Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:49

28
شهریور
رژيم غذایی مناسب برای دوران پس از عمل جراحی

رژيم غذایی مناسب  برای دوران پس از  عمل جراحی

مواد غذایی فیبردار نسبت به مواد غذایی كه فیبر آنها كاهش یافته، نه تنها سالم‌ترند، بلكه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به یبوست دارند كه یكی از عوارض پس از عمل جراحی می‌باشد.

پس از جراحی فقط از مواد غذایی حاوی فیبر استفاده كنید

مواد غذایی كه می‌تواند سبب بروز یبوست شوند

مواد غذایی خشك شده و یا خشك، چیپس سیب‌زمینی و غیره.

مواد غذایی فرآوری شده،‌ پنیر، شیر و محصولات لبنی، گوشت قرمز،

انواع شیرینی‌ها، شكلات‌ها، كیك‌ها و سایر مواد غذایی حاوی شكر.

پروتئین‌های كم‌چربی كه در گوشت‌های كم‌چرب مانند گوشت مرغ، بوقلمون وجود دارد، همچنین غذاهای دریایی مانند ماهی كه منبع خوبی از پروتئین‌های كم‌چربی می‌باشد برای پیشگیری از یبوست بعد از عمل جراحی مفیدند، گوشت قرمز توصیه نمی‌شود زیرا حاوی مقادیر زیادی چربی‌های اشباع می‌باشد كه سبب تشدید یبوست می‌شوند.اگر گوشت نمی‌خورید و یا اصلا گوشت دوست ندارید، می‌توانید پروتئین مورد نیاز بدن را از منابع دیگری تامین كنید انواع مغزها (گردو، بادام، پسته و...) پنیر توفو (حاصل از شیر سویا)، انواع لوبیا از منابع گیاهی حاوی پروتئین هستند كه می‌توانند نیازهای پروتئین بدن را برطرف سازند.

محصولات لبنی هم منبع خوبی از پروتئین هستند اما می‌توانند سبب یبوست شوند، بنابراین با احتیاط باید مصرف شوند.

اگر در خوردن منابع غذایی حاوی پروتئین مشكل دارید و نمی‌توانید آنها را مصرف كنید، می‌توانید از مكمل‌های پودر پروتئین استفاده كنید كه می‌توان با افزودن به نوشیدنی‌ها و یا اسموتی‌ها از آنها استفاده كرد.

 

مواد غذایی كه از بروز یبوست جلوگیری می‌كند

نان كامل (سبوسدار) منبع غنی‌ و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین فیبر می‌باشد. سعی كنید از نان‌های سبوسدار استفاده كنید،‌ زیرا نان‌های سفید فاقد سبوس بوده و فیبر و ویتامین و املاح معدنی ندارند.  برنج یكی دیگر از راه‌های وارد كردن غلات كامل به رژیم غذایی روزانه می‌باشد اما باید توجه داشته باشید كه ارزش تغذیه‌ای برنج سفید به علت فرآوری شدن، بسیار كاهش یافته است و برای دریافت بیشترین مواد مغذی و فیبر باید از برنج قهوه‌ای كه فرآوری نشده‌اند، استفاده كنید.

وعده صبحانه یكی از مناسب‌ترین وعده‌های غذایی برای وارد نمودن مواد غذایی فیبر دار به رژیم غذایی روزانه می‌باشد. تا جایی كه امكان دارد از مصرف تخم‌مرغ و گوشت قرمز در وعده صبحانه خودداری شود و از مواد غذایی حاوی جو دوسر، نان گندم كامل (سبوسدار) و میوه‌های تازه استفاده شود.

میوه تازه و سبزیجات حاوی فیبر و مواد مغذی هستند كه می‌توانند روند بهبودی بدن پس از عمل جراحی را سرعت بخشیده و دوره نقاهت زودتر سپری شود. اگر چه میوه‌ها و سبزیجات تازه بهترین انتخاب هستند اما در صورت عدم دسترسی به انواع تازه میوه و سبزیجات، می‌توان از انواع منجمد و یا كنسروی آنها استفاده كرد. سعی كنید از سبزیجات غیرفرآوری شده استفاده كنید مانند بروكلی تازه، و از مواد غذایی فرآوری شده  مانند سوپ بروكلی كنسروی و آماده خودداری كنید.

یكی از عوارض جانبی استفاده بیش از حد از میوه‌ها و سبزیجات،‌ ایجاد نفخ است. بنابراین برای اجتناب از این مساله، بهتر است یك روز درمیان استفاده شوند.اگر نفخ حاصل از مصرف میوه و سبزیجات شدید است طوری كه احساس دل‌درد و معده درد دارید،‌ بهتر است مصرف میوه و سبزیجات را كاهش داده و یا از مسكن‌های گیاهی برای رفع نفخ استفاده كنید مانند عرق نعنا و غیره...

محصولات لبنی نیز از منابع غنی پروتئین هستند كه به روند بهبودی پس از عمل جراحی كمك می‌كنند. البته مصرف محصولات لبنی در برخی افراد می‌تواند منجر به بروز یبوست شود. همچنین محصولات لبنی ممكن است سبب افزایش ترشحات ریه شوند، بنابراین اگر دچار سرفه مزمن هستید، بهتر است از مصرف لبنیات در این دوره (پس از عمل جراحی) اجتناب نمایید.

اگر می‌توانید محصولات لبنی را استفاده كنید و دچار یبوست نمی‌شوید، بهتر است از لبنیات كم‌چرب مانند شیر كم‌چرب و یا ماست كم‌چرب استفاده كنید.

خوردن پنیر اعم از كم‌چرب و یا پرچرب را می‌توانید با احتیاط ادامه دهید مگر آنكه دچار یبوست شوید كه در این صورت مصرف آن را قطع كنید.

 

میزان كالری دریافتی پس از جراحی

برخی اوقات، پس از یك عمل جراحی به علت نداشتن اشتها، میل به غذا خوردن ندارید، البته این بی‌اشتهایی چند روز پس از عمل برطرف می‌شود ولی توجه داشته باشید كه از رسانیدن مواد مغذی به بدن طی این چند روز غافل نشوید. یبوست خود می‌تواند سبب بی‌اشتهایی شود. اگر علل بی‌اشتهایی،‌ یبوست است با مشورت پزشك جراح خود برای رفع مشكل پیش آمده اقدام كنید.

اگر دچار یبوست نیستید، اما همچنان با مشكل بی‌اشتهایی پس از عمل روبه‌رو هستید سعی كنید از مواد غذایی كم‌حجم اما پركالری استفاده كنید مانند اسموتی‌هایی كه حاوی لبنیات، میوه و یا حتی پودر پروتئین هستند، یك‌ فنجان سالاد میزان كالری كمتری دارد نسبت به یك فنجان آبمیوه بنابراین برای دریافت بیشترین كالری، هر زمان كه لازم بود از مواد غذایی پركالری و كم حجم استفاده كنید.

اگر دریافت كالری مناسب،‌ همچنان برای شما مشكل است، می‌توانید مواد غذایی كم‌كالری و یا بدون كالری را از رژیم غذایی خود كاهش داده و یا حذف كنید تا زمانی كه بتوانید مواد غذایی پركالری مصرف كنید. مثلا از سس سالاد معمولی استفاده كنید، به جای استفاده از نوشابه رژیمی از آب میوه و یا نوشابه‌های معمولی  و غیررژیمی استفاده كنید و از مصرف مواد غذایی كه برچسب‌های رژیمی، كم‌كالری، بدون شكر و كم چربی دارند،‌ خودداری كنید.

اگر در رسانیدن و تامین كالری مورد نیاز بدن پس از عمل جراحی دچار مشكل هستید، دوره نقاهت شما طولانی شده و روند بهبودی پس از عمل به كندی صورت خواهد گرفت. نكات ذكر شده به شما كمك می‌كند تا كالری مورد نیاز بدن را از طریق رژیم غذایی تامین كنید بدون اینكه دچار پرخوری شوید؛ البته مواردی كه ذكر كردیم برای سلامت قلب مفید نمی‌باشد و این یك رژیم موقت و چند روزه در دوران نقاهت می‌باشد برای افرادی كه نمی‌توانند كالری كافی و مورد نیاز بدن پس از یك عمل جراحی را تامین كنند.

 

روش‌هایی برای تامین كالری‌های مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی كه به تدریج می‌توانید انجام دهید

استفاده از خامه پرچرب به جای استفاده از خامه كم‌چرب یا بدون چربی

استفاده از شكر به جای استفاده از شیرین كننده‌های رژیمی

استفاده از كره به جای استفاده از كره‌های كم‌كالری

استفاده از روغن در پخت‌و پزها به جای استفاده از اسپری روغن

زمانی كه از غذاهای آماده شده استفاده می‌كنید مواد غذایی پركالری انتخاب كنید

آب‌نبات نعنا و یا هر آب‌نباتی را می‌توانید استفاده كنید.

هنگام مصرف غذا،‌ اول از همه مواد غذایی را كه بیشترین كالری را دارند استفاده كنید.

از نوشیدنی‌هایی كه كالری زیاد دارند استفاده كنید (آب میوه،‌ لیموناد، آب گازدار) و هر وقت كه میل داشتید از آنها بنوشید

اضافه كردن مكمل‌های رژیمی و تقویتی به رژیم غذایی روزانه خود

استفاده از میان‌وعده‌های غذایی

استفاده از سبزیجات پركالری مانند آووكادو و سیب‌زمینی به جای كاهو

صرف یك‌ اسنك به هنگام خواب

 

برچسب ها: تغذیه پس از جراحی، رژیم غذایی پس از جراحی، تغذیه و یبوست، فیبر غذایی، روش های تامین کالری مورد نیاز، میزان كالری دریافتی پس از جراحی تعداد بازديد: 1379 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز