Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:34

5
مرداد
9 ادویه مفید برای دیابتی‌ها (2)

9 ادویه مفید برای دیابتی‌ها (2)

بخش دوم- بیماری دیابت ناشی از وجود قند بیش از اندازه در جریان خون است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از نقص خودایمنی رنج می‌‌برند و بدنشان انسولین کافی نمی سازد تا قند آزاد شده از غذا در جریان خون را بی اثر کنند.

 

مطالعات نشان می‌‌دهند درمان با این عصاره‌‌های زنجفیل منجر به کاهش 35درصدی در قندخون و 10 درصد افزایش در سطح انسولین پلاسما می‌‌شود.زنجفیل شروع و پیشرفت آب مروارید در بیماران دیابتی را نیز به تعویق می‌‌اندازد.

این ادویه شاخص گلایسمی پایینی دارد به این معنی که در دستگاه گوارش به آهستگی شکسته می‌‌شود و باعث افزایش ناگهانی قندخون پس از مصرف نمی گردد.در واقع زنجفیل یک داروی مسکن اما بدون عوارض گوارشی است.

دانه گشنیز

دانه گشنیز حاوی 2 روغن فرار- لینالول و ژرانیل استات- است که آنتی اکسیدان‌‌های قوی در سطح سلول هستند.

مطالعات نشان داده‌اند که عصاره این ادویه قادر به کاهش قند پلاسما، بهبود حساسیت به انسولین و تنظیم سطوح چربی و افزایش فعالیت سلول‌‌های ترشح کننده انسولین (سلول‌‌های بتای لوزالمعده) می‌‌گردد. همچنین دانه گشنیز باعث کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر، کاهش نفخ، درد و یبوست نیز می‌‌گردد.

زیره سیاه

قرن‌‌هاست که دانه زیره سیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌‌ها استفاده می‌‌شده است. امروزه نیز قدرت درمانی زیره از لحاظ علمی اثبات گشته است. اثرات مفیدی همچون جلوگیری از ایجاد آب مروارید و کاهش عوارض کلیوی و کبدی که در افراد دیابتی معمول می‌‌باشد نیز از دیگر ویژگی‌‌های این ادویه محسوب می‌‌شود.

زیره سیاه باعث افزایش حساسیت به انسولین و افزایش برداشت گلوکز از طریق سلول و متعاقبا کاهش قندخون می‌‌شود. همچنین دانه زیره از تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون که در دیابت معمول است- و اغلب منجر به عوارض دیابت می‌‌گردد- جلوگیری می‌‌کند.

زیره سیاه ترشح انسولین از لوزالمعده را افزایش داده و نیز باعث افزایش حساسیت به انسولین در عضلات اسکلتی، سلول‌‌های کبدی و افزایش برداشت قند توسط بافت عضلانی می‌‌شود.زیره سیاه حاوی بیش از صد ماده فعال و مفید در یک دانه کوچک است و حاوی ویتامین‌‌های گروه B و مواد معدنی نظیر کلسیم، روی ، مس و آهن است.

در نهایت لازم به ذکر است که اگر چه اثرات درمانی مفید این ادویه‌‌ها در درمان و یا کنترل دیابت و عوارض آن اثبات شده است ولیکن مصرف متعادل آنها توصیه شده و گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه بهتر است زیر نظر پزشک صورت پذیرد.

جنسینگ

صدها سال است که اثر درمانی جنسینگ در دیابت ثابت شده است. مصرف جنسینگ 40 دقیقه قبل از وعده غذایی باعث کاهش قندخون می‌‌شود. بعلاوه، این ادویه باعث افزایش انرژی نیز می‌‌شود که برای همه افراد دیابتی و غیر دیابتی مفید است.جنسینگ حاوی فیتوکمیکال‌‌ها و ترکیبات فعال متعدد، ازجمله چندین ماده منحصر به فرد به نام جین سنوزید است.

جین سنوزید موجود در جنسینگ به 2 روش به کاهش قندخون کمک می‌‌کند: اول محافظت از سلول‌‌های بتا در لوزالمعده که باعث تولید و آزاد‌سازی انسولین می‌‌شوند و دوم مقاومت به انسولین را کاهش می‌‌دهد. گفته شده که ریشه جنسینگ مستقیما بر لوزالمعده موثر است و تولید انسولین را افزایش می‌‌دهد.

مطالعات متعددی نشان داد که جنسینگ پاسخ گلایسمی را کاهش و سطوح انسولین را پس از صرف وعده غذایی افزایش می‌‌دهد و در برداشت گلوکز توسط غشای سلولی با واسطه انسولین کمک می‌‌کند لذا انرژی سلول را تامین و قندخون را کاهش می‌‌دهد.

دانه شنبلیله

دانه شنبلیله سرشار از فیبر محلول است که به کاهش قندخون با آهسته کردن روند هضم و جذب کربوهیدرات‌‌ها کمک می‌‌کند. این ویژگی ادویه در درمان افراد مبتلا به دیابت موثر می‌‌باشد.مطالعات متعددی بر روی خواص ضد دیابتی دانه شنبلیله صورت گرفته است.

این تحقیقات نشان دادند که دانه شنبلیله می‌‌تواند بیشتر علائم متابولیک مربوط به دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 را با کاهش سطوح قندخون و بهبود تحمل گلوکز تخفیف دهد.این ادویه حاوی ترکیبات طبیعی بسیار زیادی است.

میخك

میخک غنی از آنتی‌اکسیدان آنتوسیانین و کوئرستین بعلاوه یک ترکیب فعال به نام اوژنول است و همچنین منبع عالی از منیزیم و منبع خوب از اسید چرب امگا-3، ویتامین‌‌های C، K، فیبر و کلسیم و منیزیم است. همچنین این ادویه یک ضدعفونی کننده طبیعی، ضد التهاب و مسکن نیز محسوب می‌‌گردد.

محققان نشان داده‌اند که مصرف 1 تا 3 گرم میخک در روز برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای کنترل بهتر سطوح قند، کلسترول بد و کلسترول کل و نیز کاهش تری‌گلیسیرید خون مفید است.

 

 

برای خواندن بخش اول- 9 ادویه مفید برای دیابتی‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کلسترول، بیماران دیابتی، پلاسما، دستگاه گوارش، جنسینگ، سندروم روده، تری‌گلیسیرید خون تعداد بازديد: 1172 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز