Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 23:08

27
تیر
چاقی، تغذیه و سرطان روده بزرگ (2)

چاقی، تغذیه و سرطان روده بزرگ (2)

در این مقاله با سایر احتمالی عوامل بروز سرطان روده بزرگ آشنا می‌شوید؛ عواملی از قبیل: پروتئین واکنش سی، لپتین، چربی‌ها، گوشت قرمز، کربوهیدرات‌‌ها و گلوکز.

پروتئین واکنش سی، عامل نکروز توموری آلفا و اینترلوکین ۶

افزایش ناهنجار پروتئین واکنش سی یا CRP (پروتئینی سنتز شونده در کبد در پاسخ به فاکتورهای آزاد شده از ماکروفاژ و سلول چربی که در موارد التهاب و روماتیسم در خون افزایش می‌یابد) و عامل نکروز توموری آلفا یا TNF-α (یکی از مهمترین واسطه‌‌ها در ایجاد علائم التهاب حاد مانند تب در بدن انسان) و همچنین اینترلوکین ۶ یا IL-6 (از اینترلوکین‌های مهم بدن که از گلبول‌های سفید ترشح می‌شود و در پاسخ‌های التهابی و ایمنی نقش دارد) در پلاسمای افراد چاق در برابر انسولین مقاومت ایجاد می‌‌کند و از تحمل فرد در مقابل گلوکز می‌‌کاهد.

از طرفی با افزایش مقدار زیادی پروتئین‌‌های IGF که شبیه انسولین عمل می‌‌کنند، حساسیت فرد در برابر ابتلا به سرطان روده افزایش می‌‌یابد.

لپتین و سرطان روده بزرگ

در تحقیقات اخیر مشخص شده افزایش ناهنجار لپتین که محصول فرعی آدیپوسیت‌‌ها در افراد چاق است، میزان تقسیم سلولی را افزایش می‌‌دهد و در عین حال موجب مرگ برنامه‌ریزی ‌شده‌ سلول‌‌های مخاط روده این افراد می‌‌شود و در نهایت حساسیت سلول‌‌های روده‌ای و احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌‌دهد.

درشت مغذی‌‌های موثر در نئوپلازی (تشکیل تومور) پیشرفته روده بزرگ

درشت مغذی‌‌ها، شامل کربوهیدرات‌‌ها (قندها)، چربی‌‌ها و پروتئین‌‌ها هستند که به مجموعه آنها، مواد انرژی‌زا می‌‌گویند. این ترکیبات بخش عمده‌ای از غذای روزانه ما را به خود اختصاص می‌‌دهند.

چربی‌‌ها و گوشت قرمز و سرطان روده بزرگ

مصرف بالای چربی و گوشت قرمز یکی عوامل ابتلا به سرطان روده بزرگ درنظر گرفته شده است. اما شواهد موجود در خصوص اثبات این خطر، چندان جامع نیست.

در ابتدا این تفکر که دریافت چربی در ایجاد سرطان روده بزرگ موثر است، از مطالعات بوم شناختی در خصوص رژیم غذایی یکسری از کشورها ناشی شد؛ اما این روش در همه گیر شناسی چندان معتبر نیست.

یکی از تحقیقات موثر روی 89000 زن آمریکایی، نشان داد که مصرف مقدار بالای گوشت قرمز، خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌‌دهد. بررسی‌‌های دیگری هم این نتیجه را حمایت کردند.

اگرچه محققان هنوز مکانیسم مربوط به دریافت گوشت قرمز و فرآوری شده و ابتلا به سرطان روده را کاملا نشناخته‌اند، اما به دلایلی کاملا منطقی در این مورد پی برده‌اند: اول اینکه مصرف گوشت قرمز، میزان دریافت مواد سرطان‌زای موجود در بدن جوندگان، مانند آمین‌های هتروسیکلیک، و هیدروکربن‌‌های آروماتیک چند حلقه‌‌ای که از واکنش‌‌های حرارتی هنگام پخت گوشت ناشی می‌‌شود، را افزایش می‌‌دهد.

علاوه بر آن گوشت فرآوری شده حاوی نیتریت و نیترات است که با پروتئین و خون ترکیب شده و تولید نیتروسامین جهش زا می‌‌کند.

کربوهیدرات‌‌ها و گلوکز و سرطان روده بزرگ

محققان در بررسی‌‌های خود بر روی بیماران مبتلا به دیابت متوجه شدند که آنها تا حدی در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند و البته افراد غیردیابتی که پس از صرف ناهار یا شام، سطح قندخون شان نسبتا بالا می‌‌رود نیز در معرض این بیماری هستند.

خوشبختانه این خطر در افراد با سطح گلوکز عادی بسیار کمتر است. دلیل مشکل دیابتی‌‌ها را می‌‌توان با سندرم متابولیک و التهاب مرتبط دانست.

در ضمن رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات به دلیل اثرات‌‌هایپرگلیسمی (افزایش شدید قند‌خون) و‌‌هایپرانسولینمی (ترشح بیش از حد انسولین) ممکن است به طور مستقیم روی سرطان‌زایی روده بزرگ اثر بگذارد.

 

 

برای خواندن بخش اول -چاقی، تغذیه و سرطان روده بزرگ- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گوشت قرمز و سرطان، لپتین، عوارض چربی ها، پروتئین واکنش سی، تغذیه و سرطان روده بزرگ، عوارض گوشت قرمز، کربوهیدرات ها و سرطان، گلوکز و سرطان تعداد بازديد: 964 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز