Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 دی 1397 - 04:30

18
دی
CLA چربی سوزی سریع؛ ولی پرخطر

CLA چربی سوزی سریع؛ ولی پرخطر

مکمل‌های CLA عضلات خشک را بسته به میزان چربی در بدن افزایش می‌دهند و چربی به ویژه در ناحیه شکم کاهش می‌یابد. همچنین موجب افزایش رشد عضلات می‌شود.

دکتر امید صالحیان؛ دکترای فیزیولوژی ورزشی

 

تأثیر مصرف مکمل

* کاهش میزان چربی ذخیره شده بعد از غذا خوردن

* افزایش تجزیه چربی در سلول‌های چربی

* افزایش میزان متابولیسم چربی

* کاهش تعداد سلول‌های چربی در بدن

* کاهش جذب‌تری گلیسریدها توسط سلول‌های چربی

* افزایش بتا اکسیداسیون (مسیر متابولیکی که چربی را جهت سوزاندن مورد استفاده قرار می‌دهد)

کاهش رونویسی سلول‌های چربی

تصور می‌شود CLA بوسیله کاهش توده چربی و افزایش توده بدون چربی، ترکیب بدنی را بهبود می‌دهد.

انواعی از مکانیسم‌ها برای این امر پیشنهاد شده که بعنوان مثال کاهش فعالیت آنزیمی یکی از آنهااست.

همچنین عقیده بر این است که CLA، بر فاکتورهای رونویسی تنظیم کننده تولید سلول‌های چربی جدید تأثیر می‌گذارد.

ساختار مکمل

اسید لینولئیک کونژوگه (CLA)، یک ایزومر از اسید لینولئیک است. اسید لینولئیک یک اسید چرب امگا – 6 است.

در واقع یکی از دو اسید چرب ضروری است که نمی‌تواند در بدن ساخته شود و باید حتماً از طریق رژیم غذایی به بدن برسد.

فرمول شیمیایی CLA مشابه اسید لینولئیک است، با این حال ساختار شیمیایی آن متفاوت است.

منابع اصلی CLA در رژیم غذایی شامل غذاهای حیوانی مثل فرآورده‌های گاو، گوسفند، بز (محصولات لبنی یا گوشت آن‌ها) است که هرچه این حیوانات گیاهان سبز بیشتری مصرف کنند این اسیدچرب در بدن آن‌ها بیشتر تجمع می‌یابد.

فواید مکمل سی ال‌ای

* افزایش میزان متابولیسم: مؤثر در کاهش وزن

* افزایش رشد عضلات: مکمل‌های CLA عضلات خشک را بسته به میزان چربی در بدن افزایش می‌دهند و چربی به ویژه در ناحیه شکم کاهش می‌یابد.

همچنین موجب افزایش رشد عضلات می‌شود. CLA با کاهش چربی و افزایش حساسیت انسولین باعث گذر اسیدهای چرب و گلوکز از سلول‌های ماهیچه و دورشدن از بافت‌های چربی می‌شود.

همین عمل باعث افزایش عضلات نسبت به چربی‌ها می‌شود. شواهد نشان می‌دهند که CLA عملکرد متابولیک را افزایش و چربی بدن را کاهش می‌دهد.

* کاهش کلسترول و تری گلیسرید: از آن جایی که بسیاری از افراد کلسترول و تری گلیسرید بالایی دارند، CLA می‌تواند بر روی هر فردی با کلسترول بالا تاثیرمثبت داشته باشد.

* کاهش استحکام انسولین

* کاهش حساسیت‌های غذایی

* ارتقا سیستم ایمنی بدن: CLA با ارتقا سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری‌های گوناگون، ویژگی مهمی از خود را به نمایش می‌گذارد.

یافته‌ها

ترکیب CLA در تمرینات کاهش وزن بسیار مؤثر است.

در یک تحقیق کوچک انجام شده بر روی 24 بدنساز، مصرف 7.2 گرم CLA هر روز برای مدت 6 هفته به همراه تمرینات بدنسازی، نتایج افزایش توده عضلانی و افزایش میزان وزنه پرس پا را به همراه داشته است.

در تحقیقی دیگر که در 28 روز انجام شد، مصرف 6 گرم مکمل‌های CLA در روز، تأثیر زیادی در ترکیب بدن نداشت اما بر شرایط کاتابولیک، آنابولیک اثر داشته و در کل قدرت بدنی را افزایش داده است.

یک محقق سوئدی با تحقیق بر روی 25 مرد چاق در محدوده سنی 39 تا 64 سال، دریافت که افرادی که 4.2 گرم CLA در روز مصرف کرده بودند، میانگین 1.4 سانتی متر سایز دور کمرآنها کاهش یافت.

در یک تحقیق دیگر، افراد دریافت کننده CLA به میزان 600 میلی‌گرم به مدت سه بار در روز، برای 12 هفته، به همراه برنامه ورزشی، در مقایسه با گروهی که CLA مصرف نمی‌کردند مقایسه شدند.

در این مقایسه کاهش چربی زیادی دیده شد اما کاهش وزن چشم گیری مشاهده نشد.

بهترین زمان مصرف سی ال آ

بهترین زمان مصرف مکمل سی ال آ  قبل و یا همراه با وعده‌های غذایی اصلی و هر بار 800 تا 1000 میلی‌گرم می‌باشد.

اگر مصرف قرص CLA به تنهایی بوده یعنی همراه با وعده غذایی نباشد، ممکن است باعث مقاومت انسولینی و هیپر گلایسمی (افزایش قند خون) در فرد شود.

میزان معمول مصرف

میزان مصرف سی ال آ

اغلب تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که هر فرد جهت برخورداری از تاثیرات مفید این مکمل به میزان 3.2 تا 6.4 گرم از آن در روز نیاز دارد.

در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد عوارضی به همراه دارد.

مکمل سی ال ای به صورت کپسول‌های ژله‌ای یک تا سه بار در روز، در دوز های 1000 میلی‌گرم تا 1300 میلی‌گرم متغیر بوده و یا در محصولات متنوع به صورت پودر و یا به شربت وجود دارد.

نگرانی‌های مرتبط با سلامتی

مصرف بالای CLA اندازه کبد و طحال را بزرگ می‌کند و می‌تواند مقاومت به انسولین ایجاد کند. بعلاوه برخی مطالعات نشان داده‌اند که CLA نشانگرهای التهابی مانند، پروتئین واکنشی -C- را افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که دوزهای بالای این مکمل با بالا بردن بیان mRNA و ایجاد تغییرات میتوکندری کبدی و با کاهش چربی زیرپوستی باعث افزایش چربی در کبد می‌شود که می‌تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به سندروم متابولیک یا دیابت قرار دهد.

همچنین بااینکه قرص CLA چربی بدنی را کاهش می‌دهد می‌تواند باعث ایجاد التهاب و کاهش (HDL کلسترول مفید بدن) شود.

و عوارض جانبی کم اهمیت‌تری مثل تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده را نیزممکن است ایجاد کند.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، چربی سوز، CLA، مکمل CLA، فواید مکمل سی ال ای، CLA و کاهش وزن، بهترین زمان مصرف سی ال آ، میزان مصرف سی ال آ، سی ال آ تعداد بازديد: 61 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز