Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:35

18
فروردین
با تغذیه سالم صدای زنگ گوش مان را خاموش کنیم

با تغذیه سالم صدای زنگ گوش مان را خاموش کنیم

التهاب گوش میانی، عفونت گوش میانی كه منجر به پارگی پرده گوش می‌شود و بیماری Meniere، كه ناشی از تجمع و تشكیل مایع در گوش داخلی است، عمده‌ترین اختلالات مربوط به گوش هستند.

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه

 

رژیم غذایی می‌تواند در اختلالات مربوط به گوش نقش داشته باشد.

علائم بیماری به شرایط خاص هر بیمار بستگی دارد. التهاب گوش میانی شایع‌ترین علت درد گوش است، كه ممكن است با كاهش شنوایی و تب همراه باشد.

بیماری Meniere معمولا باعث سرگیجه، ناشنوایی و زنگ زدن گوش می‌شود.

درمان‌های رایج

برای گوش درد از داروهای ضد درد استفاده می‌شود ضمن اینكه علت زمینه ای بیماری نیز باید درمان شود.

مواد غذایی مفید برای تقویت شنوایی

ید و شنوایی

ماهی روغنی، تخم پرندگان، شیر، گوشت، ماست، علف دریایی حاوی ید هستند.

كمبود خفیف تا متوسط ید با کاهش قدرت شنوایی مرتبط است.

در چین قدرت شنوایی كودكانی كه در نواحی شایع كمبود ید زندگی می‌كردند به دنبال مصرف نمك یددار، بطور قابل توجهی بهبود یافت.

ویتامین A و شنوایی

جگر، شیر كامل، تخم پرندگان، ماهی روغنی مانند خالمخالی و آزاد، حاوی ویتامین A هستند.

غلظت ویتامین A در حلزون و مجرای حلزونی گوش داخلی بسیار زیاد است و عملكرد صحیح گوش داخلی به ویتامین A بستگی دارد.

از این رو كمبود ویتامین A می‌تواند با اختلالات گوش داخلی مرتبط باشد.

بتاکاروتن و شنوایی

هویج، كدو، فلفل، سبزی‌های برگی سبز و میوه‌های زرد مانند انبه و زردآلو تامین کننده بتاكاروتن هستندكه در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.

ویتامین ِD و شنوایی

ماهی روغنی، تخم پرندگان، غلات صبحانه غنی شده، كره و مارگارین تامین‌کننده ویتامین D هستند.

سطوح بسیار پایین ویتامین D در مبتلایان به اتواسكلروزیس (اسفنجی شدن گوش) دیده می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث كری گوش شود.

آهن و شنوایی

گوشت قرمز، ماهی، سبزی‌های برگی سبز رنگ و غلات صبحانه غنی شده با آهن.

كمبود آهن می‌تواند با از دست رفتن قابلیت شنوایی مرتبط باشد. دریافت كم آهن از مشكلات رژیم‌های گیاهخواری خصوصا در زنان است.

روی و شنوایی

حاوی عنصر روی هستند. غلظت عنصر روی در نواحی حسی گوش داخلی بالا است. وز وز کردن و یا زنگ زدن گوش می‌تواند با سطح پایین روی مرتبط باشد.

مواد غذایی كه باید درهنگام  مشکلات شنوایی پرهیز شوند

شكر، عسل، شربت و مواد غذایی شیرین با ناراحتی‌های گوش مرتبط هستند. زیرا این مواد غذایی باعث تولید مقدار زیادی انسولین می‌شوند که به دنبال آن نیز قند خون سریعا کاهش می‌یابد.

این امر نیز باعث ترشح آدرنالین و انقباض عروق خونی می‌گردد. در آزمایش‌هایی كه بر روی مبتلایان به Meniere انجام شد، سطوح بالای انسولین در آنان مشاهده گردید.

تقریبا در تمام  مبتلایان به دنبال كاهش دریافت كربوهیدرات و مصرف رژیم پر پروتئین، سرگیجه بیماران كنترل شد و در بسیاری از موارد حتی بهبودی در شنوایی این بیماران حاصل شد.

پوره سیب‌زمینی، نان سفید و نان تست، باعث افزایش نسبتا سریع قند خون می‌شوند، بنابراین به افرادی كه مبتلا به سندرم Meniere  هستند توصیه می‌شود در مصرف این قبیل مواد غذایی میانه‌روی نموده و بیشتر از منابع کربوهیدراتی که به آهستگی جذب می‌شوند و یا به اصطلاح نمایه گلیسمی پایینی دارند استفاده نمایند.

تمشک، خرما، آلو و شیرین بیان حاوی ماده شبه آسپرینی به نام سالیسیلات هستند. ممکن است مبتلایان به وزوز گوش به این مواد حساس باشند.

سایر اقدامات

- مكمل سولفات روی باعث بهبود علائم وزوز و زنگ گوش در برخی افراد می‌شود.

- تغذیه با شیر مادر در چهار ماه اول زندگی، شیرخواران را در برابر التهاب گوش میانی حداقل تا یک سالگی محافظت می‌کند. هرچه طول مدت تغذیه كودك با شیر مادر بیشتر باشد امکان ابتلا به عفونت گوش داخلی كمتر می‌شود.

- آدامس‌های بدون قند و حاوی زایلتول می‌توانند خطر التهاب گوش میانی را كاهش دهند. زایلتول مانع رشد باكتری پنوموكوك می‌گردد و به نظر می‌آید که احتمال چسبندگی این باکتری را به شیپور استاش کاهش دهند.

- شربت زایلتول به كاهش عفونت گوش میانی كمك می‌كند و می‌تواند برای نوزادان و كودكان زیر 5 سال كه جویدن آدامس برای آنان توصیه نمی‌شود، مفید باشد.

 

برچسب ها: عفونت گوش میانی، التهاب گوش میانی، تغذیه و شنوایی، تغذیه و زنگ زدن گوش، ید و شنوایی، ویتامین A و شنوایی، بتاکاروتن و شنوایی، ویتامین D و شنوایی، آهن و شنوایی، روی و شنوایی تعداد بازديد: 773 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز