Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:52

5
مرداد
پیش دیابت، زنگ خطری برای دیابت (2)

پیش دیابت، زنگ خطری برای دیابت (2)

بخش دوم- دیابت شیرین نوع 2 که سابقا به عنوان دیابت غیر وابسته به انسولین نامیده می‌شد، شایع‌ترین نوع دیابت در تمام کشورهای جهان می‌باشد.

 

تئوری‌های ابتلا به دیابت

تئوری‌های متعددی برای ابتلا به دیابت وجود دارد:

 تاریخچه خانوادگی (ژنتیک)

 سن

 چاقی خصوصا چاقی مرکزی

 افزایش روند شهرنشینی

 عوارض بیماری دیابت نوع 2

از جمله عوارض این بیماری می‌توان به بیماری‌های قلبی عروقی، عوارض عصبی، نارسایی بینایی، نارسایی کلیوی و ایجاد زخم در اندام‌های تحتانی اشاره نمود.

دیابت نوع 2 معمولا توسط افزایش فعالیت بدنی، تغییرات رژیم غذایی و کاهش وزن درمان می‌گردد. در صورت ادامه اختلال، درمان دارویی به صورت خوراکی با استفاده از داروهایی نظیر سولفونیل اوره‌ها، بیگوانیدها و تیازولیدین دییون مورد استفاده قرار می‌گیرد که نهایتا با ادامه نقص در ترشح انسولین سلول‌های بتا، درمان خوراکی ناموفق بوده و انسولین درمانی به منظور حفظ سطوح نرمال قند خون ضروری به نظر می‌رسد.

  20 توصیه تغذیه‌ای و بهداشتی مفید

برای داشتن یک برنامه صحیح دارویی و رژیم درمانی حتما به پزشک و کارشناس تغذیه مراجعه کنید و خودسرانه نسبت به حذف موادغذایی اقدام نکنید.

از مواد غذایی حاوی الیاف گیاهی (فیبرغذایی) مانند نان و غلات سبوسدار، سبزی‌ها و میوه‌های با شیرینی کمتر استفاده کنید. مصرف فیبرهای محلول به میزان ۲۵ گرم به ازای هر ۱۰۰۰ کیلوکالری ضمن ایجاد احساس سیری، می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. یکی از انواع فیبرهای محلول پکتین است که در سیب، مرکبات مثل پرتقال، لیمو و گریپ فروت، توت فرنگی هویج و غلات سبوسدار وجود دارد.

تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید.

حتماً قبل از صرف غذا از سالاد یا مواد غذایی کم کالری مانند کاهو، کرفس، ژله بدون قند و سوپ‌های ساده و کم کالری استفاده کنید.

از مصرف آبمیوه در صبح و به صورت ناشتا خودداری کرده و به جای آن در طول روز از میوه تازه استفاده کنید.

 آرد گندم کامل را جانشین آرد سفید کنید.

به جای مصرف مواد قندی ساده مانند قند، شکر، مربا، عسل و ... از خشکبار و میوه‌های خشک استفاده نمایید.

روزانه ۸ لیوان آب بنوشید.

میزان مصرف روغن‌های جامد و چربی را در رژیم غذایی خود محدود و در برنامه غذایی خود تا حد امکان از روغن زیتون استفاده کنید.

از گوشت‌های بدون چربی و مرغ بدون پوست استفاده کنید.

 مصرف ماهی دو بار در هفته توصیه می‌شود.

 از روش‌های پخت آبپز، بخارپز، تنوری کردن و کباب کردن به جای سرخ کردن استفاده نمایید.

از شیر و فرآورده‌های لبنی کم چرب استفاده کنید.

برای کنترل وزن در حد مطلوب، انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی مناسب و رعایت رژیم غذایی صحیح زیر نظر پزشک و کارشناس تغذیه را فراموش نکنید.

غذاهای چرب با تقلید از التهابی که به طور معمول در اثر فعالیت باکتری‌ها، ویروس‌ها و مواد مضر بروز می‌کند، می‌توانند موجب بروز دیابت نوع دوم شوند. فست فودها یکی از مهم‌ترین منابع غذاهای چرب هستند.

مصرف اسید آمینه‌ای به نام ال- آرژنین: برای اولین بار در سال 1998، آرژنین به عنوان پیش‌ساز سنتز اکسید نیتریک شناسایی شد که گشاد کننده عروق است و میزان جریان خون عروق را افزایش می‌دهد. محتوای آن در مغز‌ها، دانه‌ها(آجیل)، غذاهای دریایی، گوشت‌ها، عصاره پروتئین برنج و ایزوله پروتئین سویا، بالا است.

مصرف این مواد غذایی در پیشگیری و درمان دیابت مفید است: حبوبات، جو، برنج قهوه‌اى، شیر سویا، عدس، ماهى، میوه‌هاى تازه، آووکادو، ریواس، گندم کوهى، گلابى، سبزیجات تازه، پیاز، قارچ، کنگر فرنگى، اسفناج، آجیل، سیر، شنبلیله و دارچین. لازم به توضیح است دارچین، غنچه خشک شده گل میخک، زردچوبه و گل گاوزبان باعث تحریک ترشح انسولین مى‌شوند.

مصرف موارد زیر در پیشگیری و درمان دیابت مفید است:

 اینوزیتول: باعث بهبود حالت نوروپاتى یا اختلال اعصاب محیطى در دیابتی‌ها مى‌شود.

 اسید آلفا لیپوئیک: باعث کاهش نوروپاتى دیابت شده و در کاهش درد اندام‌هاى افراد مبتلا بسیار موثر است.

 کارنى‌تین: باعث کاهش دردهاى ناشى از نوروپاتى دیابتى مى‌شود.

 روغن گل پامچال: باعث کاهش آسیب‌هاى عصبى در بیماران دیابتى مى‌شود.

ویتامین‌های مفید در پیشگیری و درمان دیابت عبارتند از:

 ویتامین C: باعث کاهش مقاومت به انسولین شده، با عفونت‌ها مقابله کرده و قدرت عروق خونى را افزایش مى‌دهد. در صورت وجود مشکلات کلیوى مصرف دوزهاى بالاى ویتامین C باید تحت نظر پزشک باشد.

 ویتامینE : باعث پیشگیرى از عوارض عروقى مى‌شود و باعث کاهش مقاومت به انسولین شده و به عنوان مکملى می‌باشد که باعث جلوگیرى از نیاز افراد مبتلا به دیابت نوع دوم به انسولین مى‌شود.

 ویتامین B1: باعث کاهش مقاومت به انسولین مى‌شود. در افراد مبتلا به نوروپاتى دیابتى (اختلالات اعصاب در اندام‌هاى بدن) سطح این ویتامین پایین است. اگر کمبود وجود داشته باشد باید مصرف شود.

 ویتامین B12: از آسیب اعصاب محیطى در بیماران دیابتى پیشگیرى مى‌کند.

 بیوتین: باعث کاهش قند خون شده و در پیشگیرى از اختلال اعصاب محیطى ناشى از دیابت بسیار موثر است.

 ویتامینD : باعث افزایش ترشح انسولین شده و سطح قند خون را پایین مى‌آورد.

مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند اسفناج ، پنیر سویا (tofu)، بادام، کلم براکلی، آرد جوی دوسر، عدس، تخم کدو و دانه آفتابگردان را در برنامه‌ غذایی روزانه خود بگنجانید.

 

 

برای خواندن بخش اول- پیش دیابت، زنگ خطری برای دیابت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ترشح انسولین، نوع دیابت، تئوری‌های ابتلا به دیابت، عوارض بیماری دیابت، نارسایی بینایی، پکتین تعداد بازديد: 845 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز