Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:11

9
بهمن
آیا سندرم "ری نود"درمان تغذیه ای دارد؟

آیا سندرم "ری نود"درمان تغذیه ای دارد؟

در دانش پزشکی به کاهش چشمگیر جریان خون در رگ‌های دست یا پا و به یکی از علت‌های سرمای شدید و یا احساسات آنی و بنابراین در اثر فعالیت واگ یا سیستم سمپاتیک٬ ممکن است اتفاق افتد.

لادن گیاهی-متخصص تغذیه

این سندرم كه نوعی اختلال در جریان خون است در افرادی كه پاسخ‌های شدید نسبت به سرما می‌دهند ایجاد می‌شود. در این افراد غالباً عروق كوچك موجود در انگشتان و شست پا به هنگام كاهش دما شدیداً منقبض می‌شود. این انقباضات باعث كاهش جریان خون و ایجاد سندرم ری‌نود می‌شود.

علائم

معمولاً با بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و احساس سوزش در انگشتان یا شست پا همراه است. این علائم ممكن است با درد و حساسیت همراه باشد و حساسیت به سرما گاه می‌تواند باعث ناتوانی شود.

درمانهای رایج

معمولاً از دارویی به نام نیفدیپن برای انبساط عروق استفاده می‌شود. فرم سنتتیك پروستاگلاندین E1 نیز برای درمان این وضعیت می‌تواند مفید باشد.

 مواد غذایی مفید برای سندرم ری نود

مطالعه‌ای مبنی بر اینكه چه غذاهای خاصی می‌توانند بر این سندرم مؤثر باشد انجام نشده است اما برخی عادت‌های رژیمی خاص می‌توانند به كاهش علائم كمك كنند. استفاده از میان‌وعده‌های مغذی بین وعده‌های اصلی غذایی به حفظ سطح قندخون و در نتیجه پیشگیری از هیپوگلیسمی كه می‌تواند باعث تشدید حساسیت به سرما و علائم سندرم ری‌نود شود، كمك می‌كند. رژیم غنی از پروتئین، كم‌كربوهیدرات‌ و فاقد كافئین نیز می‌تواند مفید باشد.

ماهی های روغنی

 ماهی خال‌مخالی و سالمون حاوی اسیدچرب ایكوزاپنتا نوئیك (EPA) و دوكوزاهگزانوئیك اسید (DHA)هستند. این اسیدهای چرب به تولید پروستاگلاندین‌هایی كه باعث انبساط عروق می‌شوند كمك می‌كند.

مركبات

مرکبات، توت‌ها و آبمیوه‌ها غنی از ویتامین C هستند. معمولاً مبتلایان به این سندرم سطح ویتامین C پایینی دارند.

زنجبیل

زنجبیل باعث تحریك جریان خون می‌شود.10 گرم زنجبیل را در 600 میلی‌لیتر آب سرد به مدت 1 ساعت قرار دهید. سپس آب را صاف كرده و به صورت سرد یا گرم مصرف كنید.

 

مواد غذایی كه باید پرهیز شوند

غذاهای یخ زده و منجمد اکیدا ممنوع است.در صورتی كه توسط مبتلایان به این سندرم مصرف شوند باعث تشدید علائم می‌شود.

سایر اقدامات

  • به افراد سیگاری توصیه می‌شود كه سیگار را ترك كنند. زیرا سیگار باعث تشدید علائم سندرم ری‌نود می‌شود.
  • ورزش منظم باعث بهبود جریان خون می‌شود و به كاهش علائم كمك می‌كند.
  • روغن گل مغربی و روغن دانه كتان غنی از اسید گامالینولنیك هستند كه اثرات مثبتی بر جریان خون دارند.
برچسب ها: نشانگان ری نود، سرما پا و ری نود، درمان ری نود، علائم ری نود، تغذیه و رینو، موادغذایی و ری نود، سن و ری نود تعداد بازديد: 749 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز