Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:04

19
بهمن
مديتيشن و تنفس در يوگا (2)

مديتيشن و تنفس در يوگا (2)

ارتباط یوگا با جهان هستی بیشتر از آن چیزی است كه ما فكر می‌كنیم. امروزه یكی از مشكلات جدی و متداول بیشتر مردم، به‌خصوص كسانی كه تحرك جسمانی كمی دارند و بیشتر اوقات در حالت نشسته هستند، یبوست است.

تنفس یك درمیان از سوراخ‌های بینی
با این نوع تنفس، احساس تعادل و آرامش بیشتری می‌كنید.  در یك موقعیت راحت بنشینید.  انگشت شست دست راست را روی سوراخ بینی سمت راست خود قرار دهید.  حالا به آرامی عمل دم را از طریق سوراخ بینی سمت چپ انجام دهید و تا 5 بشمارید. 

انگشت انگشتری دست چپ را روی سوراخ بینی سمت چپ بگذارید و عمل دم و بازدم را انجام دهید و تا 5 بشمارید.  حالا جای انگشتان و سوراخ‌های بینی را عوض كنید؛ یعنی هوا را از سوراخ بینی سمت چپ وارد ریه‌ها كرده تا 5 بشمارید و از سوراخ بینی سمت چپ خارج كنید و تا 5 بشمارید.  این‌كار را سه بار انجام دهید. این شیوه تنفسی تأثیر زیادی در افزایش قدرت و نیروی شما دارد.

بدن انسان مثل بدن حیوانات دیگر، خود را با محرك‌ها و استرس‌هایی كه در حالت طبیعی اتفاق می‌افتد، سازگار می‌كند. در چنین مواقعی تنفس سینه‌ای نامرتب می‌شود، ماهیچه‌ها سخت می‌شوند و احساس هیجان و ترس در فرد به وجود می‌آید. در زندگی امروزی، فشار و سختی مداوم وجود دارد و ابراز احساسات فیزیكی كم است و حالتی به وجود می‌آید كه به راحتی نمی‌توان از آن خلاص شد.

در مواردی‌كه استرس مداوم وجود دارد، اضطراب طولانی مدت باعث بروز بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، بیماری‌های قلب و شش و میگرن می‌شود. اختصاص دادن زمانی به آرامش، مؤثرترین راه برای مقابله با اضطراب و جلوگیری از بروز این بیماری‌هاست. روز به روز به تعداد افراد مبتلا به آشفتگی ذهنی و روحی افزوده می‌شود.

كمتر كسی را می‌بینیم كه واقعاً شاد باشد. اكثر مردم غمگین هستند. مدیتیشن از درمان‌های پیشرفته امروزی است. بسیاری از پزشكان آن را به‌عنوان روشی جهت پایین آوردن فشار خون و تنفس بهتر مبتلایان به آسم و آرامش بیشتر در اضطراب‌های روزانه توصیه می‌كنند. مدیتیشن یك روش انعطاف‌پذیر برای مقابله با استرس، اضطراب و بسیاری از وضعیت‌های خاص پزشكی می‌باشد.

یوگا و تنظیم غدد داخلی بدن
ارتباط یوگا با جهان هستی بیشتر از آن چیزی است كه ما فكر می‌كنیم. امروزه یكی از مشكلات جدی و متداول بیشتر مردم، به‌خصوص كسانی كه تحرك جسمانی كمی دارند و بیشتر اوقات در حالت نشسته هستند، یبوست است. هیچ روشی بهتر از یوگا نمی‌تواند این مشكل را برطرف سازد. هنگام صبح، بعد از بیدار شدن از خواب، چند نفس عمیق بكشید و یك لیوان آب همراه با چند قطره آب لیمو بنوشید.

سپس تمرین بالا كشیدن شكم را انجام دهید. به این ترتیب غدد روده‌ای راحت می‌شوند و از آویزان شدن شكم جلوگیری می‌گردد. یوگا تأثیر زیادی در تناسب اندام دارد. یوگا بر خلاف ایروبیك، میزان سوخت كالری‌ها را چندان افزایش نمی‌دهد (فقط یوگای قدرتی این‌كار را انجام می‌دهد) و روند سوزاندن كالری آهسته و پیوسته است. یوگا بیش از هر چیز دیگر در تقویت سیستم عضلانی مؤثر است. حركات یوگا روی غدد مخاطی، شانه‌ها، قلب، غده تیروئید و غدد تولیدی اثر می‌گذارند و آنها را تقویت می‌كنند.

یوگا و درمان تورم مفاصل 
تورم مفاصل این روزها به یك بیماری تبدیل شده است و بسیاری از افراد با مصرف مسكن‌های قوی در صدد كاهش درد خود هستند؛ حال آنكه یوگا بدون داشتن عوارض، به طرز چشمگیری تورم مفاصل را كاهش می‌دهد. بهره‌گیری از تمرینات یوگا در كنار مصرف لبنیات و نیز ماساژ، می‌تواند درد مفاصل را التیام بخشد.

یوگا و كنترل وزن
ایجاد هماهنگی بین اعضای مختلف بدن و تناسب در جسم و روح، حالت زیبایی به شما می‌دهد و بدون كوچك‌ترین احساس فشار، با انجام حركات ساده، اندام‌ها و غدد داخلی را هماهنگ می‌سازید. استمرار این‌كار باعث كاهش وزن می‌شود. یوگا همچنین متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب به كنترل وزن و تناسب اندام كمك می‌كند.

 

 

برای خواندن بخش اول -مديتيشن و تنفس در يوگا- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مدیتیشن، یوگا و درمان تورم مفاصل، یوگا و تنظیم غدد داخلی بدن، یوگا و كنترل وزن، تنفس در یوگا، فواید یوگا تعداد بازديد: 627 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز