Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:20

19
بهمن
خودتان نوشابه ورزشی درست كنید!

خودتان نوشابه ورزشی درست كنید!

نوشیدن آب بیش از اندازه می‌تواند سبب بروز مسمومیت ناشی از آب شود. این امر ممكن است حین انجام ورزش‌هایی كه ممكن است چندین ساعت به طول بینجامند، اتفاق بیفتد (مانند: دوچرخه‌سواری، دو ماراتن و پیاده‌روی طولانی مدت).

دكتر سیدعلی كشاورز

 

50میلی‌لیتر آبمیوه طبیعی را به 50 میلی‌لیتر آب اضافه كرده و به میزان یك‌هشتم قاشق چایخوری به آن نمك (در صورت تمایل) اضافه كنید.

 200میلی‌لیتر میوه پوره شده و یا له شده را به 800 میلی‌لیتر آب اضافه نموده و حدود 0/5 تا 0/7 گرم (یك‌هشتم قاشق چایخوری) نمك به آن اضافه كنید.

اگر چه غیر معمول می‌باشد كه فردی بیش از اندازه مورد نیاز بدن آب بنوشد، اما غیرممكن نیست. نوشیدن آب بیش از اندازه می‌تواند سبب بروز مسمومیت ناشی از آب شود. این امر ممكن است حین انجام ورزش‌هایی كه ممكن است چندین ساعت به طول بینجامند، اتفاق بیفتد (مانند: دوچرخه‌سواری، دو ماراتن و پیاده‌روی طولانی مدت)؛ زمانی كه فرد برای چندین ساعت ورزش كرده و در نتیجه عمل تعریق بسیار زیادی در بدن صورت گرفته و از طرفی فرد آب زیادی نوشیده است.

عرق كردن بسیار زیاد اگر همراه با نوشیدن فقط آب ساده باشد سبب رقیق شدن و كم شدن میزان سدیم در بدن شده كه این امر خطرناك می‌باشد و سبب بروز حالت تهوع، بی‌حالی و رخوت، سرگیجه و پریشانی ذهنی شده و حتی ممكن است فرد به حالت كما برود.

آیا نوشابه‌های ورزشی واقعا موثرند؟

نوشابه‌های ورزشی، اعم از صنعتی و یا خانگی، می‌توانند توانایی و تحمل فرد ورزشكار را در انجام تمرینات ورزشی كه بیش از 60 دقیقه به طول می‌انجامد، افزایش دهند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند نوشیدن آب حین یكساعت دوچرخه‌سواری نسبت به افرادی كه اصلا آب نمی‌نوشند؛ سبب افزایش بهبود عملكرد فرد ورزشكار به میزان 6 درصد می‌شود در حالی كه مصرف نوشابه‌های ورزشی به میزان 12 درصد سبب افزایش سطح كارآیی فرد ورزشكار شده بود.

تحقیقات همچنین نشان دادند زمانی كه ورزشكاران دونده، نوشیدنی ورزشی (حاوی 5/5 گرم كربوهیدرات در 100 میلی‌لیتر) مصرف كرده بودند در مقایسه با افرادی كه فقط آب ساده نوشیده بودند 3/9 دقیقه بیشتر توانستند بدوند.


 

برچسب ها: تغذیه و ورزش، تغذیه ورزشکاران، نوشیدنی های ورزشی، تغذیه حین ورزش، نوشیدنی حین ورزش تعداد بازديد: 1862 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز