Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:23

22
آذر
حقايق تغذيه‌ای در مورد سرطان پستان ( بخش اول )

حقايق تغذيه‌ای در مورد سرطان پستان ( بخش اول )

امروزه سرطان پستان مهم‏ترین عامل تهدید کننده سلامت زنان است، زیرا شایع‏ترین نوع سرطان بوده و پس از سرطان ریه، دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در میان آنان محسوب می‏شود.

دکتررضا امانی؛ دانشیار و مدیر گروه آموزشی تغذیه دانشگاه جندی شاپور 

 

 

زنان تشکیل دهنده نیمی از جمعیت جهان هستند و می‏توان گفت سعادت جامعه با سلامت زنان گره خورده است. تأثیر سلامت زنان بر تندرستی نسل آینده از جمله عللی است که بر اهمیت حفظ سلامت و بهداشت آنان تأکید دارد. امروزه سرطان پستان مهم‏ترین عامل تهدید کننده سلامت زنان است، زیرا شایع‏ترین نوع سرطان بوده و پس از سرطان ریه، دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در میان آنان محسوب می‏شود. 

سالانه صد و هشتاد هزار زن در آمریکا به سرطان سینه مبتلا می‏شوند و شیوع آن 30 درصد می‏باشد. در ایران نیز سرطان پستان یکی از سرطان‏های شایع بوده است که بیشترین شیوع آن بر اساس محل سکونت به استان چهار محال بختیاری و کمترین شیوع در استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. بر اساس شواهد اپیدمیولوژیک، شیوع سرطان پستان در نواحی مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله وضعیت مهاجرت، تغییر الگوی اقتصادی، اجتماعی و رفتاری بستگی دارد که نشان دهنده تأثیر عوامل زمینه‏ساز محیطی در بروز سرطان پستان است.

به عنوان نمونه، میزان بروز آن در زنان چینی ساکن آمریکا در مقایسه با زنان چینی ساکن سنگاپور و هنگ کنگ دو برابر بیشتر است. همچنین در کشورهای آسیایی نظیر ژاپن، سنگاپور و نواحی شهر نشین چین که قبلاً شیوع این بیماری پایین بوده است، همزمان با تغییر الگوی اقتصادی، رفتاری و اجتماعی به سمت الگوی غربی، شیوع آن رو به افزایش است، به گونه‏ای که فاصله جهانی در مورد شیوع سرطان پستان از سال 1970 رو به کاهش بوده است. 

عوامل خطر مربوط به این بیماری را می‏توان در دو گروه غیر قابل تغییر و قابل تغییر بیان نمود: 

گروه اول (عوامل غیر قابل تغییر) 

1- جنس: جنسیت زن مهمترین عامل خطرساز ابتلا به سرطان پستان است. به طوری که سرطان پستان در زنان صد برابر شایع‏تر از مردان می‏باشد. 

2- سن: با افزایش سن، شیوع سرطان پستان بیشتر می‏شود و به طور کلی در دو گروه سنی، حداکثر شیوع را دارد: حدود 20 درصد موارد در گروه سنی 49-45 سال و قریب به 75 درصد آن در گروه سنی 75-65 سال رخ می‏دهد.

3- نژاد: بروز این بیماری در نژاد سفید پوست بیشتر از نژاد سیاه است. 

4- عوامل ژنتیکی و تاریخچه فامیلی : اين عامل به سوابق خانوادگی بر می‏گردد. 

1-4- وجود سرطان پستان در مادر یا خواهر به ویژه در سنين زیر 40 سال؛ 

2-4- ابتلای دو یا چند تن از افراد خانواده که حداقل یکی از آنها زیر 50 سال باشد؛ 

3-4- ابتلای چندین نفر از افراد فامیل به یکی از سرطان‌های پستان، تخمدان یا روده بزرگ. 

5- عوامل مرتبط با جنبه‏های ژینوکلوژیکی (جنبه‌هاي فيزيولوژي زنان) یا اندوکرینولوژیکی (غدد درون‌ريز):  که از مهمترین عوامل خطرساز به شمار می‏روند. 

در واقع قاعدگی زودرس و یا یائسگی دیررس، با افزایش تعداد چرخه‏های تولید مثل و قرار دادن فرد در معرض تماس با آثار تحریکی و سرطانزایی هورمون‏های تخمدان، منجر به افزایش 50-30 درصدی خطر ابتلا به سرطان می‏شود. همچنین بارداری در سنین بالای 30 سالگی، شانس ابتلا به اين بيماري را تا 2 برابر افزایش می‏دهد.

گروه دوم ( عوامل قابل تغییر): 

1- چاقی شکمی: چاقی شكمي به ویژه پس از یائسگی به علت مواجه شدن بیشتر بدن با آثار تحریکی هورمون‏های تخمدانی، شانس وقوع سرطان را تا 40 درصد افزایش می‏دهد، زیرا پس از یائسگی تنها منبع تولید هورمون‏های تخمدانی بافت چربی بدن است که به صورت چاقی شکمی ظاهر می‏شود. اما اضافه وزن در سنین قبل از یائسگی، نه تنها خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی‏دهد، بلکه ممکن است آن را حدود 20‑10 درصد پایین آورد، زیرا اضافه وزن درسنین قبل از یائسگی سبب کاهش سطوح خونی هورمون‏های تخمدانی می‏شود. 

2- کم تحرکی: در این خصوص تحقیقات نشان می‏دهند که بیشترین تأثیر فعالیت‏های فیزیکی بر کاهش خطر سرطان پستان در زنان لاغری که بیشتر از 4 ساعت در هفته ورزش می‏کنند، دیده می‏شود. 

3- شیردهی: براساس تحقیقات صورت گرفته در چین نشان داده شده که کاهش قابل توجه خطر سرطان پستان در زنانی که فرزندان خود را به مدت 2 سال شیر داده‏اند، وجود دارد. 

4- درمان با هورمون پس از یائسگی: این هورمون‌ها به علت آثار تحریکی بر بافت پستان، می‏توانند شانس بروز سرطان پستان را افزایش دهند. 

5- مصرف قرص‏های ضد بارداری خوراکی: مصرف اين قرص‌ها موجب می‏شود خطر وقوع سرطان پستان، حتی 10 سال پس از قطع قرص هم در این زنان بالاتر باشد. 

6- شانس ایجاد سرطان پستان در زنانی که از وضعیت اجتماعی – اقتصادی پایین‌تری برخوردارند، 25 درصد بالاتر است. 

7- سيگار: در مورد ارتباط کشیدن سیگار با بروز سرطان پستان نیز مطالعات زیادی انجام شده که نشان می‏دهند سیگار می‏تواند با تأثیر بر هورمون‏های جنسی زنانه، احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

حقايق تغذيه‌ای در مورد سرطان پستان (بخش دوم)

 

برچسب ها: سرطان پستان، عوامل سرطان پستان، زنان و سرطان پستان، عوامل ایجاد سرطان پستان، یائسگی و سرطان پستان تعداد بازديد: 649 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز