Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 03:14

2
تیر
توصیه های تغذیه ای در ریفلاکس (2)

توصیه های تغذیه ای در ریفلاکس (2)

سوزش معده که به نام «سوء‌‌هاضمه اسیدی» نیز شناخته می‌‌شود، ممکن است به دلیل چاقی در دوره‌‌های آخر بارداری و یا فتق (هیاتوس هرنیا) روی دهد، اما اکثرا بدلیل خوردن غذاهای مضر و یا پرخوری می‌‌باشد.

- مصرف میوه‌‌های ترش و اسیدی مثل انواع آلو و گوجه، غذاهای تند (ادویه دار) و نوشابه‌‌های گازدار را کاهش دهید.

- موادی مثل نعنا، قهوه، شکلات و الکل را مصرف نکنید.

- اگرزخم یا التهاب معده دارید، از خوردن میوه خام پرهیز کنید.

- لباس‌های تنگ نپوشید و کمربندتان را محکم نبندید.

- اگر سیگاری هستید، سیگار کشیدن را ترک کنید.

- درمان این بیماری اغلب با خوردن آنتی‌ اسیدها بهبود می‌یابد.

-داروهای آنتی اسید، اسید موجود در معده را خنثی می‌کنند. سعی کنید آنتی اسیدی مصرف کنید که هم «هیدروکسید منیزیم» و هم «هیدروکسید آلومینیوم» داشته باشد.

اگر تغییر سبک زندگی و مصرف آنتی اسید در بهبود علائم شما کمکی نکرد، به پزشک مراجعه کنید تا داروی دیگر یا یک سری آزمایش برای شما تجویز کند.

این آزمایشات شامل عکس برداری از قفسه سینه برای بررسی وجود زخم، ارزیابی وضعیت اسید داخل مری، آندوسکوپی مری و پیدا کردن باکتری مولد زخم است.

متأسفانه از خصوصیات این بیماری عودهای مکرر بعد از درمان می‌‌باشد. در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران پس از قطع دارو، دچار عود بیماری می‌‌شوند.

لذا لازم است این بیماران بدون هیچ گونه نگرانی به مصرف داروهای توصیه شده توسط پزشک ادامه دهند.

 عدم درمان به موقع ممکن است باعث شود که این بیماران مبتلا به بیماری مری بارت شوند و متعاقب آن سرطان مری ایجاد شود، البته مصرف داروهای عنوان شده به طور کامل از ابتلا به سرطان مری پیشگیری نمی‌کند.

نکته مهم، تشخیص به موقع بیماری می‌‌باشد که در صورت ایجاد علایم و شواهدی به سمت ابتلا به مری بارت یا سرطان مری، به موقع درمان مناسب شروع شود.

 این بیماری، یک بیماری مهم می‌‌باشد و باید زود شناخته شود و از سایر بیماری‌‌هایی که ممکن است با این بیماری تظاهرات مشترک داشته باشند، افتراق داده شود و بعد از اثبات این بیماری، فرد تحت درمان مناسب قرار گیرد. 

ریفلاکس (ترش کردگی)

 احساس سوزش در قسمت بالای شکم که از مرکز سینه تا پشت گلو بالا می‌‌رود و اغلب با طعم اسیدی در دهان همراه است. درد در شب، هنگامی که شخص دراز کشیده است و زمانی که خم می‌‌شود، بدتر می‌‌شود.

سوزش معده که به نام «سوء‌‌هاضمه اسیدی» نیز شناخته می‌‌شود، ممکن است به دلیل چاقی در دوره‌‌های آخر بارداری و یا فتق (هیاتوس هرنیا) روی دهد، اما اکثرا بدلیل خوردن غذاهای مضر و یا پرخوری می‌‌باشد.

محتوای اسیدی معده از مری به سمت بالا می‌‌گریزد و باعث ایجاد احساس سوزش در پشت جناغ سینه می‌‌شود. سوزش معده به هر دلیل که باشد درمان‌‌های خانگی می‌‌تواند به رفع آن کمک کند.

طب متداول

از خوردن غذاهای چرب و یا نوشیدن مایعات بسیار داغ و یا مشروبات الکلی خودداری کنید، سیگار را ترک کنید و اگر لازم باشد وزنتان را کاهش دهید.

اگر علائم در شب شدیدتر می‌‌شود قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید و هنگام خواب از بالش بلندتری استفاده کنید. اگر علائم ادامه یافت داروی ضد اسیدی (شربت آلومینیم) بخورید.

دوز بزرگسالان و کودکان (بالای 16 سال): انواع بسیاری از داروهای ضد ترش کردگی به صورت قرص یا شربت در دسترس می‌‌باشد. مطمئن شوید که آنها حتما حاوی منیزیم و یا نمک آلومینیم و یا هر دو باشد.

اولین داروی ذکر شده (مثل هیدروکسید منیزیم) احتمال دارد باعث ابتلا به اسهال  شود و عارضه جانبی داروی دوم (مثل هیدروکسید آلومینیم) ابتلا به یبوست است. برخی از داروهای ضد اسید معده با اسید آلژنیک ترکیب می‌‌شوند و برای ترشی معده بسیار سودمند هستند؛ برای جزئیات به بروشور دارو مراجعه کنید.

داروهای گیاهی

گیاهان تسکین دهنده، مانند ختمی و نارون آمریکایی برای سوزش معده بسیار استفاده می‌‌شوند.

طرز استفاده و دوز: از این گیاهان دارویی به صورت قرص یا کپسول‌های 200 میلی گرمی قبل از غذا بخورید.

چای‌های گیاهان دارویی مانند عروس چمنزار (اسپیره)، قنطوری، شبدر باتلاقی، شیر دندان (قاصدک) و گندنای کوهی (فراسیون) سیاه نیز سودمند است.

چای‌های ضد نفخ برای سوء‌‌هاضمه هم مفید هستند یا اینکه با مخلوط کردن یک قاشق چایخوری از پودر پوسته نارون آمریکایی با کمی آب و اضافه کردن دم کرده داغ بابونه، فرنی رقیقی درست کنید و قبل از غذا بنوشید.

چای‌های گیاهی حاوی زیره، هل، زنجبیل و یا نارنگی سوزش معده را تسکین می‌‌دهند.

مراجعه به پزشک

اگر سوزش معده به مدت طولانی ادامه یافت ممکن است نشانه بیماری‌‌هایی مثل زخم معده و یا سنگ کیسه صفرا باشد.

همچنین اگر علائم بیماری ادامه یافت و یا با داروی ضد سوزش معده بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید.

 

 

برای خواندن بخش اول -توصیه های تغذیه ای در ریفلاکس- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم -توصیه های تغذیه ای در ریفلاکس- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ترش کردن معده، اسید معده، تغذیه و معده، درمان ریفلاکس معده، تغذیه و رفلاکس، تغذیه و برگشت معده، داروهای گیاهی رفلاکس تعداد بازديد: 751 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز