Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:57

28
فروردین
وسواس غذایی (1)

وسواس غذایی (1)

یكی از باورهای غلط غذایی كه امروزه رواج زیادی یافته و تقریبا به صورت یك وسواس در كشورمان درآمده، عدم مصرف تخم‌مرغ به علت ترس از افزایش كلسترول خون، به خصوص در افراد میانسال و سالمند است.

برلیانت بزرگمهر؛ مشاور تغذیه و رژیم درمانی

 

 

 

- یكی از وسواس‌های مهم كه بسیاری از افراد، به‌خصوص خانم‌ها به آن مبتلا می‌باشند، عدم مصرف یا دریافت ناكافی مواد نشاسته‌ای از قبیل نان، برنج، ماكارونی و حبوبات، به علت ترس از افزایش وزن و چاقی است.

یكی از مهم‌ترین مواردی كه در ارتباط با مواد نشاسته‌ای باید مورد توجه قرار گیرد، این است كه انرژی لازم برای سلول‌های عصبی صرفا از كربوهیدرات ها تأمین می‌شود؛ برای پیشگیری از چاقی یا درمان آن لازم است افراد در معرض این مشكل، تحت نظر متخصص تغذیه برنامه غذایی صحیح و مناسبی تنظیم نمایند.

- وسواس دیگری كه گریبانگیر بسیاری از افراد می‌شود، استفاده از واكسن برای پیشگیری از آنفلوآنزا است كه معمولا در ابتدای فصل پاییز از آن استفاده می‌كنند تا خود را از شر این عارضه مزاحم در طول پاییز و زمستان مصون نگاه دارند.

این افراد لازم است بدانند كه اصلا این قبیل واكسن‌ها برای پیشگیری از آنفلوانزا موثر است نه سرماخوردگی‌های معمول؛ ثانیا بهتر است افراد با تغذیه كافی و صحیح و ورزش و تحرك جسمی مناسب، قدرت ایمنی بدن خود را افزایش دهند تا از شر اختلالات و عوارض مختلف درامان باشد. ضمنا وضعیت روحی فرد نیز در قدرت ایمنی او تأثیر زیادی دارد.

- یكی از باورهای غلط غذایی كه امروزه رواج زیادی یافته و تقریبا به صورت یك وسواس در كشورمان درآمده، عدم مصرف تخم‌مرغ به علت ترس از افزایش كلسترول خون، به خصوص در افراد میانسال و سالمند است، حتی در برخی موارد شاهد عدم مصرف این ماده غذایی در بین جوانان هستیم.

اما باید به این نكته توجه داشت كه تخم‌مرغ یكی از مواد غذایی بسیار مفید و حتی ضروری برای بدن و یكی از منابع بسیار خوب ویتامین A است. این ویتامین، نه تنها برای رشد كودكان و نوجوانان ضروری است، بلكه در افزایش قدرت ایمنی بدن، سلامت پوست و مخاط‌ها و قدرت بینایی مؤثر می‌باشد.

بنابراین، دو عامل مهم در سلامت افراد میانسال و سالمند (یعنی كمك به افزایش قدرت ایمنی و نیز بهبود قدرت بینایی) كه در این دوران ضرورت فراوان دارد، با مصرف تخم‌مرغ تأمین می‌گردد. بنابراین، مصرف تخم‌مرغ به علت دارا بودن ارزش تغذیه‌ای بالا، حتی برای افراد سالمند و میانسال نیز مفید است.

البته این افراد و نیز كسانی كه مبتلا به افزایش چربی‌های خون و یا بیماری‌های قلبی – عروقی هستند، نباید در مصرف آن افراط كنند و هفته‌ای یك تا دو عدد تخم‌مرغ به صورت پخته و سفت برای این دسته از افراد توصیه می‌شود. 

- در مورد مصرف گوشت قرمز عقاید متفاوت و متضادی در جامعه ما وجود دارد.

گروهی از افراد معتقدند كه مصرف گوشت قرمز (گوساله، گوسفند، دل، جگر، قلوه و...) برای سلامت انسان به هیچ‌وجه مفید نیست و مواد زاید تولید می‌كند كه به سلامت شخص لطمه وارد ساخته و موجب بروز بیماری‌ها و اختلالات مهم و خطرناك می‌شود و عمر انسان را كوتاه می‌كند؛ به همین علت عده‌ای از هموطنان‌مان دچار وسواس شدید در مورد استفاده از گوشت قرمز شده و از مصرف آن به طور كلی امتناع می‌ورزند.

در مورد این ماده غذایی لازم است به نكات زیر توجه شود:

گوشت قرمز، خواص تغذیه‌ای مناسبی دارد و مصرف آن می‌تواند قسمتی از نیازهای تغذیه‌ای بدن را تأمین كند. ولی در مورد گوشت قرمز به دو نكته اساسی باید توجه شود:

1- در بین الیاف گوشت قرمز مقداری چربی وجود دارد و حتی اگر تمام چربی‌های قابل رؤیت آن حذف شود باز حاوی مقداری چربی است كه می‌تواند موجب افزایش وزن و بالا رفتن چربی‌های نامطلوب خون شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- وسواس غذایی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، واکسن آنفلوانزا، افزایش وزن، افزایش كلسترول خون، وسواس غذایی، وسواس تغذیه ای، باورهای اشتباه غذایی، باورهای اشتباه تغذیه ای، سلامت افراد میانسال تعداد بازديد: 971 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز