Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:30

20
مهر
کاهش گرفتگی عضلات بعد از ورزش با خوردن شیر شکلات

کاهش گرفتگی عضلات بعد از ورزش با خوردن شیر شکلات

گرفتگی عضلات عبارت است از انقباض دردناک غیرارادی عضلات که بیشتر در عضلات پشت ساق پا و به میزان کمتر در عضلات ران رخ می‌دهد. شیر شکلات به کاهش گرفتگی عضلات ورزشکاران کمک می‌کند.

فاطمه شاکری تبریان

 

مقدمه

شیوع این بیماری در ورزشکاران خصوصاً ورزشکاران غیرحرفه‌ای به میزان بالایی گزارش شده است.

ورزشکاران حرفه‌ای به دلیل آمادگی جسمانی بالاتر، کمتر به گرفتگی عضلات دچار می‌شوند.

یکی از دلایل مهم گرفتگی عضلات در ورزشکاران تعریق زیاد است.

به هنگام تعریق مقدار زیادی آب و به همراه آن مواد معدنی از بدن دفع می‌شود.

نتیجه این فعل و انفعالات در درجه اول بروز خستگی شدید و سپس گرفتگی عضلات است.

کسانی که فعالیت بدنی شدید دارند بهتر است در رژیم غذایی خود به مقدار کافی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنند تا املاح مورد نیاز بدن تأمین شود.

همچنین در آب و هوای گرم بهتر است از نوشیدنی‌هایی که مواد معدنی به آن‌ها افزوده شده است نظیر نوشیدنی‌های ورزشی، شیرشکلات و.. به طور مکرر استفاده شود تا علاوه بر تأمین آب، مواد معدنی مورد نیاز بدن نیز تأمین گردد.

وجود آب به میزان کافی برای انجام واکنش‌های شیمیایی در بدن و خصوصاً انتقال سیگنال‌های عصبی ضروری است.

روش مطالعه

در این تحقیق سعی بر آن شده تا با بررسی آخرین تحقیقات منتشر شده در منابع علمی پایگاه های pubmed,SID,google schular به جمع بندی اثرات مفید شیرشکلات برای بازسازی ماهیچه ها بعد از ورزش پرداخت.

یافته ها

بر اساس یافته های این تحقیق شیر شکلات خاصیت شفابخش و تقویت کننده دارد و به بازسازی ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

این نوشیدنی بویژه با نوشیدنی‌های ورزشی کربوهیدراتی مقایسه شده است و شیرشکلات به دلیل محتوای پروتئینی بالاتر سبب تسریع در بازسازی عضلات پس از ورزش میشود.

این نوشیدنی به طور کلی برای ساخت ماهیچه، تامین دوباره سوخت ماهیچه‌ای، ‌حفظ و نگهداری از بافت‌های ماهیچه‌ای و انجام تمرینات بعدی مفید و سودمند است.

نتیجه گیری

با توجه به بررسی های انجام شده، ورزشکاران می‌توانند، شیر شکلات بدون چربی را بعنوان یک جایگزین تغذیه‌ای اقتصادی به جای سایر نوشیدنی‌های ورزشی نیروزا و مغذی برای ترمیم ماهیچه‌های اسکلتی پس از تمرینات انتخاب کنند.

 

برچسب ها: تغذیه و ورزش، تغذیه ورزشکاران، نوشیدنی ورزشی، گرفتگی عضلات ورزشکاران، گرفتگی عضلات و شیر شکلات، بازسازی ماهیچه ورزشکاران، شیر شکلات و ورزشکاران تعداد بازديد: 1265 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز