Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:22

28
فروردین
پلاستیك با طعم سرطان (2)

پلاستیك با طعم سرطان (2)

پلاستیک مانند کاغذ از طریق میکروارگانیسم‌ها تجزیه نمی شوند و می‌‌تواند سالها در محیط باقی بماند که البته می‌‌توان با افزودن موادی به پلاستیک‌ها مقاومت آنها را در مقابل میکروارگانیسم‌ها کاهش داده و آنها را زیست تخریب نمود.

 

اثرات سمی منواستایرن بر روی دستگاه تولید مثل، تنفس، اعصاب، خون، سیستم لنفاوی و گوارش طی دهه‌های اخیر مورد توجه محققان بوده است  و نتیجه این تحقیق آسیب پذیری دستگاه گوارش و تنفس با منومر استایرن می‌‌باشد. در تایوان شیوع آسم و آلرژی را در کودکانی که از شیشه یا پستانک استفاده می‌‌کردند را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که استفاده از شیشه یا پستانک و طول مدت استفاده از آن  با خس خس کردن و آسم  و اگزما ارتباط  مثبت داشت.

رابطه میزان BPA ، آن ارزیابی که نزدیک زمان اندازه گیری هورمون تیروئید در مادران باردار بود کاهش در تیروکسین کل دیده شد. میانگین غلظت BPA با کاهش هورمون TSH نوزادان پسر ارتباط دارد اما بر دختران اثری ندارد.ارتباط در پسران زمانی که BPAدر 3 ماهه سوم بارداری مادر بررسی می‌‌شد بسیار قوی‌تر بود و با فاصله بین زمان اندازه‌گیری تیروئید و BPA کمتر می‌‌شد.

با ظهور BPA در مادر باردار کاهش تیروکسین کل در مادر و نوزاد پسر او ارتباط مثبت دیده شد. BPA حجم بسیار زیادی از محصولات شیمیایی را تشکیل می‌‌دهد. در سالهای اخیر میزان بروز بیماریهای مزمن در انسانها افزایش چشمگیری داشته که شواهدی از ارتباط بین BPA و بیماریهای مزمن همچون دیابت، قلبی عروقی ، سرطان ،بیماریهای ریه ، اختلالات تولید مثل دارد.

پلاستیک مانند کاغذ از طریق میکروارگانیسم‌ها تجزیه نمی شوند و می‌‌تواند سالها در محیط باقی بماند که البته می‌‌توان با افزودن موادی به پلاستیک‌ها مقاومت آنها را در مقابل میکروارگانیسم‌ها کاهش داده و آنها را زیست تخریب نمود. اما این افزودنیها ممکن است از درون پلاستیک به سطح آن مهاجرت کنند و در صورتی که در تماس مستقیم با مواد غذایی قرار بگیرند اثرات سمی ایجاد نمایند.

زباله‌های پلاستیکی به عنوان سوخت قابل استفاده نیستند زیرا با وجود اینکه ارزش حرارتی بالایی دارند در هنگام سوختن گازهای سمی تولید می‌‌کنند. یک پلاستیک نسبتاً پر مصرف، در میان پلاستیک‌هایی که امروزه استفاده می‌‌شوندPET است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. الگوی مصرف پت بازیافتی در جهان در صنایع غیرغذایی 5درصد، رزین‌های مهندسی 4 درصد، صنایع غذایی آشامیدنی 7درصد، فیلم و ورق 9 درصد، تسمه‌های بسته‌بندی 14درصد، الیاف 60درصد  و سایر 1درصد  می باشد. 

نتیجه‌گیری 

 مطالعات اخیر در جستجوی رسیدگی به محدودیت‌های پلاستیک‌های قابل تجزیه است، به‌ طوری که اخیرا در جستجوی روش ساخت پلیمرهای قابل تجزیه از منواكسیدكربن و دی‌اكسید كربن درکنار فلزات پیچیده به عنوان کاتالیزور می‌باشد که می‌‌تواند نگرانی‌های BPA را از بین ببرد این تکنیک به عنوان جایگزین خط تولید قوطی کنسرو و BPA در حال تبلیغ شدن است.

1- استفاده از ظروف  که از موم و سیب زمینی تهیه می‌‌شود.

2- جهت بهبود کیفیت کیسه‌ها، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی ضخیم تر که مقدار پلی اتیلن سنگین آن بیشتر است توصیه می‌‌شود.

3- پیشنهاد می‌‌شود که از زیب کیب‌ها که کیفیت بهتری دارد، جهت حمل و نگهداری مواد غذایی استفاده شود.

4- جهت نگهداری مواد غذایی سرخ شده یا آغشته به روغن از کیسه‌های پلاستیکی نازک استفاده نشود، چون میزان تحریک در مواد چربی  جهت بروز میزان جهش‌زایی شدیدتر می‌‌باشد.

5- بهتر است به جای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از پاکت‌های کاغذی استفاده شود و جهت استفاده در یخچال از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده شود زیرا کیسه‌های پارچه‌ای دارای منافذ ریزی هستند که امکان تردد هوا را فراهم کرده و ماندگاری میوه و سبزی برای مدت طولانی‌تر حفظ می‌‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- پلاستیك با طعم سرطان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آسم و آلرژی، دستگاه گوارش، هورمون تیروئید، اگزما، اثرات سمی منواستایرن، سیستم لنفاوی، زباله‌های پلاستیکی تعداد بازديد: 978 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز