Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:22

10
فروردین
فواید ورزش در تعطیلات

فواید ورزش در تعطیلات

تعطیلات فرصت خوبی است تا ورزش کنیم. بیشتر بیماران از نداشتن وقت کافی برای ورزش شاکی هستند. البته این بهانه است و همه آدم‌ها می‌توانند و موظف هستند برای ورزش وقت کافی بگذارند.

تعطیلات فرصت خوبی است تا ورزش کنیم. بیشتر بیماران از نداشتن وقت کافی برای ورزش شاکی هستند. البته این بهانه است و همه آدم‌ها می‌توانند و موظف هستند برای ورزش وقت کافی بگذارند. در هر حال، فرصت‌هایی مثل نوروز را باید مغتنم شمرد و قسمتی از آن را به ورزش اختصاص داد. 

سال‌هاست بشر تاثیر خوب ورزش بر جلوگیری از افزایش وزن، چربی خون، دیابت و فشار خون را به اثبات رسانده است. با وجود این، هر روز مقالات متعددی درباره اثرات مفید فعالیت بدنی منتشر می‌شود. 

تاثیر ورزش‌های غیر‌هوازی بر پیشگیری و کنترل دیابت و افزایش وزن اثبات شده است. برای کسانی که به دلیل آرتروز یا مشکلات مشابه، توان انجام ورزش‌های هوازی مثل دویدن، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری ندارند، انجام ورزش‌های غیر‌هوازی و مقاومتی مثل کار با وزنه، فنر یا رینگ ـ که درمنزل نیز قابل انجام است ـ اگر به صورت مرتب و روزانه به مدت حداقل 30 تا 60 دقیقه انجام شود تاثیرات مثبتی در حد ورزش‌های هوازی روی کنترل وزن بدن و تنظیم قند خون دارد.

البته ورزش‌های هوازی به دلیل ایجاد شادابی و بالا بردن روحیه علاوه بر فواید فوق، تاثیرات مثبت بیشتری دارند. 

تاثیر مثبت ورزش بر پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز اثبات شده است. نتایج بررسی‌ها در‌خصوص ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ و پستان مردان و زنانی نشان داد آنها که روزانه 30 تا60 دقیقه فعالیت ورزشی داشتند به نسبت کسانی که ساکن بودند و ورزش نمی‌کردند تا 40 درصد کمتر به این دو سرطان مبتلا شدند. 

در مورد سرطان ریه نیز چنین نتایجی دیده شده است. علاوه بر این، ورزش در کسانی که سرطان دارند و تحت معالجه هستند، باعث بهبود و افزایش طول عمر شده است. 

موضوع سوم، تاثیر مثبت ورزش در پیشگیری از ابتلا به زوال عقل یا دمانس است‌. این بیماری که نشانه‌های آن از دست رفتن حافظه و تغییر خلق است در حال حاضر به خاطر زیاد شدن سن جامعه، درصد قابل ملاحظه‌ای از افراد جامعه را مبتلا کرده است‌. تاثیر مثبت ورزش سالمندان در جلوگیری از ابتلا به این بیماری به اثبات رسیده است. 

نکته مهم این است ورزش باید روزانه یا دست‌کم بیشتر روزها انجام شود و در تمام سال‌های زندگی ادامه یابد تا چنین تاثیرات مفیدی را بر جای گذارد. در واقع، تاثیر ورزش تا وقتی ورزشکار باشیم، وجود دارد و با ترک ورزش، کم‌کم اثرات آن محو می‌شود. این موضوع برای سنین پیری که بیماری‌ها بیشتر شایع هستند، اهمیت اساسی دارد.

 

منبع: عصر ایران

 

 

برچسب ها: ورزش و سلامتی، فعالیت بدنی، فواید ورزش، ورزش هوازی، ورزش در تعطیلات، ورزش غیر هوازی، ورزش و نوروز تعداد بازديد: 1142 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز