Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:42

19
بهمن
مديتيشن و تنفس در يوگا (1)

مديتيشن و تنفس در يوگا (1)

مدیتیشن روشی برای رسیدن به آرامش، سكوت و تمركز است. این ورزش ذهن شما را آرام می‌كند، به آن استراحت می‌دهد و كمك می‌كند تا همیشه مثبت باشید. هر روز فقط چند دقیقه مدیتیشن تمرین كنید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

اغلب مردم معتقدند كه یوگا، به‌عنوان یك ورزش، باعث انعطاف‌پذیری بیشتر بدن و افزایش قدرت فیزیكی می‌شود؛ اما چیزی كه اغلب مردم كمتر به آن اهمیت می‌دهند، این است كه مدیتیشن و تنفس از مهم‌ترین بخش‌های یوگا هستند. آیا می‌خواهید خشم خود را كنترل كنید و از شدت عصبانیت به مرز انفجار نرسید؟

آیا دوست دارید با قرار گرفتن در برخی موقعیت‌های زندگی كمتر دچار استرس و آشفتگی شوید؟ آیا می‌خواهید در حین مطالعه و درس خواندن تمركز بیشتری داشته باشید؟ مدیتیشن و تنفس واقعاً در این‌گونه موارد كارساز هستند و شما را به آنچه می‌خواهید نزدیك‌تر می‌كنند.

مدیتیشن و تجسم فكری
مدیتیشن روشی برای رسیدن به آرامش، سكوت و تمركز است. این ورزش ذهن شما را آرام می‌كند، به آن استراحت می‌دهد و كمك می‌كند تا همیشه مثبت باشید. هر روز فقط چند دقیقه مدیتیشن تمرین كنید تا احساس تمركز، تعادل و كنترل بیشتری در فكر و جسمتان داشته باشید. بهتر است كاری كنید كه مدیتیشن به یك عادت روزانه تبدیل شود؛ مثل مسواك زدن.

تأثیرات مفید مدیتیشن و تنفس
استراحت عمیقی كه بار اضافی بدن را كاهش می‌دهد  كاهش سطح هورمون استرس در بدن   افزایش توانایی مقابله با رادیكال‌های آزاد و جلوگیری از پیری زودرس  كاهش سطح كلسترول خون   افزایش اكسیژن رسانی به خون و سایر ارگان‌ها   كاهش فشار خون   بهبود روحیه و خلق و خو كاهش اضطراب و افسردگی كاهش تحریك پذیری  افزایش حافظه و قدرت یادگیری   افزایش نشاط و شادمانی   افزایش حس جوانی

برخی از تمرینات مدیتیشن
تمركز روی تنفس
در را ببندید و جای راحتی بیابید و در آنجا بنشینید 3-5 دقیقه كافی است.  چشمان خود را ببندید و روی نفس‌های خود تمركز كنید.  با عمل دم به باد كردن و پراز اكسیژن شدن ریه‌ها و به هوایی فكر كنید كه از میان مجراهای بینی‌تان عبور می‌كند.  با عمل بازدم به خالی شدن ریه‌ها و هوایی كه با سرعت از مجراهای بینی خارج می‌شود، فكر كنید.  اگر ذهن‌تان منحرف شد، به آرامی به خود بگویید: «فكر كن» و دوباره روی تنفس خود متمركز شوید.

موفقیت در تجسم كردن 
وقتی كه احساس استرس می‌كنید، تجسم كردن بهترین راه برای كاهش استرس است:  3 - 5 دقیقه زمان در نظر بگیرید؛ جای راحت و آرامی بیابید و بنشینید.  چشم‌های خود را آرام ببندید و یك تصویر خوب و دوست داشتنی از هر چیزی كه دوست دارید در ذهن خود تجسم كنید. خود را در حال رسیدن به موفقیت و كار مهمی كه تصمیم به انجامش دارید، تصور كنید. تجسم سازی به شما كمك می‌كند تا احساس اطمینان بیشتری كرده و افكار منفی خود را كنترل كنید. 

تنفس
تنفس یكی از مهم‌ترین بخش‌های یوگا است. تنفس‌های آرام و پیوسته و عمیق، وقتی‌كه در حالت یوگا هستید، به شما كمك می‌كند تا بیشترین نتیجه را به‌دست آورید. شاید تمرین نفس كشیدن به نظرتان عجیب برسد؛ چرا كه هر لحظه این‌كار را به‌طور طبیعی انجام می‌دهید.

تنفس با شكم
با تنفس شكمی ریه‌ها را به‌ طور كامل پر كرده و استرس را به همراه هوایی كه از ریه‌ها خارج می‌شود، از بدن‌تان دفع كنید: 
در یك موقعیت راحت و آسوده بنشینید و دست‌ها را روی شكم بگذارید.  دهانتان بسته و فك در حالت ریلكس باشد. هوا را از طریق بینی وارد ریه‌ها كنید. با عمل دم، شكم خود راباد داده و بزرگ كنید.  حالا با آرامش عمل بازدم را انجام دهید. به هوایی كه از ریه‌ها خارج می‌شود، فكر كنید و به این كار ادامه دهید تا شكمتان دوباره صاف و تخت شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم -مديتيشن و تنفس در يوگا- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: مديتيشن، تأثیرات مفید مدیتیشن، تمرینات مدیتیشن، تجسم كردن، تنفس با شكم، تنفس در يوگا تعداد بازديد: 630 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز