا (صبحانه، ناهار، شام) مصرف كرد.

هویج خام، كرفس یا یك عدد سیب، جایگزین‌های مناسبی برای زمانی هستند كه شما تمایل به خوردن شكلات و كاكائو دارید.

سبزیجات را می‌توان به شكل بخارپز و یا در سوپ‌ها و سالادها مصرف كرد. عادت كنید هر روز هنگام صرف ناهار و شام حتماً سالاد بخورید و هنگام صرف صبحانه حتماً از میوه‌های تازه استفاده كنید.

در تهیه سالادها تنوع و سلیقه به خرج دهید؛ زیرا می‌توان از هر سبزی خامی برای سالاد استفاده كرد!

شما می‌توانید از آووكادو، انواع مغزها، دانه‌ها و انواع میوه‌های تازه یا خشك‌شده در سالاد خود استفاده كنید.

از سبزیجاتی كه سرشار از منیزیم و كلسیم می‌باشند، حتماً استفاده كنید.

این مواد آلی به كاهش دردهای ناشی از اسپاسم‌های میگرنی و سردرد کمک می‌کنند.

میتوانید آب سبزیجاتی مانند اسفناج، كرفس، كلم‌پیچ و كلم بروكلی را بگیرید و با افزودن آب لیموترش به آن، یك نوشیدنی مناسب و مفید تهیه کنید.

این نوشیدنی اثر مسكن و آرامبخشی بر روی سیستم عصبی گذاشته و می‌تواند شما را آرام كند (آن را جرعه‌جرعه و به آرامی بنوشید تا تأثیر بهتری داشته باشد).

انواع دمكرده‌های گیاهی، آب انواع سبزیجات و انواع میوه‌های تازه (بجز آب مركبات) را می‌توان بدون محدودیت مصرف نمود.

دانه‌ها و غلات كامل و سبوسدار

مواد غذایی كامل و سبوسدار مانند برنج قهوه‌ای، گندم و جوی سبوسدار و شكر قهوه‌ای را جایگزین مواد غذایی تصفیه‌شده و سبوس‌گرفته، مانند برنج سفید، شكر، قند و نان تهیه‌شده از آرد سفید (مانند نان لواش) كنید.

همچنین، از پاستا و ماكارونی‌هایی كه از آرد گندم كامل و سبوسدار تهیه شده‌اند، استفاده نمایید.

از نان‌های قهوه‌ای و تیره، مانند نان جو و نان سنگك بیشتر استفاده كنید. آنها نه تنها مواد مغذی كامل‌تر و بیشتری دارند، بلكه سرشار از ویتامین‌ها، مینرال‌ها (مواد معدنی) و پروتئین‌ها هستند و به دفع سموم و مواد زائد از بدن كمك می‌كنند و در نتیجه مواد سمی بدن را كاهش می‌دهند.

از طرفی، این مواد به علت داشتن فیبر بالا، مدت بیشتری طول می‌كشد تا در سیستم گوارش هضم و جذب شوند؛ در نتیجه شما را ساعت‌ها سیر نگه می‌دارند و باعث می‌شوند كمتر به سمت مواد غذایی ناسالم و هله هوله بروید.

همچنین از نوسانات قند خون و در نتیجه کاهش انرژی بدن جلوگیری می‌كنند و جریان سیالی از انرژی به طور پیوسته و مداوم در بدن برقرار می‌شود و فرد را سرحال و بانشاط نگه می‌دارد.

مصرف انواع مغزها (گردو، فندق، بادام، پسته و...) و انواع نخود و لوبیا نیز توصیه می‌شود. این مغزها سرشار از پروتئین بوده و مواد مغذی مهم و ضروری را برای حفظ سلامت و تقویت بدن تأمین می‌كنند.

مواد غذایی ضدالتهاب

مواد غذایی كه تركیبات ضدالتهابی دارند، برای افرادی كه از دردهای میگرنی رنج می‌برند، بسیار مفیدند؛ زیرا اغلب سردردها از همین التهابات ناشی می‌شوند.

زنجبیل تازه و سیر از موادی هستند كه دارای تركیبات ضدالتهابی می‌باشند. می‌توانید سبزیجات تازه فصل را خرد كرده و كمی تفت دهید؛ سپس با سیر تازه و زنجبیل رنده‌شده مخلوط و میل كنید.

اسیدهای چرب ضروری (امگا-3) موجود در انواع مغزها، انواع دانه‌ها و ماهی‌ها نیز از مواد غذایی هستند كه خاصیت ضدالتهابی دارند.

بهتر است مدتی از موادی مانند گوجه‌فرنگی، سیبزمینی، بادمجان و فلفل اجتناب كنید؛ زیرا می‌توانند به بروز التهابات در بدن (مانند میگرن و سردرد) كمك كرده و آنها را تشدید نمایند.

مواد لبنی

گهگاه در مصرف مواد لبنی وقفه ایجاد كنید. این كار می‌تواند برای سیستم گوارشی بدن مفید باشد؛ زیرا مواد لبنی هنگام هضم در دستگاه گوارش، مقدار زیادی مخاط و خلط ایجاد می‌كنند كه این مخاط به نوبه خود سبب واكنش‌های التهابی در بدن، مانند میگرن و سردرد و یا بی‌حالی و سستی می‌شوند.

بعضی از افراد میگرنی به موادی مانند پنیر یا خامه حساسیت دارند و نمی‌توانند آنها را مصرف كنند؛ اما در هضم شیر كم‌چرب یا شیر بز و گوسفند مشکلی ندارند.

می‌توانید محصولات لبنی حاصل از دانه سویا (شیر سویا و پنیر سویا) را جایگزین محصولات لبنی کنید.

گوشت قرمز

تا جایی كه می‌توانید مصرف گوشت قرمز را كاهش داده و مرغ و ماهی را جایگزین آن كنید.

از آنجا كه زمان زیادی طول می‌كشد تا گوشت قرمز در سیستم گوارش هضم شود، كسالت و سستی و یا بیحالی در فرد ایجاد می‌کند.

برای جلوگیری از این حالت به اصطلاح سنگینی كه می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های دیگر شود، بهتر است مصرف گوشت  قرمز كاهش یابد.

جایگزین‌های مناسب

به جای شكر یا قند، از عسل به عنوان شیرین‌كننده استفاده كنید؛ زیرا قند و شكر خود از مواد محرك بوده و فشار مضاعفی بر اندام‌های حیاتی بدن وارد می‌کنند.

به جای نوشیدن چای، قهوه و نوشیدنی‌های گازدار، از آب میوه تازه، آب سبزیجات، دمكرده‌های گیاهی مناسب و همچنین آب استفاده نمایید.

از خوردن مشروبات الكلی نیز جداً بپرهیزید؛ زیرا الكل فشار مضاعفی بر كبد وارد كرده و سبب بروز سردرد می‌شود.

بهتر است در طول روز پنج وعده غذایی داشته باشید

سه وعده اصلی غذایی، شامل صبحانه، ناهار، شام و دو میان‌وعده (Snack).

در فاصله بین صبحانه تا ناهار و یا ناهار تا شام، اگر احساس گرسنگی كردید، از میان‌وعده‌هایی كه در آنها انواع مغزها (گردو، پسته و...)، انواع میوه‌های تازه و همچنین انواع سبزیجات خام گنجانده‌اید، استفاده كنید.

این امر موجب می‌شود میزان قند خون بدن در تمام طول روز یكسان بماند و نوسان نداشته باشد.

اگر ساعات تغذیه شما نامرتب باشد و یا در وعده‌های غذایی خود به میزان زیادی از قند و شكر یا كربوهیدرات‌ها و مواد فرآوری‌شده استفاده كنید، سطح قند خون شما به طور چشم‌گیری نوسان پیدا می‌کند و همین مسأله بدن را در موقعیت بدی قرار داده و احتمال بروز سردرد و میگرن را افزایش می‌دهد.

همچنین، هرگز نگذارید بیش از اندازه گرسنه شوید. همیشه مقداری خوراكی سالم و مناسب همراه خود داشته باشید تا به محض احساس گرسنگی آن را مصرف كنید؛ زیرا احساس گرسنگی شدید نیز می‌تواند سردرد را تشدید كند.

 

برچسب ها: سردرد، میگرن، تغذیه و سردرد، تغذیه و میگرن، مواد غذایی ضدالتهاب، کنترل میگرن، غذاهای مفید برای میگرن تعداد بازديد: 845 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز