Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:30

23
دی
رژيم غذايی مناسب برای افراد ديابتی

رژيم غذايی مناسب برای افراد ديابتی

با جایگزین نمودن چربی‌های ترانس و مضر با چربی‌های گیاهی غیرترانس و سالم، می‌توان خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را كاهش داد.

منیره نوری‌فرد

 

زمانی كه دكتر به شما می‌گوید دیابت دارید، این لحظه‌ای است كه باید سبك زندگی‌تان را تغییر دهید. شما متوجه می‌شوید كه از این لحظه سبك زندگی شما تغییر می‌كند. غذایی كه می‌خورید، زمان و مقدار ورزش، سفر رفتن و حتی شغل شما ممكن است تحت تاثیر این بیماری قرار گیرد. هیچ چیز مانند سابق نخواهد بود. درمان‌های دارویی برای بیماران دیابتی مبتنی بر كاهش دادن سطح قند خون در بیماران می‌باشد و اساسا تزریق انسولین یكی از راهكارهایی است كه برای كاهش قند خون بیماران انجام می‌شود. طی سا‌ل‌های اخیر، درمان‌های دارویی دیگری به داروهای قبلی اضافه شده‌اند، اگرچه عملكرد این داروها در بدن متفاوت است و همه آنها دارای عوارض جانبی هستند اما هدف اصلی تمام این داروها، پایین آوردن قند خون بیماران دیابتی است. 

رژیم غذایی دیابتیك برای افرادی كه همه راه‌ها را آزموده‌اند!

مطمئنا درمان‌های دارویی، یكی از روش‌هایی است كه به منظور كاهش دادن قند خون انجام می‌شود. اگرچه درمان دیابت با استفاده از انسولین، از جمله درمان‌هایی است كه بیش از 90 سال است كه دنبال می‌شود و هرچند داروهای فراوان دیگری طی سال‌ها در این زمینه وارد بازار شده‌اند اما برخی از پزشكان امروزه، بر اهمیت ورزش و رژیم غذایی افراد دیابتی در كاهش قند خون آنها، تاكید زیادی دارند. برخی تحقیقات حاكی از آن است كه حتی می‌توان با دنبال كردن رژیم غذایی و تغییر سبك زندگی، بیماری دیابت را متوقف كرد. در این جا سعی كرده‌ایم رژیم‌های غذایی را پیشنهاد دهیم كه می‌توانند نیاز شما به درمان‌های دارویی را كاهش دهند و یا حتی ممكن است بیماری دیابت را متوقف كنند.

شكر: كاملا واضح است كه استفاده از شكر تصفیه شده در رژیم غذایی می‌تواند منجر به چاقی شده و چاقی احتمال ابتلا به دیابت و یا بدتر كردن بیماری دیابت را سبب می‌شود. قند و شكر تصفیه شده سبب نوسانات  شدید قند خون می‌شوند (افزایش ناگهانی قند خون و كاهش ناگهانی قند خون) كه این امر نه تنها می‌تواند سبب افزایش قند خون شود بلكه با ایجاد گرسنگی كاذب، سبب می‌شود با خوردن بیشتر، دچار چاقی و اضافه‌وزن شویم. امروزه در رژیم غذایی تمامی افراد شكر تصفیه شده وجود دارد. در انواع سودا، در سریال‌ها، حتی در سس كچاپ و سس مایونز. برای كنترل كردن بیماری دیابت، باید از مصرف شكر تصفیه شده به هر شكلی اجتناب كنیم و از شیرین‌كننده‌های طبیعی، میوه‌های خشك شده و غیره استفاده كنیم.

اجتناب از مصرف كربوهیدرات‌های فرآوری شده: اگر در رژیم غذایی خود از كربوهیدرات‌ها استفاده می‌كنید، سعی كنید از دانه‌های كامل و سبوسدار و كربوهیدرات‌های غیر فرآوری شده استفاده كنید. دانه‌های كامل و سبوس‌دار علاوه بر اینكه حاوی انواع ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها می‌باشند كه در سلامت بدن موثرند، همچنین بدن را در مقابل ابتلا به دیابت محافظت می‌كنند. دانه‌های كامل (گندم و سایر غلات) حاوی فیبر و سبوس هستند به همین علت هضم آنها در دستگاه گوارش به آهستگی انجام می‌شود و همین امر از نوسانات شدید قند خون پیشگیری كرده و قند خون را در سطح ثابت نگه می‌دارد. فواید مصرف دانه‌های كامل شامل این موارد می‌باشد: كاهش سطح كلسترول بدن، كاهش سطح انسولین خون و ثابت نگه داشتن قند خون در سرتاسر روز  پس از مصرف وعده‌های غذایی. در تحقیق انجام شده، مشاهده گردید زنانی (160000 زن) كه به مدت 18 سال در رژیم غذایی خود از دانه‌های كامل استفاده می‌كردند میزان ابتلای به دیابت در آنها 30درصد كمتر بود نسبت به زنانی كه در رژیم غذایی خود مصرف دانه‌های كامل و سبوسدار را نداشتند.

چربی‌های گیاهی و طبیعی در مقابل چربی‌های ترانس و حیوانی: تحقیقات انجام شده حاكی از آن است كه افزایش مصرف چربی‌های غیراشباع مانند چربی‌هایی كه در روغن زیتون و روغن گل آفتابگردان وجود دارد، همچنین پرهیز از مصرف چربی‌های ترانس در كاهش روند پیشرفت بیماری دیابت 2، نقش بسزایی دارد. محققان معتقدند با جایگزین نمودن حتی 2درصد از چربی‌های ترانس و مضر با چربی‌های گیاهی غیرترانس و سالم، می‌توان خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را تا 40درصد كاهش داد.

محققان با بررسی‌ نتایج تحقیقاتی كه بر روی انسان و حیوان صورت گرفته،‌ دریافتند اسید لینولئیك موجب تقویت واكنش‌پذیری هورمون انسولین می‌شود و همچنین اسید دیگری به نام «ایكوزاپنتانوئیك اسید» سبب كاهش تری گلیسرید انباشته شده در پلاسما می‌شود.

مصرف مكمل‌ها را فراموش نكنید. شواهد حاكی از آن است كه برخی ویتامین‌ها و مینرال‌ها (مواد معدنی) در كاهش قند خون موثرند. سعی كنید از مواد غذایی و یا مكمل‌هایی كه حاوی كروم، منیزیم و وانادیم هستند، استفاده كنید، همچنین مصرف ویتامین‌هایی كه خود نوعی آنتی‌اكسیدان محسوب می‌شوند مانند بتاكاروتن، ویتامین C، ویتامین E، روی و سلنیوم را در رژیم غذایی خود وارد كنید.

از ادویه‌ها و چاشنی‌های گیاهی غافل نشوید. استفاده از ادویه‌ها و چاشنی‌های گیاهی سبب خوشمزه‌تر شدن غذاها می‌شوند، این چاشنی‌ها گیاهی نه‌تنها برای سلامت ضرری ندارند بلكه باعث عطر و طعم مطبوع غذاها می‌شوند. برخی از ادویه‌ها و چاشنی‌ها می‌توانند در كاهش قند خون موثر باشند مانند: دارچین.

توجه داشته باشید هرچه مواد غذایی كه در رژیم غذایی ما وجود دارد طبیعی‌تر باشد، سلامت بدن بیشتر تامین می‌شود. بنابراین مواد غذایی طبیعی را جایگزین مواد غذایی فرآوری شده كنید مانند: شكر تصفیه شده، آرد تصفیه شده و سفید و همچنین انواع چربی‌ها و روغن‌های غیرسالم را حذف و مواد غذایی طبیعی و سالم را مصرف كنید.

 

برچسب ها: تغذیه و دیابت، رژیم درمانی در دیابت، درمان دیابت، تغذیه و قند خون، غذاهای مفید در دیابت تعداد بازديد: 1485 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز