Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 03:10

3
اسفند
فرمان ایست به پوکی استخوان (2)

فرمان ایست به پوکی استخوان (2)

زیاده‌روی در مصرف الکل مانع جذب کلسیم در بدن می‌گردد و حجم استخوانی را تقلیل می‌دهد. توصیه می‌شود افرادی که ناچار به مصرف الکل هستند، دریافت آن را به یک وعده در روز کاهش دهید.

رژیم غذایی، پوکی استخوان و تعادل در خوردن میوه و سبزیجات

رژیم غذایی که بیشتر دارای پروتئین و کربوهیدرات و کمتر حاوی میوه و سبزیجات باشد، عامل افزایش پوکی استخوان است. چنانچه خواستار تقویت استخوان‌های خود باشید، حجم میوه‌ها و سبزیجات را در برنامه‌ غذایی  و روزانه خود بیشتر کرده و میزان پروتئین مصرفی خود را تقلیل دهید.

رژیم غذایی، پوکی استخوان و تاثیر ویتامین A 

پزشکان براساس آخرین تحقیقات خود بر این باورند که هرچند ویتامین A برای رشد استخوان‌ها لازم است، اما مصرف زیاد از حد آن می‌تواند باعث تداخل ویتامین A با ویتامین D شود و جذب ویتامین D را در بدن کاهش دهد. بر همین اساس خانم‌هایی که مقدار سه‌هزار واحد ویتامین A مصرف می‌کنند (در مقایسه با خانم‌هایی که مقدار 1500 واحد مصرف می‌کنند)، در ریسک بالاتری از شکستگی استخوان لگن قرار دارند.

اگر بتوانید مقدار لازم از ویتامین A را از خوراکی‌ها به دست آورید، آنگاه تداخلی با ویتامین D نخواهد داشت. از جمله خوراکی‌هایی که دارای ویتامین A هستند می‌توان از منابع حیوانی مانند جگر، زرده تخم‌مرغ و تمامی لبنیات نام برد و از منابع گیاهی حاوی پیش سازهای این ویتامین می توان از سبزیجات دارای بتاکاروتن مانند هویج و سیب زمینی نام برد که هیچگونه ضرری نداشته و باعث سلامتی استخوان‌ها نیز می‌گردند.

 رژیم، پوکی استخوان و دیگر عوامل تشدید کننده آن

سدیم: استفاده بیش از اندازه از سدیم عامل مهمی در به وجود آوردن پوکی استخوان است. سدیم مانع جذب کلسیم می‌شود؛ سدیم در نمک سفره و غذاهای فرآوری شده وجود دارد با حذف آنها به حجم استخوان خود کمک کنید.

اُکسلات‌ها: اُکسلات‌ها مانع جدب کلسیم خوراکی‌ها می‌گردند؛ هرچند اُکسلات‌ها به خودی خود غذاهای سالم و مفیدی برای بدن هستند. اما باید مراقب بود که با خوراکی‌های کلسیم‌دار استفاده نشود. از جمله مواد غذایی حاوی اُکسلات‌ها می‌توان از اسفناج، سیب زمینی شیرین و ریواس نام برد. بنابراین ترکیب این‌ها با انواع غذاهای حاوی مقادیر زیاد کلسیم، توصیه نمی شود.

سبوس برنج: با وجود فواید سبوس برنج، اگر این ماده همراه با خوراکی کلسیم دار استفاده شود، مانع جذب کلسیم می‌گردد. بنابراین چنانچه از مکمل‌های کلسیم‌دار استفاده می‌کنید، بهتر است دو ساعت قبل یا بعد از آن سبوس برنج میل نمایید.

الکل: زیاده‌روی در مصرف الکل مانع جذب کلسیم در بدن می‌گردد و حجم استخوانی را تقلیل می‌دهد. توصیه می‌شود افرادی که ناچار به مصرف الکل هستند، دریافت آن را به یک وعده در روز کاهش دهید.

رژیم غذایی، پوکی استخوان و نوشیدنی‌ها ی کافیین‌دار

با مطالعاتی که بر روی 31527 زن سوئدی در سنین 40 تا 76 سال انجام گرفته، خانم‌هایی که در طول روز تقریبا 4 فنجان قهوه  می‌نوشیدند، بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار داشتند. این اتفاق در زنانی که دریافت کلسیم آنها کمتر از حد معمول بوده، بیشتر دیده شده است. این تحقیقات نشان داده ارتباطی بین نوشیدن چای و ریسک شکستگی استخوان وجود ندارد؛ دلیل آن مقدار کافئین چای است. چای یک‌ دوم قهوه کافیین دارد.

بر همین اساس نوشیدن انواع کولاها و سودا نیز اثرات مخرب بر روی استخوان‌ها دارد. آنها می‌توانند مواد معدنی موجود در استخوان‌ها، به خصوص ستون مهره‌ها و استخوان لگن را تخریب نمایند. پزشکان توصیه می‌کنند که انواع شیر جایگزین سوداها شوند.

رژیم غذایی، پوکی استخوان و پروتئین زیاد

هرچند برای تقویت استخوان نیاز به پروتئین دارید، اما اگر بیش از نیاز بدن از پروتئین استفاده کنید، در بدن شما تغییرات شیمیایی به وجود آمده، سولفات تولید می‌نماید که مانع استحکام استخوان‌ها می‌ شود. این اتفاق اکثرا با خوردن پروتئین حیوانی حاصل می‌گردد.

برطبق بررسی که بر روی 116686 خانم در طول 10 سال انجام شده، مشخص گردیده خانم‌هایی که در طول هفته حداقل 5 وعده گوشت قرمز استفاده می‌کنند (در مقایسه با خانم‌هایی که هفته‌ای یک‌بار گوشت قرمز میل می‌کنند)، بیشتر دچار شکستگی استخوان شده‌اند. بنابراین با تنظیم برنامه غذایی روزانه می‌توانید اثر برخی از مواد تخریبی را خنثی کرده و با خوردن کلسیم و ویتامین D استخوان‌های مستحکم‌تری داشته باشید.

 

برای خواندن بخش اول - فرمان ایست به پوکی استخوان - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان پوکی استخوان، پوکی استخوان، تغذیه و پوکی استخوان، علائم پوکی استخوان، جلوگیری از پوکی استخوان، تغذیه و بیماری ها، لبنیات و پوکی استخوان تعداد بازديد: 844 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز