Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:45

12
بهمن
صبحانه، شاه کلید موفقیت ورزشکاران (2)

صبحانه، شاه کلید موفقیت ورزشکاران (2)

بهترین انتخاب‌ها برای این غذاهای آماده همان ترکیبات موجود در صبحانه به صورت ساندویچ‌های خانگی است. به عنوان مثال ساندویچ‌هایی از پنیر و گردو، کره بادام زمینی و عسل، همراه با یک موز و یک بطری آب می‌توانند انتخاب‌هایی مناسب باشند.

شما همواره وقت کافی برای صرف صبحانه خواهید داشت
در بسیاری از ورزشکاران به ویژه افرادی که شاغل بوده و یا به تحصیل مشغول هستند، نداشتن زمان کافی برای صرف صبحانه، مهم‌ترین بهانه برای حذف این وعده ارزشمند است. در این شرایط باید به این افراد توصیه کرد در صورتی که صرف یک صبحانه کامل و آماده شده با نوشیدنی گرم، در حال نشسته بر سر میز و توام با آرامش مقدور نیست، برای خود از شب قبل برخی مواد غذایی مناسب را تهیه و آماده کرده و صبح با خود برداشته و در مسیر مدرسه یا محل کار صرف کنید.

بهترین انتخاب‌ها برای این غذاهای آماده همان ترکیبات موجود در صبحانه به صورت ساندویچ‌های خانگی است. به عنوان مثال ساندویچ‌هایی از پنیر و گردو، کره بادام زمینی و عسل، همراه با یک موز و یک بطری آب می‌توانند انتخاب‌هایی مناسب برای یک «صبحانه همراه» باشند. این مواد را شب قبل تهیه کرده و در یخچال قرار داده و صبح آنها را درون کیف خود قرار دهید و در طول مسیر میل کنید.

یک صبحانه ورزشی چه خصوصیتی باید داشته باشد
در وعده صبحانه تلاش کنید تا بر اساس ذائقه و ارزش غذایی انتخاب‌های مناسبی داشته باشید. توصیه می‌شود در وعده صبحانه از سه گروه مواد غذایی انتخاب‌هایی داشته باشید و مصرف کنید. اولویت نخست را در صبحانه خود به غلات به ویژه غلات کامل بدهید. اغلب متخصصین تغذیه ورزشی به غلات اعتقاد خاص دارند، زیرا:

تهیه آنها ساده و سریع است و اغلب افراد توان تهیه و پخت مواد غذایی این گروه نظیر برنج، سیب‌زمینی آبپز و ماکارونی را دارند. این مواد غذایی در دسترس بوده و نگهداری آنها آسان است. این مواد غذایی غنی از کربوهیدرات هستند. بدن ورزشکاران به ویژه عضلات نیاز به مقادیر قابل توجهی از کربوهیدرات‌ها دارد.

این مواد غذایی در صورتی که از نوع کامل انتخاب و مصرف شوند، منبع خوبی از فیبرها هستند که اثراتی مفید بر سلامتی داشته و برای کارکرد مناسب مجرای گوارشی ضروری هستند.  غلات دارای مقادیر کمی‌چربی، به ویژه چربی‌های اشباع هستند. به یاد داشته باشید ورزشکاران نیز همانند اغلب افراد جامعه باید میزان دریافت چربی به ویژه چربی اشباع را در برنامه غذایی روزانه کاهش دهند.

همچنین در وعده صبحانه میوه‌ها و آبمیوه‌ها، شیر و لبنیات کم چرب را فراموش نکنید. میوه‌ها منابع خوبی از کربوهیدرات، فیبر و ویتامین‌ها بوده و شیر و لبنیات منبع خوبی از پروتئین با ارزش محسوب می‌شوند.

قهوه، یک نوشیدنی نشاط بخش برای آغاز روز

کافئین موجود در قهوه برای رفع خواب آلودگی مفید بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف این نوشیدنی می‌تواند در بهبود عملکرد عضلانی و ارتقای عملکرد اعصاب مفید باشد. البته فراموش نکنید در دوران تمرینات، میزان و نوع قهوه مصرفی که قابل تحمل بوده و عارضه جانبی در بدن ایجاد نمی‌کند را تعیین کنید. مهم‌ترین عوارض مصرف قهوه به میزان زیاد عبارتند از ناراحتی‌های گوارشی، مشکلات مرتبط با خواب و افزایش تپش قلب (در افراد مستعد).

نتیجه گیری
صبحانه یک وعده غذایی مهم بوده و حذف آن موجب اختلال در کل برنامه غذایی روزانه شده و دریافت مقادیر کافی مواد مغذی را با چالش روبرو می‌کند. با توجه به افزایش نیازهای تغذیه ای در ورزشکاران، این افراد در مقایسه با افراد عادی جامعه باید دقت بیشتری بر صرف صبحانه داشته و تلاش کنند با مصرف یک صبحانه کامل و مغذی، توان بدنی خود را برای تمرینات و رقابت‌های ورزشی افزایش دهند.

 

 

برای خواندن بخش اول -صبحانه، شاه کلید موفقیت ورزشکاران- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: تغذیه و ورزش، صبحانه سالم، تغذیه ورزشکاران، صبحانه ورزشکاران، پیشنهاد صبحانه، صبحانه ورزشی تعداد بازديد: 712 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز