Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 04:09

24
اسفند
ورزش های نوروزی

ورزش های نوروزی

با سال نو همه چیز نو می‌‌شود و دیدارها تازه می‌‌گردد و همنشینی‌‌ها هر روز اتفاق می‌‌افتد اما بدون انکه ما توجه داشته باشیم برای حدود 15روز کلاً ما بی‌تحرک می‌‌شویم حتی آن پیاده‌روی ساده هم که تا محیط کار داشتیم رخ نمی‌دهد

دكتر امید صالحیان؛ فیزیولوژیست

 

 

با سال نو همه چیز نو می‌‌شود و دیدارها تازه می‌‌گردد و همنشینی‌‌ها هر روز اتفاق می‌‌افتد اما بدون انکه ما توجه داشته باشیم برای حدود 15روز کلاً ما بی‌تحرک می‌‌شویم حتی آن پیاده‌روی ساده هم که تا محیط کار داشتیم رخ نمی‌دهد  نشستن زیاد و مصرف انواع مواد غذایی و آجیل و شیرینی سبب افزایش ابتلا به بیماری‌ها می‌‌گردد‌ و بر وزن ما افزوده می‌‌شود که خود پیامد‌های بدی همراه دارد.

تحقیقاتی كه بهار سال پیش برروی بیش از 200 هزار استرالیایی 45 ساله و پیرتر صورت گرفته، نشان می‌دهد بدون در نظر گرفتن جنسیت، سن و شاخص توده‌ بدنی نمونه‌ها، نشستن می‌تواند از همه نظر افراد را بیش از سایرین در معرض مرگ قرار دهد. گفتنی است افرادی كه بیش از 11 ساعت در روز می‌نشینند، 40 درصد بیشتر در معرض تجربه‌ مرگ در سه سال آینده هستند.

در حالی كه مرگ برای افرادی كه حداقل پنج ساعت و بیشتر در هفته ورزش كرده‌اند، به مراتب كمتر بوده است، اما به هر روی آنها نیز از مرگ بر اثر نشستن و كم‌تحركی در امان نبوده‌اند. نتیجه‌ تحقیقی كه زمستان 1390 صورت گرفته نشان می‌دهد افراد چاق روزانه به طور متوسط دو و نیم ساعت بیش از دیگران می‌نشینند و همین نشستن بیشتر، ارتباط مستقیمی با بروز سندروم متابولیك در آنها دارد.

ازمشخصه‌های بارز این سندروم می‌توان به چاقی شكمی، كاهش سطح كلسترول مفید خون، فشارخون بالا و سطح بالای تری‌گلیسیرید خون اشاره كرد. این عوامل در كنار یكدیگر فرد را مستعد مخاطرات جدی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، سكته‌ مغزی و دیابت قرار می‌دهد. از سویی دیگر، نتایج تحقیقی كه سال گذشته صورت گرفته، نشان می‌دهد مردمی كه سبك زندگی كم‌تحركی دارند، 73 درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سندروم متابولیك قرار دارند.

از این گذشته سال 1389 نیز گروهی از محققان نظریه‌ جدیدی ارائه كردند كه بر اساس آن، كاهش میزان تماشای تلویزیون و كار با رایانه در منزل به كمتر از یك ساعت در روز می‌تواند به كاهش 30 تا 35 درصدی بروز این سندروم خطرناك در بزرگسالان ختم شود. 

اما در طرف مقابل انجام فعالیت‌‌های ورزشی مداوم مزایای زیر را به همراه دارد: 

افزایش اندازه و قدرت عضلات

افزایش قدرت رباط‌‌ها و تاندون‌‌ها

افزایش تعداد مویرگ‌‌هایی که خون را به عضلات اسکلتی می‌‌برند.

افزایش تعداد و اندازه میتوکندری‌‌ها در بافت ماهیچه‌ای که باعث می‌‌شود ماهیچه‌‌ها مقدار زیادی انرژی بسوزانند.

بهبود عملکرد قلب که باعث می‌‌شود که در هر ضربان قلب مقدار زیادی خون پمپ شود.

کاهش فشارخون، به خصوص اگر دچار فشار‌خون بالا باشید.

بهبود عملکرد عروق

افزایش ظرفیت ریه

افزایش جریان خون در ریه و مقدار اکسیژن در خون

افزایش توانایی عضلات برای سوزاندن چربی‌‌ها

افزایش سوخت و ساز اسیدهای چرب در جریان خون

کاهش تری گلیسیریدها

افزایش مقدار کلسترول HDL (کلسترول خوب)

کاهش مقاومت سلول‌‌ها به هورمون انسولین

بهبود عملکرد ایمنی بدن که باعث کاهش ابتلا به بیماری‌‌های عفونی می‌‌گردد.

کاهش ابتلا به سرطان سینه، سرطان پانکراس و دیگر سرطان‌‌های گوارشی

جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا

جلوگیری از افت جسمی و ذهنی در پیری

کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

 نکته حائز اهمیت این مسئله است که تنها با انجام فقط 30 دقیقه پیاده‌روی، به همراه تمرینات کششی می‌‌توانیم به تمامی مزایای فوق دست یابیم. پس نوروز امسال بهانه‌ای باشد برای تغییر سبک زندگی و جدایی از بی تحرکی. سعی کنیم در سال جدید حتما یک برنامه ورزشی منظم را در کنار سایر کارهای روزمره در برنامه خود بگنجانیم.

 

برچسب ها: ورزش و سلامتی، فواید ورزش کردن، ورزش در ایام نوروز، انواع ورزش های بدنی، کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر، جلوگیری از سنگ صفرا، کاهش ابتلا به سرطان تعداد بازديد: 1338 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز