Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 23:27

6
فروردین
راهنمای ديابتی ها در سال جديد (2)

راهنمای ديابتی ها در سال جديد (2)

فراموش نكنیم كه در بیماران دیابتی، سوخت و ساز چربی‌ها و حتی پروتئین‌ها هم دچار اختلال می‌شود، لذا افراد دیابتی باید در مصرف چربی‌ها هم از نظر مقدار و هم از نظر نوع، دقت زیادی داشته باشند.

نكته 6: آیا بیماری دیابت، بیماری قند است؟ 
هم بله و هم خیر، درست است كه در بیماری دیابت قند خون بالا می‌رود و مهم‌ترین كاری كه انجام می‌دهیم، باید كنترل قند باشد، اما فراموش نكنیم كه در این بیماران، سوخت و ساز چربی‌ها و حتی پروتئین‌ها هم دچار اختلال می‌شود، لذا افراد دیابتی باید در مصرف چربی‌ها هم از نظر مقدار و هم از نظر نوع، دقت زیادی داشته باشند. 

روغن‌های جامد برای هیچ‌كس و به‌ویژه برای دیابتی‌ها مناسب نیست و حتما باید در برنامه غذایی از روغن‌های مایع و به میزان مناسب استفاده شود. روغن‌هایی كه اسیدچرب امگا-3 دارند مثل روغن كانولا و مواد غذایی حاوی آن مثل گردو و ماهی باید در برنامه گنجانده شوند.

نكته 7: آیا دیابتی‌ها باید از خوردن برنج احتراز كنند؟ 
خیر، افراد دیابتی بر حسب نیاز بدن‌شان می‌توانند روزانه یك تا دو كفگیر پلو بخورند. 
یك كفگیر برای خانم‌ها و افرادی كه فعالیت كمی دارند و دو كفگیر برای آقایان به خصوص آنها كه فعال هستند. در نوجوان‌ها و جوانان فعال مثلاً ورزشكاران یا كارگران، تعداد دریافت برحسب نظر متخصص تغذیه ممكن است بیشتر هم باشد.  

نكته 8: به نوع و مقدار چربی‌ها توجه نمایید
چربی‌ها باید از نظر مقدار و نوع مورد توجه قرار گیرند. چربی‌های جامد مثل روغن‌های نباتی هیدروژنه شده، دنبه و كره برای بیماران دیابتی مناسب نیست. به چربی‌های پنهان هم باید توجه كرد. چربی لبنیات در زمره چربی‌های جامد محسوب می‌شود و باید از آن احتراز كرد.

گوشت قرمز در زمره چربی‌های جامد محسوب می‌شود و باید از آن احتراز كرد. گوشت‌های قرمز ولو آن‌كه به ظاهر چربی در آن‌ها دیده نشود، ولی حاوی چربی‌های جامد در بین الیاف عضلانی هستند و باید مصرف آنها به دو یا سه بار در هفته محدود شود.

نكته 9: سبزیجات برای دیابتی‌ها بسیار مفید است 
سبزیجات برای افراد دیابتی بسیار مفید هستند. انواع سبزیجات برگی مثل كاهو، كلم، سبزی خوردن سودمند هستند. سبزیجات غیربرگی مثل گوجه‌فرنگی، لوبیا سبز، كدو و بادمجان كاملاً آزاد هستند و محدودیتی در مصرف آنها نیست. برخی سبزیجات كه كمی قند دارند مثل لبو، هویج و كدو حلوایی در حد یك پیشدستی قابل مصرف هستند.  

نكته 10: شمارش مواد نشاسته‌ای را یاد بگیرید
در انتخاب غذا، افراد دیابتی باید شمارش مواد نشاسته‌ای یا كربوهیدرات‌ها را یاد بگیرند و به آن توجه كنند. مثلاً لیموترش ممكن است در صد گرم دو گرم ماده قندی داشته باشد، اما این مقدار به قدری پایین است كه مصرف آن در بیماران دیابتی هیچ اشكالی ندارد.

متأسفانه برخی افراد ناآشنا با مراجعه به جدول تركیبات مواد غذایی و مشاهده دو گرم كربوهیدرات برای صد گرم لیموترش به وحشت می‌افتند. حال آن‌كه اگر یك فرد دیابتی می‌توانست نیم‌كیلوگرم لیموترش بخورد، كه البته عملی نیست، نهایتاً به اندازه یك پرتقال یا سیب ماده قندی دریافت می‌كرد.

 

 

برای خواندن بخش اول -راهنمای ديابتی ها در سال جديد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و دیابت، رژیم درمانی در دیابت، برنامه غذایی دیابتی، تغذیه مناسب دیابتی ها، دیابت و سبزیجات تعداد بازديد: 577 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز