Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 05:40

7
فروردین
بیماری‌های شایع در سفرهای نوروزی (1)

بیماری‌های شایع در سفرهای نوروزی (1)

حدود 50 درصد افراد در طول سفر به اسهال مبتلا می‌شوند كه مهم‌ترین علایم آن عبارتند از: اسهال، حالت تهوع، بی‌قراری و نفخ شكم، این بیماری حدود 3- 7 روز طول می‌كشد و دربین جوانان شایع‌‌تر از افراد مسن است. اول از همه باید به پزشك مراجعه كنید.

مهشيد رعيت

 

 

با نزدیك شدن به نوروز، شور و نشاطی ما را فرا می‌گیرد و برخی هم از هم‌اكنون در تدارك سفر هستیم، بعضی به دنبال شهری جدید هستیم تا از آن دیدن كنیم و همراه خانواده و یا دوستان اوقات خوشی را بگذرانیم. اما سفر كردن می‌تواند رژیم غذایی ما را مختل كند. اگر حواسمان جمع نباشد.

ناگهان متوجه می‌شویم بیشتر وعده‌های غذای‌مان را در رستوران‌های فست فود خورده‌ایم و وزنی را كه با زحمت بسیار از دست داده بودیم، در عرض مدت كوتاهی اضافه كرده‌ایم. دلیل این چاقی هم مصرف غذاهای چرب و كم تحركی است.

واقعا سخت است كه در این دوره سبزیجات، میوه‌جات، غلات و لبنیات كم‌چرب مصرف كنیم! از سوی دیگر یكی از بدترین اتفاقاتی كه ممكن است در طی مسافرت رخ دهد، بیمار شدن است كه اكثر اوقات این بیماری «اسهال مسافرتی» است؛ مشكلی بسیار آزار دهنده كه در صورت عدم بهبود می‌تواند بالقوه كشنده باشد. 

بهداشت آب

مسأله بهداشت آب، قابل اغماض نیست روزانه 8 لیوان آب بخورید. سعی كنید بطری‌های كوچك آب مصرفی به همراه داشته باشید كه در مواقع لزوم بتوانید آنها را دوباره از آب پر كنید. در غیر این صورت بهتر است آب جوشیده و نوشیدنی‌های گرم مثل چای بنوشید.

هیچ‌گاه از آبی كه از سالم بودنش مطمئن نیستید، برای شستن دندان‌ها و لنزهای طبی خود استفاده نكنید. حتی در این مواقع یخ نیز می‌تواند آلوده باشد؛ چرا كه یخ نیز ممكن است از آب آلوده تهیه شده و منبع خوبی از میكروب‌ها باشد.  

جوشاندن آب 

آب را به جوش آورده و اجازه دهید حداقل یك دقیقه كامل بجوشد. نكته دیگر اینكه در ارتفاعات بالا آب در دمای كمتری به جوش می‌آید و در نتیجه احتمال كشته شدن میكروب‌ها كمتر می‌شود؛ پس در این شرایط اجازه دهید آب حداقل 5- 3 دقیقه بجوشد. 

چاقی 

- آیا می‌توانیم هم در رستوران‌های فست فود غذا بخوریم و هم چاق نشویم؟ بله، غذای خود را با دیگران شریك شوید. و حتی‌المقدور غذاهای گریل شده یا آب‌پز سفارش دهید.  

- همیشه مقداری آدامس به همراه داشته باشید تا وسوسه شیرینی خوردنتان كم شود.  

- میوه‌ها و سبزیها را حتما در طی روز مصرف كنید؛ چون فیبر موجود در آنها، پس از ورود به بدن آب جذب كرده و همین جذب آب باعث افزایش حجم و احساس پری و سیری می‌شود.  

- می‌توانید در طی مسیر از میوه‌هایی مثل سیب، موز، پرتقال، انگور، كشمش، پنیر و ساندویچ‌های كوچك استفاده كنید.  

- ماست، بیسكویت‌های شور، آجیل و دانه‌های سویا، ذرت بوداده  

- شیرینی‌های كم شیرین، آبمیوه، برگه هلو و زردآلو. 

یبوست 

 حتما در طول روز 8 لیوان آب بنوشید. كم آبی ممكن است باعث سردرد، خستگی و كاهش تمركز شود. از مصرف مقادیر زیاد كافئین، مثل چای و قهوه خودداری كنید. كافئین موجب از دست رفتن آب بدن و كاهش حركات روده‌ای شده و یبوست را تشدید می‌كند.

سعی كنید حتما در طی روز فعالیت بدنی داشته باشید. این تحرك بدنی می‌تواند شامل چند تمرین ساده ورزشی تا پیاده‌ روی باشد. در حد امكان وعده‌های غذایی خود را در فضای آزاد مصرف كنید. حداقل دو وعده میوه و سبزیجات در یك روز از بروز یبوست جلوگیری می‌‌كند.  

اسهال مسافرتی 

حدود 50 درصد افراد در طول سفر به اسهال مبتلا می‌شوند كه مهم‌ترین علایم آن عبارتند از: اسهال، حالت تهوع، بی‌قراری و نفخ شكم، این بیماری حدود 3- 7 روز طول می‌كشد و دربین جوانان شایع‌‌تر از افراد مسن است. اول از همه باید به پزشك مراجعه كنید.

برای درمان اسهال معمولا آنتی‌بیوتیك توصیه نمی‌شود. در عوض مصرف مایعاتی مثل آب و نوشیدنی‌های بدون كافئین، آبمیوه و كراكرهای نمكی مفید است. اسهال‌هایی كه در طی چند روز بهبود نیابند، خونی و یا همراه تب و لرز باشند و همچنین اسهال در كودكان، نوزادان و خانم‌های باردار، به ویزیت اورژانس نیاز دارند.  

 وقتی به مكان جدیدی می‌روید، اهمیت شستن دست‌ها از زمانی كه در خانه هستید بیشتر می‌شود؛ چرا كه در مكان‌های جدید با میكروب‌های جدید مواجه می‌شویم كه قبلا با آنها تماس نداشته‌ایم. ویروس‌های مختلف آنفلوانزا هم كه در این میان جای خود دارند...

 

 

برای خواندن بخش دوم - بیماری های شایع در سفرهای نوروزی - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: تغذیه در سفر، مسافرت نوروزی، مسافرت رفتن، سفر کردن، مسافرت با خانواده، بیماری در سفر، جلوگیری از بیماری در سفر تعداد بازديد: 838 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز