Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 20:36

27
خرداد
رژیم غذایی بیماران دیابتی

رژیم غذایی بیماران دیابتی

اگر مبتلا به دیابت هستید، مسلما باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنید. در واقع مصرف کالری های اضافی باعث افزایش ناخواسته گلوکز در خون می شود و به مرور مشکلاتی جدی به وجود می آورد و در نهایت به اعصاب، کلیه و قلب صدمه می زند.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

اگر مبتلا به دیابت هستید، مسلما باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنید. در واقع مصرف کالری های اضافی باعث افزایش ناخواسته گلوکز در خون می شود و به مرور مشکلاتی جدی مانند هیپرگلیسمی- افزایش قند خون- حاد به وجود می آورد ودر نهایت به اعصاب، کلیه و قلب صدمه می زند.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با کاهش وزن بسیار راحت تر می توانند قند خون شان را کنترل و سلامت شان را تضمین کنند.

رژیم غذایی مناسب

بیماران دیابتی،  با تغییر سبک زندگی و عادات تغذیه ای می توانند سالم تر زندگی کنند. رژیم غذایی مناسب آنها که از سوی کارشناسان توصیه شده در زیر آورده شده است:

کربوهیدرات های مناسب

شکر (کربوهیدرات ساده) و نشاسته (کربوهیدرات پیچیده) هنگام هضم غذا به کلوگز تبدیل شده و وارد خون می شوند. کربوهیدرات هایی مصرف کنید که سالم تر باشند. مانند، میوه ها، سبزیجات، گندم کامل، حبوباتی مثل لوبیا، نخود و عدس، و محصولات لبنی کم چربی.

غذاهای حاوی فیبر

فیبرهای رژیمی بخش هایی از خوراکی های گیاهی هستند که توسط بدن هضم و یا جذب نمی شوند. فیبر می تواند از خطر بیماری قلبی بکاهد و میزان قند خون را کنترل کند. از خوراکی های حاوی فیبر می توان به سبزیجات، میوه ها، دانه ها، حبوبات، آرد گندم کامل و سبوس گندم اشاره کرد.

ماهی های دوستدار قلب

حداقل دوبار در هفته ماهی بخورید. ماهی در برابر گوشت های پرچرب، گزینه بسیار بهتری است. ماهی ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند و با کاستن از تری گلیسیرید، چربی بد خون، موجب سلامت قلب می شوند.

البته از مصرف ماهی سرخ کرده و ماهی هایی که دارای جیوه بسیار زیاد هستند مانند کاشی ماهی، شمشیر ماهی و ماکرل شاهی، خودداری کنید.

چربی های خوب

چربی ها ویا کلسترول های خوب با کاهش سطح کلسترول بد در بدن، از خطر حمله قلبی می کاهند و می توان آنها را در خوراکی هایی مانند آووکادو ، بادام، گردو، زیتون، کانولا و روغن های زیتون و بادام زمینی یافت.

خوراکی های ممنوعه

از آنجایی که دیابت با سرعت بخشیدن به بسته شدن عروق بدن، فرد را به حملات قلبی و مغزی مستعد می کند، بنابراین بیماران دیابتی باید از خوردن یکسری مواد غذایی که در زیر به آنها اشاره شده است، اجتناب کنند:

چربی های اشباع شده

محصولات لبنی پرچرب و پروتئین های حیوانی مانند گوشت گاو، حاوی چربی های اشباع شده هستند. مصرف این مواد را بسیار محدود کنید. مراقب باشید بیش از 7 درصد کالری روزانه تان از چربی های اشباع شده نباشد.

جربی های ترانس

چربی‌های ترانس (trans fats) هنگام افزودن هیدروژن به روغن‌های مایع گیاهی، برای بالابردن نقطه ذوب آنها جهت افزایش طول عمر و پایداری شان به وجود می‌آیند.

این چربی ها در روغن های شیرینی‌پزی، روغن نباتی جامد، مارگارین‌ها، غذاهای حاضری، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب‌زمینی‌ سرخ‌کرده و سایر غذاهایی که با روغن‌های هیدروژنه، پخته یا سرخ شده‌اند، یافت می‌شوند. از مصرف این غذاها به شدت خودداری کنید.

کلسترول

محصولات لبنی پرچرب، پروتئین حیوانی، زرده تخم مرغ، جگر حاوی کلسترول فراوانی هستند. مصرف این مواد را محدود کنید. روزانه بیش از 300 میلی گرم کلسترول مصرف نکنید.

سدیم

روزانه کمتر از 2300 میلی گرم سدیم مصرف کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و دیابت، دیابت و فیبر، رژیم درمانی دیابت، جربی های ترانس، چربی های اشباع، دیابت و ماهی، دیابت و کربوهیدرات ها، منابع غذایی فیبر تعداد بازديد: 543 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز