Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:37

28
آذر
آنژيوپارس داروی انتخاب زخم پای ديابتی (بخش دوم )

آنژيوپارس داروی انتخاب زخم پای ديابتی (بخش دوم )

نتایج حاكی از بهبود معنی‌دار اندازه و درجه زخم، ایجاد بافت (granulation)، بهبود جریان خون در عروق كوچك و جلوگیری از قطع عضو بود.

1- فاز I كارآزمایی بالینی

تعیین حداكثر دوز قابل تحمل داروی Angipars 

این مطالعه در دو مرحله به منظور تعیین حداكثر دوز قابل تحمل (MTD) فرم تزریقی (IV) در بیماران زخم پای دیابتی صورت گرفت. از ابتدا به صورت وریدی در بیماران داروی Angipars رقیق شده در محلول استریل كلرید سدیم با دوز 2 میلی‌لیتر روزانه برای 28 روز تزریق گردید. متعاقب آن دوز دارو به‌تدریج افزایش داده شد. افراد تحت مطالعه (6 بیمار) از نظر علائم و نشانه‌های مبتنی بر سمیت محدودكننده دوز (Dose Limiting Toxicity) مورد ارزیابی قرار گرفتند. 

یافته‌ها

داروی تجویزی تا دوز 10 میلی‌لیتر در روز به‌خوبی تحمل گردیده و هیچ گونه عارضه جانبی به دنبال نداشت. دو نفر از شركت‌كنندگان با دوز 5/13 میلی‌لیتر در روز علائمی از تورم موضعی عروق (Local Phlebitis) در محل تزریق نشان دادند كه با كاهش دوز دارو به 7/6 میلی‌لیتر در روز این علائم برطرف گردید. سایر یافته‌های بالینی و آزمایشگاهی نشانگر این بود كه تا دوز 10 میلی‌گرم در روز هیچ‌گونه عارضه جانبی با این دارو رخ نمی‌دهد. 

2- فاز II كارآزمایی بالینی بررسی 

ایمنی و اثربخشی داروی Angipars™

در این مطالعه هر بیمار 4 میلی‌لیتر (125 میلی‌گرم) داروی Angipars™ (رقیق شده در 100 میلی‌لیتر محلول استریل كلرید سدیم) روزانه و به مدت 28 روز دریافت نمودند. ارزیابی‌های دوره‌ای كلینیكی و پاراكلینیكی به فاصله هر دو هفته به طور كامل صورت گرفت. 

یافته‌ها

10 بیمار (7 نفر مرد و 3 نفر زن) كه شرایط ورود به مطالعه را داشتند در این تحقیق شركت نمودند. میانگین سطح زخم در این گروه در شروع مطالعه 11±32/12 سانتی‌مترمربع بود و پس از گذشت یك ماه از مداخله به 9±55/9 سانتی‌مترمربع و پس از دو ماه به 6±96/6 سانتی‌مترمربع رسید كه این نتایج نشانگر تاثیر داروی Angipars™ در كاهش سطح زخم بوده است. 

بر اساس یافته‌های این تحقیق هیچ‌گونه اختلاف آماری معنی‌داری بین peaks gradient (mm Hg) عروق Femoral posterior Tibialis, popliteal, قبل و بعد مداخله دیده نشد و همچنین انتقال عصبی متعاقب مداخله، تغییر محسوسی نداشت. 

به استثناء Morbiliform Rash‌های گذرا در ساق پای 3 نفر از بیماران هیچ‌گونه عارضه جانبی دیگری رخ نداد. هیچ‌گونه تغییر قابل توجهی در یافته‌های آزمایشگاهی طی مدت مطالعه گزارش نگردید. 

3- فاز III كارآزمایی بالینی 

1-3- بررسی اثرات درمانی داروی Angipars™ 

این مطالعه با تزریق وریدی داروی Angipars™ در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی و به روش كارآزمایی بالینی تصادفی (RCT) و با لحاظ نمودن گروه كنترل انجام گرفت. گروه مداخله 4 میلی‌لیتر (125 میلی‌گرم) داروی Angipars™ (رقیق شده در 50 تا 100 میلی‌لیتر محلول استریل سدیم كلراید) را روزانه و به صورت وریدی برای مدت 28 روز دریافت نمودند. گروه كنترل درمان‌های رایج استاندارد را دریافت می‌نمودند. 

یافته‌ها 

تعداد 26 بیمار (15 نفر در گروه مداخله و 11 نفر در گروه كنترل) در 3 مركز درمانی مختلف تحت مطالعه قرار گرفتند و نتایج تحلیل آماری یافته‌ها نشانگر بهبود مناسب‌تر زخم پای دیابتی در گروه مداخله، در مقایسه با گروه شاهد بوده، به نحوی كه فرآیندهایی همچون granulation، بافت‌سازی، Tissue formation، بهبود خونرسانی عروق ریز و پیشگیری از قطع عضو در گروه مداخله به مراتب رضایت‌بخش‌تر از گروه كنترل بوده است. 

در 11 نفر (73 درصد) از گروه دریافت‌كننده داروی Angipars™ زخم پا بهبودی كامل یافت و در 4 نفر دیگر (27 درصد) اندازه زخم بیش از 80 درصد كاهش یافت. به عبارت دیگر میانگین اندازه زخم پس از یك ماه از آغاز درمان بیش از 96 درصد كاهش نشان داد. در حالی كه میانگین اندازه زخم در گروه كنترل در این فاصله زمانی كمتر از 12 درصد كاهش داشته و بنابراین آزمون آماری واضحا معنی‌دار است (p<0.0001). در طول دوره مطالعه هیچ‌گونه عارضه و اختلالی در ارزیابی‌های بالینی و آزمایشگاهی مشاهده نگردید. 

2-3- بررسی اثرات درمانی فرم‌های خوراكی، موضعی و توام داروی Angipars™ در بیماران زخم پای دیابتی

این مطالعه به شكل یك كارآزمایی بالینی همراه با گروه شاهد تاریخی historical control انجام گرفت. بیماران به صورت تصادفی در گروه‌های درمانی (خوراكی، موضعی و توام) داروی Angipars™ را دریافت نمودند.تمامی بیماران حتی پس از اتمام مصرف دارو مورد پیگیری قرار گرفتند، درمان‌های استاندارد برای تمامی بیماران شركت‌كننده انجام گرفت. ارزیابی‌های دوره‌ای اعم از بالینی، آزمایشگاهی و فتوگرافی از زخم برای هر بیمار صورت گرفت. 

یافته‌ها 

21 بیمار در 3 گروه 7 نفره داروی Angipars™ را دریافت نمودند. نتایج حاكی از بهبود معنی‌دار اندازه و درجه زخم، ایجاد بافت (granulation)، بهبود جریان خون در عروق كوچك و جلوگیری از قطع عضو بود. مقایسه داده‌ها در آغاز و روز 60 مطالعه با استفاده از آنالیز پارامتریك و ناپارامتریك نشانگر كاهش قابل توجه در سایز زخم بوده است (p value<0.05). در 17 نفر از بیماران (81 درصد) زخم بهبودی كامل یافت و در 4 نفر از بیماران (19 درصد) اندازه زخم بیش از 50 درصد كاهش نشان داد. 

بنابراین اندازه زخم در هر 3 گروه مداخله در مقایسه با گروه كنترل به طور چشمگیری كاهش یافت (p value<0.000). یافته‌های كلینیكی و پاراكلینیكی در گروه‌های مداخله هیچ‌گونه عارضه جانبی نشان نداد. 

نتایج قابل توجه و حائز اهمیت بر اساس مجموعه مطالعات صورت گرفته به شرح زیر است

- داروی Angipars™ در دوزهای درمانی هیچ‌گونه عارضه جانبه جدی ندارد. 

- داروی Angipars™ در درمان زخم پای دیابتی فوق‌العاده موثر است. 

- اثرات درمانی این دارو قبل از هفته دوم آشكار می‌شود. 

- اثرات دارو بلندمدت بوده و اثربخشی آن حتی پس از اتمام دوره درمان تداوم می‌یابد. 

- استفاده از این دارو در درمان زخم پای دیابتی كاملا مقرون به صرفه است. 

- Angipars™ در بیماران زخم پای دیابتی می‌تواند از قطع عضو پیشگیری نماید.
 

برچسب ها: انسولین، زخم پا و دیابت، بیماران قندی و زخم پا، جلوگیری از زخم پا، درمان زخم پای دیابتی تعداد بازديد: 935 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز