Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:23

26
بهمن
ورزش سرمايه همه دوران‌ها! (1)

ورزش سرمايه همه دوران‌ها! (1)

انجام تمرینات ورزشی و تحرك جسمی به هیچ‌وجه كار دشواری نیست. با كودكان خود جست‌وخیز كنید و بالا و پایین بپرید. با همسایه‌تان به پیاده‌روی و یا شنا بروید و كاری كنید كه كمی خسته شوید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

فعالیت فیزیكی باعث سرزندگی و نشاط می‌شود. وقتی كه قلب و عروق از مزایای تحرك و فعالیت فیزیكی بهره‌مند می‌شوند، به مغزمان كمك می‌كنند تا سالم‌تر بماند. به‌خصوص اگر از بیماری‌هایی مثل افسردگی، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی رنج می‌برید، بیشتر از این منافع بهره‌مند خواهید شد.

فواید فعالیت و تحرك جسمی فقط به جسم محدود نمی‌شود و در روحیه و خلق‌و خو نیز تأثیر بسزایی دارد. این مزایا از پیشگیری از بیماری‌های مزمن گرفته تا افزایش رشد موها و خواب آسوده، همگی به اهمیت زیاد آن تأكید می‌كنند.

فواید فعالیت جسمانی

ورزش و فعالیت جسمی روحیه و خلق و خو را بهبود می‌بخشد 

برای آنكه یك روز پر تنش روح شما را آزار ندهد، كافی است فقط 30دقیقه پیاده‌روی و تمام مسائل تنش‌زا را از ذهن خود دور كنید. متوجه می‌شوید كه چقدر از این كار آرامش به دست می‌آورید. فعالیت جسمانی برخی مواد شیمیایی مغز را تحریك می‌كند كه باعث می‌شود شما بیشتر احساس شادی و آسایش كنید.

وقتی به طور مرتب ورزش و تحرك می‌كنید، ظاهر شاداب‌تری نیز خواهید داشت و طراوت و نشاط درونی در ظاهرتان نیز بروز می‌كند؛ به این ترتیب حس اعتماد به نفس و احترام به خویشتن (خویشتن دوستی) در شما تقویت می‌شود. فعالیت جسمانی به طرز چشمگیری از افسردگی جلوگیری می‌كند.

ورزش و تحرك با بیماری‌های حاد و مزمن مقابله می‌كند 

اگر نگران بیماری‌های قلبی یا در فكر پیشگیری از ابتلا به پوكی استخوان هستید، بهترین راه ورزش و تحرك جسمی است. با فعالیت جسمانی فشارخون تحت كنترل در می‌آید، از افزایش سطح كلسترول جلوگیری می‌شود و كلسترول خوب افزایش و تری‌گلیسیرید كاهش می‌یابد. علاوه بر این، فعالیت جسمانی باعث پیشگیری از دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان‌ها می‌شود.

فعالیت جسمانی به كنترل وزن كمك می‌كند

آیا درصدد كاهش اضافه ‌وزن خود هستید؟ در این صورت بهتر است در اولین مرحله زمانی را به پیاده‌روی و فعالیت جسمانی اختصاص دهید. افزایش فعالیت جسمی باعث سوختن كالری بیشتر می‌شود و به آسانی وزن تحت كنترل در می‌آید و یا اضافه وزن كاهش می‌یابد.

ورزش و تحرك جسمی سطح انرژی را ارتقا می‌دهد

فعالیت جسمانی تنفس را سریع‌تر می‌كند و از این طریق اكسیژن و مواد مغذی بیشتری به بدن می‌رسد. ورزش و تحرك منظم و مداوم باعث می‌شود سیستم قلب و عروق (شامل خون، قلب و عروق) به خوبی كار كند و وقتی كه قلب و ریه به خوبی كار كند، فرد احساس می‌كند انرژی بیشتری دارد و می‌تواند هر كاری را كه از انجامش لذت می‌برد، انجام دهد.

تمرین و ورزش باعث می‌شود تا آسوده بخوابید 

گاهی اوقات شب‌ها آنقدر در تختخواب خود تقلا می‌كنید تا خواب‌تان ببرد، ولی هر چه تلاش می‌كنید بی‌فایده است و تا نیمه‌های شب خواب به چشمان‌تان نمی‌آید. این در حالی است كه داشتن خواب خوب شبانه مزایای بیشماری دارد؛ از جمله افزایش قدرت تمركز، خلاقیت و روحیه بهتر و فعالیت جسمی به شما این امكان را می‌دهد كه شب‌ها سریع‌تر و عمیق‌تر به خواب بروید.

اما یك نكته را همیشه به یاد داشته باشید و آن اینكه از نظر زمانی بین زمان ورزش و خواب شبانه باید فاصله باشد، زیرا ورزش و تحرك سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد و وقتی با انرژی بالا به تختخواب بروید، باز هم دچار مشكل خواهید شد.

ورزش و تحرك جسمانی به زندگی زناشویی نیز معنای بیشتری می‌بخشد 

آیا اغلب آنقدر احساس خستگی می‌كنید كه دیگر میلی برای مسائل جنسی با همسرتان ندارید. ورزش به شما احساس پرانرژی بودن و بهتر به نظر رسیدن می‌دهد. اندام‌تان خوش‌فرم می‌شود و به مسائل جنسی خود بیشتر اهمیت می‌دهید. ورزش باعث افزایش انگیختگی در خانم‌ها می‌شود و مردها نیز با ورزش و تحرك بیشتر كمتر دچار نارسایی‌های جنسی می‌شوند.

انجام تمرینات ورزشی و تحرك جسمی به هیچ‌وجه كار دشواری نیست. با كودكان خود جست‌وخیز كنید و بالا و پایین بپرید. با همسایه‌تان به پیاده‌روی و یا شنا بروید و كاری كنید كه كمی خسته شوید. با افراد جدیدتر آشنا شوید و از این طریق، سایر ورزش‌ها و فعالیت‌هایی را كه دیگران انجام می‌دهند ببینید و یاد بگیرید. به این ترتیب احساس اجتماعی‌تر بودن می‌كنید و انگیزه بیشتری برای با مردم بودن خواهید داشت. افكار و نظرات منفی كم‌كم از ذهن‌تان دور می‌شود و زندگی مثبت‌تری خواهید داشت...

 

 

برای خواندن بخش دوم  -ورزش سرمايه همه دوران‌ها!- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: ورزش و سلامتی، ورزش و خواب، ورزش و بیماری ها، فواید ورزش، فواید فعالیت جسمانی، ورزش و روحیه، ورزش و خلق و خو، ورزش و کنترل وزن تعداد بازديد: 744 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز