Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:17

11
اردیبهشت
10 تصور اشتباه درباره پره اکلامپسی

10 تصور اشتباه درباره پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یک بیماری مربوط به زنان باردار است و بسیاری از زنان با آن روبه رو می‌شوند. باورهای غلطی در مورد پره اکلامپسی وجود دارد که ده باور در این مقاله بررسی شده‌اند.

ریحانه بصیرت، دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه

 

باور غلط 1:

پره اکلامپسی فقط بر سلامتی مادر تاثیر می گذارد و خطری برای جنین ندارد.

حقیقت امر: پره اکلامپسی علاوه بر داشتن عوارض سوئی همچون اختلال بینایی، مشکلات قلبی و کلیوی در مادر، احتمال تاخير رشد داخل رحمي (IUGR  ) و آسفیکسی (اختلال در اکسیژن رسانی) وکاهش ضریب هوشی و مهارت‌های فکری را در نوزاد افزایش می­دهد.  بسیاری از نوزادانی که زمان نسبتاً زیادی از دوران جنینی خود را در شرایط پره اکلامپسی سپری کرده اند، بعد از تولد به مراقبت ویژه نیازمندند.

 

باور غلط 2:

پره اکلامپسی یک اختلال نادر است و در موارد بسیار معدودی دیده می شود.

حقیقت امر: آمار جهانی نشان می دهد که از هر 12 بارداری یک مورد ابتلا به پره اکلامپسی گزارش می شود. (شیوع 8%)

 

باور غلط 3:

فقط زنان چاق و دچار اضافه وزن به پره اکلامپسی مبتلا می شوند.

حقیقت امر : گرچه بالاتر بودن وزن مادر از حد طبیعی به عنوان عامل خطری برای پره اکلامپسی شناخته می شود، اما احتمال اینکه زنان با وزن نرمال هم به این مشکل گرفتار شوند وجود دارد.

 

باور غلط 4:

استراحت مطلق می تواند شروع پره اکلامپسی را به تاخیر بیاندازد و یا حداقل روند بیماری را کند کند.

حقیقت امر : هر چند مطالعات نشان نداده اند که استراحت مطلق سبب بهتر شدن وضعيت مادر و جنين مي شود ولي از آنجاییکه فشار خون در وضعيت استراحت پايين­تر است، بيشتر پزشکان محدوديت فعاليت و استراحت را توصيه مي کنند. اما لازم به ذکر است که استراحت مطلق احتمالاً بدليل افزایش خطر انعقاد خون، افسردگی و اتلاف توده استخوانی همیشه کمک کننده نخواهد بود و در این مورد باید نظر پزشک خود را جویا شوید.

 

باور غلط 5:

پره اکلامپسی فقط در اولین بارداری رخ می دهد.

حقیقت امر: اغلب این جمله صحیح است اما نه همیشه؛ از آنجاییکه پره اکلامپسی اختلالی است که یک علت مشخص و واحد نداشته، ممکن است بعد از بارداری اول بدن مادر در بارداری های بعدی شرایط متفاوتی را تجربه کند که منجر به بروز پره اکلامپسی گردد. به عنوان مثال ابتلا به فشارخون یا یک بیماری خودایمنی بعد از بارداری اول و یا بارداری چندقلویی

 

باور غلط 6 :

اگر رژیم غذایی سالم و کاملی داشته باشید به این مشکل گرفتار نخواهید شد.

حقیقت امر: داشتن یک رژیم غذایی صحیح قطعاً بر سلامت مادر و جنین موثر خواهد بود اما در مورد نقش رژیم غذایی قبل از بارداری بر ابتلا به پره اکلامپسی شواهد کافی در دست نیست و این احتمال وجود دارد که حتی با رعایت رژیم غذایی سالم، مادر به این اختلال پیچیده مبتلا گردد. متاسفانه هنوز براي پيشگيري از پره اکلامپسي راه حل قطعی شناخته نشده است.

 

باور غلط 7:

زنان باردار نباید در مورد پره اکلامپسی بدانند چون باعث حساس شدن و استرس آنها خواهد شد.

حقیقت امر: بی شک مطلع بودن بهتر از بی خبری است. پره اکلامپسي ممکن است بين زمان هاي مراجعه و بطور ناگهاني نيز اتفاق بيفتد. بنابراين با آگاهي از علائم احتمالي و اقدام به موقع میتوان از وقوع عوارض جبران ناپذیر پیشگیری کرد.

 

باور غلط 8:

زمان بروز پره اکلامپسی در ماه پنجم بارداری است.

حقیقت امر: در هر زمانی از سه ماهه دوم تا حتی چندین روز بعد از زایمان امکان بروز پره اکلامپسی وجود دارد. به عبارت دیگر وقوع این اختلال زمان دقیق و مشخصی ندارد و حتی ممکن است بعد از اتمام بارداری هم رخ دهد و ازهفته 20 بارداری باید در چکاپ های دوره ای به علائم احتمالی توجه شود.

 

باور غلط 9:

افزایش فشار خون بعد از سه ماهه اول طبیعی است.

حقیقت امر: گرچه در نیمه اول بارداری به علت اتساع عروق محیطی فشار دیاستولیک کاهش پیدا می کند و در نیمه دوم با قدری افزایش به میزان طبیعی برمی گردد؛ اما چنانچه این افزایش از حد مجاز بیشتر باشد حتماً باید به پزشک مراجعه گردد و هرچه پره اکلامپسی زودتر اتفاق افتد خطر آن بیشتر خواهد بود.

 

باور غلط 10:

قطع کامل مصرف نمک از ابتلا به پره اکلامپسی جلوگیری کرده و یا در صورت ابتلا، در درمان بیماری کمک کننده خواهد بود.

حقیقت امر: در مورد میزان نمک مصرفی لزومی به محدودیت شدید نیست و همان مواردی که در یک بارداری سالم توصیه می­شود، کفایت می کند. خاطر نشان می گردد که حذف کامل نمک میتواند به علت عدم تعادل سطح الکترولیت ها عواقب بدتری به همراه داشته باشد.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که برای سپری کردن یک دوره­ی بارداری ایمن، از چکاپ های قبل از بارداری غافل نشوید و به توصیه های پزشک خود اعتماد کنید.

برچسب ها: رژیم غذایی، بارداری، تغذیه در بارداری، پره اکلامپسی، زنان باردار، رژیم غذایی در بارداری، رژیم غذایی صحیح تعداد بازديد: 2747 تعداد نظرات: 6

نظرات

  • سلام خانمی 38 ساله هستم در سن28 سالگی بدون هیچ مشکلی فرزندی به دنیا آوردم برای بار دوم در سن 38سالگی باردار شدم ولی در هفته ی سی ویک خونریزی داشتم پس از مراجعه به بیمارستان بعلت تشخیص مسمومیت بارداری حاد من را سزارین کردند نوزاد پسرم سه هفته در دستگاه بود که در این مدت به شدت خونریزی مغزی کرد و هیدروسفالی شدید شدو پس از مرخص شدن از بیمارستان یک هفته بعد فوت شد
    سوال من از شما این است ایا میتوانم دوباره بار دار شوم ؟
    در صورت بارداری چند درصد احتمال دارد که دوباره مسمومیت بارداری بگیرم؟
    به شدت از کودک نارس و مشکلات و معلولیت های ان می ترسم تورو خدا من را...
    • پاسخ دکتر مریم خادم؛ متخصص زنان، زایمان و ناباروری: با سلام. در پاسخ به سوال این خانم عزیز باید گفت احتمال مسمومیت‌های بارداری، دیابت بارداری و مشکلات تیروئید در بارداری برای شما نسبت به خانمی که در سنین زیر 30 یا حتی 35 سالگی بخواهد باردار شود، خیلی بیشتر است. همچنین احتمال بروز مشکلات جنینی برای این مادران اعم از ضایعات ژنتیکی یا مشکلاتی که خود جنین را مبتلا کند، 20 برابر خانم‌های زیر 35 سالگی است، بنابراین این خانم محترم باید بدانند که سن ایشان دیگر سن مناسبی برای فرزندآوری نیست. اگر هم می‌خواهند برای فرزند دوم اقدام کنند، باید قبل از سن 35 سالگی اقدام می‌کردند، اما در پاسخ به سوال ایشان که اگر بخواهند باز هم برای بارداری اصرار داشته باشند، چند درصد احتمال دارد که دوباره دچار مسمومیت حاملگی شدید شوند، از آنجایی که ایشان یکبار به آن مبتلا شده‌اند و منجر به تولد نارس شده و عوارض جنینی برای ایشان داده است، احتمال اینکه این مشکل برای ایشان تکرار شود، در این سن حدود 50 درصد است، بنابراین برای اقدام مجدد برای بارداری و اینکه انتظار داشته باشند مشکل کمتر شود، باید از همان اول بارداری،‌ تحت نظر متخصص زنان باشند و از نظر قلب و عروق کاملا بررسی شوند، اکوی قلب بدهند و اگر هنوز فشار خون بالایی دارند، داروهای لازم را مصرف کنند و طی بارداری هم با شروع بارداری باید برایشان آسپرین و مکمل کلسیم تجویز شود، همچنین باید از اضافه وزن جدا خودداری کنند و بارداری را با یک وزن متعادل و نرمال شروع کنند. محدودیت مصرف نمک ثابت شده نیست،‌ اما با این حال اگر در حال حاضر فشار خون‌شان بالا است، باید محدودیت مصرف نمک،‌ چربی و غذاهای پرکالری داشته باشند. باید یادآور شد که با وجود همه این موارد، ممکن است در بارداری بعدی دوباره مقاومت شریان رحمی و عروق جفتی حادث شود و مجددا باعث مسمومیت بارداری شدید که منجر به تولد نارس جنین شود، گردد. یعنی تمام این اقدامات پیشگیرانه هم نمی‌توانند به صورت کامل از ایجاد مسمومیت بارداری شدید در بارداری بعدی ایشان جلوگیری کنند، بنابراین اگر مجبور به فرزندآوری نیستند،‌ عاقلانه است که از به دنیا آوردن بچه دوم اجتناب نمایند.
  • با سلام. میخاستم هر چه زودتر راهنمایی و کمکم کنید. سن 35 سال.
    من بار اول سال 92 زایمان سزارین داشتم ک بلافاصله دچار سردرد و تشنج و خونریزی مغزی شدم ک البته بعدش پزشک مغزو و اعصاب کشیک بیمارستان گفت پره اکلامپسی بوده و هنوز بعد 4 سال همین حرفو میزنه. من برای بار دوم میخام اقدام کنم ولی هنوز پزشکای زنان و زایمان و مغز و اعصاب شهر-شهر ساری- نتونستن جواب درستی بدن ک برای بار دوم اقدام کنم یا خیر. شمارو بخدا بهم بگین واضح و شفاف ک برای بار دوم اگه اقادام کنم ایا راهی برای کنترل بروز مجدد پره اکلامپسی هشت یا خیر؟؟؟؟؟
    اینوهم بگم ک قبل و در طول دوران بارداری هیچگونه مشکل حاد یا مزمنی نداشتم حتی نوسان فشار خون. مرسی
    • پاسخ دکتر نظری، متخصص زنان و زایمان: سلام؛ این مشکل تمایل به عود در بارداری بعدی دارد و متاسفانه اصلا قابل پیشگیری نیست، اما می‌شود با توجه به سابقه شما خیلی دقیق‌تر و نزدیک به هم شما را کنترل کرد.
  • سلام من 21سالمه پروتئینوری هستم با رژیم و دارو از 4500به 1100در مدت یک ماه رسوندم اگه دفع پروتئینم کامل خوب بشه میتونم باردار شم دوباره تو بارداری دفع پروتئین میگیرم؟؟ الان اگه باردار شم برام خطرناکه؟؟؟
    • پاسخ دکتر مریم خادم؛ متخصص زنان، زایمان و ناباروری: سلام جانم. هنوز محدوده دفع پروتئين در شما بالا است. اجازه باردارى بسته به نوع بيمارى كليوى و داروهاى مصرفى دارد. زمانى اقدام به باردارى كنيد كه اجازه نفرولوژيست به شما داده شود و در طى باردارى هم با احتمال عود بيمارى، بايد تحت نظر دقيق نفرو و زنان هر دو باشيد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز