Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 4 آذر 1396 - 11:11

17
فروردین
راهکارهای تغذیه ای برای آب سیاه چشم

راهکارهای تغذیه ای برای آب سیاه چشم

گلوكوم یا آب سیاه، بیماری است كه با افزایش فشار داخل چشم همراه است. در این عارضه بخشی از عصب بینایی فشرده شده و نقایص ویژهای در میدان دید ایجاد می‌شود.

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه

 

گلوكوم باعث انسداد مجرای خروج مایعات چشم می‌شود و تصور می‌شود این امر مانع رسیدن مواد مغذی به عصب بینایی می‌گردد.

علائم گلوکوم

غالبا با نشانه‌های خاصی همراه نیست.

البته در برخی موارد، چشم بسیار دردناك می‌شود و لكه‌های خون خصوصا به هنگام صبح در چشم دیده می‌شوند.

دید این بیماران تار می‌شود و قدرت تطابق تاریكی در آنان از بین می‌رود. گلوكوم می‌تواند باعث كوری شود.

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از گلوکوم

ویتامین B1 و گلوکوم

نان‌های سبوسدار، برنج قهوه‌ای، پاستا، غلات صبحانه، جگر، مغزدانه‌ها و حبوبات از منابع خوب ویتامین B1 هستند.

كمبود این ویتامین با ابتلا به گلوكوم مرتبط است.

ویتامین A و گلوکوم

جگر و تخم‌مرغ حاوی ویتامین A هستند.

میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی رنگ مانند زردآلو، انبه، سیب‌زمینی شیرین و هویج نیز تامین‌کننده بتاكاروتن هستند كه در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.

كمبود این ویتامین باعث افزایش فشار چشم  می‌گردد.

ویتامین ث و گلوکوم

مركبات و توت‌ها از منابع غنی از ویتامین C هستند.

دریافت بالای ویتامین C به كاهش خطر گلوكوم كمك می‌كند.

مشاهده شده است که فشار چشم در افرادی كه روزانه 1200 میلی گرم ویتامین C دریافت می‌كنند به میزان قابل توجهی پایین‌تر از افرادی است كه  روزانه فقط حدود 75 میلی گرم ویتامین C دریافت می‌كنند.

مواد غذایی كه باید در گلوکوم پرهیز شوند

غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت‌ها، ماهی، ماكیان و تخم‌مرغ نباید بیش از حد مصرف شوند.

 كافئین باعث افزایش فشار چشم می‌گردد.

مبتلایان به گلوكوم بهتر است از مصرف قهوه، چای،كولا، داروهای سرماخوردگی و شكلات پرهیز كنند.

سایر اقدامات در گلوکوم

روتین، فلاونوئیدی است كه در بسیاری از مركبات وجود دارد و مکمل آن نیز در دسترس است.

مصرف 20 میلی‌گرم روتین سه بار در روز می‌تواند فشار چشم را حداقل 15درصد كاهش دهد.

 

برچسب ها: تغذیه و چشم، سلامت بینایی، تغذیه و گلوکوم، علائم گلوکوم، تغذیه و آب سیاه، علائم آب سیاه، مواد غذایی مفید برای گلوکوم، گلوکوم و ویتامین ها تعداد بازديد: 776 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز