Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:40

26
شهریور
دیابتی ها چه ادویه هایی مصرف کنند

دیابتی ها چه ادویه هایی مصرف کنند

دیابت اختلالی در عملکرد پانکراس و متابولیسم کربوهیدرات هاست که با مقادیر بالای قند خون و وجود قند در ادرار تشخیص داده می شود.

دیابت اختلالی در عملکرد پانکراس و متابولیسم کربوهیدرات هاست که با مقادیر بالای قند خون و وجود قند در ادرار تشخیص داده می شود.علل مختلفی همانند وراثت،سن،چاقی،رژیم غذایی،جنس،شیوه زندگی و انواع استرس ها می توانند از علل ابتلا به دیابت باشند.

درصد شیوع دیابت در کشورهای مختلف متفاوت است اما این میزان در جوامع مختلف رو به افزایش است و به همین دلیل بر مراقبت در این بیماری تاکید زیادی می گردد.

در یک برنامه مناسب غذایی در فرد دیابتی به نیازهای بدن،فعالیت فرد و سطوح انسولین توجه می گردد.سازمان جهانی بهداشت (WHO) مصرف حداقل 5 تا 10 سهم میوه و سبزیجات در روز را در افراد دیابتی توصیه می کند. 

میوه ها در دیابت

افراد دیابتی می توانند همانند سایر افراد از فواید میوه ها بجز میوه هایی که کربوهیدرات بالایی دارند بهره مند شوند.این افراد برای به منظور کنترل سطح قند خون میوه هایی با شاخص گلیسمی پایین را انتخاب کنند.

میوه ها با شاخص گلیسمیک پایین و مجاز در دیابت عبارتند از: گیلاس، آلوی سیاه، گریپ فروت، زردآلوی خشک شده، کشمش، هلو،سیب، گلابی، توت فرنگی، آلو، پرتقال، انگور، موز، کیوی، آناناس، انجیر و انبه

میوه ها را می توان بصورت خام یا پخته یا بصورت آبمیوه بدون شکرافزوده مصرف نمود.البته بهتر است به جای آبمیوه از خود میوه استفاده نمود چون هم فیبر بیشتری دارد و هم احساس گرسنگی را برطرف می کند.

بهتر است از خوردن میوه های کمپوت شده اجتناب نمایید. 

سبزیجات در دیابت

سبزیجات در تامین ویتامین ها ،مواد معدنی و فیبر نقش مهمی دارند.بهترین انتخاب در دیابت انتخاب سبزیجاتی می باشد که مقادیر کمی کربوهیدرات داشته باشند.

سبزیجات پیشنهادی برای افراد دیابتی : بروکلی ،کاهو، اسفناج، مارچوبه، کلم، ترب، کلم بروکسل،    قارچ ها، لوبیا سبز، هویج، فلفل ها، گوجه فرنگی، خیار، تربچه، شلغم، جوانه سویا، نخود سبز، بادمجان، کرفس، کدوسبز، پیاز، سیر و لیموسبز

سبزیجات را می توان بصورت خام،بخارپز،سرخ شده با مقدار کمی روغن و ترجیحا بدون سس مصرف نمود. آب لیمو و سرکه انتخاب های مناسبی برای درست کردن سس های کم چرب یا بدون چربی می باشند.می توان از روغن زیتون و روغن کانولا در مقادیر کم برای طعم دادن به سبزیجات و سالاد استفاده نمود. 

ادویه جات در دیابت

در رابطه با تاثیر انواع ادویه جات در دیابت و کنترل قند ادعا و البته تحقیقات علمی بسیاری مطرح گردیده است. تاثیرات فیزیولوژیکی ضد دیابتی نظیر کاهش سطح قندخون البته بصورت کوتاه مدت و جلوگیری از افزایش سریع قندخون  از موارد اثبات شده در این زمینه می باشند.

در مطالعات حیوانی ثابت شده تعدادی از ادویه جات و چاشنی ها همانند فلفل، دارچین و ریحان می توانند تاثیر مثبت بر کاهش قند خون داشته باشند.همچنین گفته می شود دانه شنبلیله، سیر، پیاز، زردچوبه،سماق، زیره، زنجبیل، خردل، کاری و گشنیز نیز دارای اثرات ضد دیابتی می باشند.

برچسب ها: بیماری دیابت، درمان دیابت، میوه و سبزیجات دیابتی ها، مصرف میوه دیابتیها، مصرف سبزیجات دیابتی ها، دیابت و درمان آن، درمان و جلوگیری از دیابت تعداد بازديد: 1615 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز