Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 10:33

30
مرداد
ارتباط تغذیه و پوکی استخوان (2)

ارتباط تغذیه و پوکی استخوان (2)

در قسمت دوم مقاله، ارتباط سایر ریز مغذی‌های مورد نیاز برای پیشگیری از پوکی استخوان از قبیل مس،‌ فلوئور، آهن، منگنز، روی، ویتامین‌های A, K, D و ... را بررسی می‌کنیم.

مس و استخوان

مس در منابعی مانند گوشت ماهیچه، احشاء مانند جگر و قلوه، مغزها و آجیل ها، حبوبات و میو های خشک به خوبی یافت می شود.

این ماده معدنی برای عملکرد واسطه هایی لازم است که بین ملکولهای کلاژن و الاستین ارتباط برقرار می کند.

فلوئور و استخوان

فلوئور از مواد معدنی جزیی میباشد. فلوئور موجب رسوب هیدروکسی آپاتیت در بافت استخوانی می شود.

آهن و استخوان

بیش از یك قرن است كه آهن به عنوان یك ماده مغذی ضروری شناخته شده است.

باوجود دسترسی وسیع به مواد غذایی غنی از آهن در قرن بیست و یكم هنوز كمبود تغذیه‌ای آهن و كم خونی فقر آهن شایع ترین بیماری كمبود تغذیه‌ای در دنیا است.

بیشترین منبع غذایی آهن، جگر و پس از آن غذاهای دریایی، قلوه، دل، گوشت بدون چربی و ماكیان است. حبوبات و سبزی‌ها بهترین منابع گیاهی آهن هستند.

مواد غذایی دیگر تأمین كننده آهن عبارتند از: زرده تخم مرغ، میوه‌های خشك شده، ملاس تیره، نان‌های غنی شده كامل و غلات. شیر و محصولات لبنی فاقد آهن هستند.

ذرت منبع فقیر آهن است. دیگ‌های آهنی كه برای طبخ غذا به كار می‌روند، به كل آهن دریافتی می¬افزایند. آهن در تکامل بافت پایه استخوانی نقش دارد.

همچنین آهن در فعالیتهای استخوان سازی و استخوان خواری هم شرکت می کند.

منگنز و استخوان

غنی ترین منابع منگنز شامل غلات کامل، حبوبات، مغزها و چای است . میوه ها و سبزیجات هم از منابع خوب این ماده معدنی بشمار می روند.

گوشتها و لبنیات منبع خوبی برای دریافت منگنز نیستند. منگنز برای ساخت موکوپلی ساکارید های بافت استخوانی لازم است.

روی و استخوان

روی درگوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات صبحانه  غنی شده، شیر و محصولات لبنی به خوبی یافت می شود.

صدف  منبع بسیار بسیار غنی از روی است و سایر سخت پوستان دریایی، جگر، غلات كامل، لوبیاهای خشك (حبوبات) و مغزها منابع خوب روی هستند محصولات سویا نیز از منابع خوب روی می‌باشند.

روی برای ساخت کلاژن و سایر محصولات موجود در بافت استخوان ضروری است. بعلاوه آنزیم کلیدی آلکالین فسفاتاز برای فعالیت استخوان سازی خود، به روی نیاز دارد.

ویتامین D و استخوان

بهترین منبع ویتامین D تابش مستقیم نور آفتاب است و متاسفانه مواد غذایی کمی هستند که حاوی ویتامین D باشند که از آن جمله به زرده تخم مرغ، ماهی های چرب مانند سالمون، ماکرل، گربه ماهی، ماهی تن، ساردین، روغن کبد ماهی و همچنین قارچ می توان اشاره نمود.

ویتامین K و استخوان

ویتامین K که یکی از ویتامین های محلول در چربی است از جمله ریز مغذیهای ضروری برای حفظ سلامتی استخوان است. نقش آن در عملکرد پروتیین های بافت استخوانی مانند استوکلسین است.

ویتامین A و استخوان

ویتامین A  هم که از دسته ویتامینهای محلول در چربی است، هم برای رشد بافت استخوانی و هم برای بقای بافت استخوانی مفید است.

کافئین و استخوان

کافئین در قهوه و نوشیدنی های انرژی زا یافت می شود. مصرف بیش از حد مواد کافیین اثرات نامطلوبی بر چگالی استخوان خواهد داشت.

فیبر غذایی و استخوان

دریافت بیش از حد فیبر غذایی می تواند با جذب کلسیم تداخل نماید و بدین ترتیب باعث پوکی استخوان شود.

سدیم و استخوان

مهمترین منبع دریافت سدیم نمک طعام است و پس از آن به مواد غذایی که بالقوه حاوی سدیم زیادی هستند مانند خیارشور، زیتون شور، چیپس، پفک، چوب شور، فست فودها، تن ماهی و مواد کنسروی اشاره نمود.

مقدار مجاز مصرف نمک روزانه 6 گرم است و دریافت سدیم به میزان زیاد می تواند منجر به پوکی استخوان شود و  علت آن افزایش ترشح کلسیم در ادرار و دفع کلسیم است.

 

 

برای خواندن بخش اول -ارتباط تغذیه و پوکی استخوان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و پوکی استخوان، سلامت استخوان، علل پوکی استخوان، استئوپروز، مشکلات استخوانی، ویتامین ها و استخوان، مواد معدنی و استخوان تعداد بازديد: 694 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز