Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 14:08

28
آذر
مهمان‌های ديابتی !

مهمان‌های ديابتی !

معمولا حضور در جشن‌ها و مهمانی‌هایی که انواع و اقسام غذا و نوشیدنی برای پذیرایی فراهم است میتواند همراه با تنش و اضطراب برای فرد دیابتی و حتی خانواده او باشد.

زهرا فرهناک

 

 

معمولا حضور در جشن‌ها و مهمانی‌هایی که انواع و اقسام غذا و نوشیدنی برای پذیرایی فراهم است میتواند همراه با تنش و اضطراب برای فرد دیابتی و حتی خانواده او باشد. افراد دیابتی در مواجهه با این شرایط به دو صورت برخورد میکنند یا اینکه به طور کلی دیابت را فراموش کرده و به میزان دلخواه و البته زیاد از تمامي مواد غذایی میل کرده و به جبران آن میزان دارو (قرص یا انسولین) را افزایش داده که میتواند منجر به افت قند خون چندین ساعت بعد صرف غذا شود (که اگر مهمانی وعده شام باشد باعث افت قند خون در نیمه شب می‌شود که خطرناک است) و یا خود را از همه خوراکی‌ها محروم کرده و حس بدی را در خود و سایرین ایجاد میکنند.

هیچ یک از این دو راه صحیح نمیباشد. بهترین راه انتخاب حد وسط و رعایت تعادل در میزان انتخاب مواد غذایی و داشتن انتخاب‌های غذایی صحیح میباشد، بنابراین با برنامه ریزی و آمادگی قبلی میتوان در مهمانی شرکت کرد و از بودن در کنار اقوام و دوستان لذت برد و در عین  حال، کنترل قند خون و دیابت را نیز فراموش نکرد. در اين مقاله به نکاتی اشاره میشود که با رعایت آنها در مهمانی‌ها کنترل قند خون کار سختی نیست.  

انتخاب‌های غذایی سالم داشته باشید

شرکت در مهمانی به معنی کنار گذاشتن غذاهای سالم و خوردن غذاهای چرب و شیرین نیست. همیشه با کمیدقت میتوان انتخاب غذایی درست داشت. سهم بیشتری از بشقاب خود را به سبزیجات خام، پخته و سالاد اختصاص دهید. گوشت‌های کبابی را به خورش‌های چرب ترجیح دهید. از ته دیگ، ته چین و کوکو صرف نظر کنید یا به میزان کم اکتفا کنید. در صورت سرو سوپ حتما قبل غذا میل کنید. از مصرف سس‌های چرب، نوشابه و نوشیدنی‌های پرکالری صرف نظر کنید. در کیک و دسر با همراه خود شریک شوید.   

از پیش آمادگی داشته باشید

بهتر است بدون توجه به اینکه در مهمانی چه غذاهایی ممکن است سرو شود لقمه ای مناسب (نان و پنیر و سبزی، نان و مرغ و کاهو و...) همراه داشته باشید که اگر امکان خوردن غذاهای مهمانی نبود بتوانید لقمه خود را بخورید. در صورتی که میزبان آشنا است و از رژیم غذایی شما آگاهی دارد، بد نیست که در مورد غذاي مهمانی از او پرس و جو کنید.

معمولا در همه مهمانی‌ها سوپ، سالاد و غذاهای کبابی موجود میباشد، ولی با این حال آگاهی از منوی مهمانی برای آمادگی بهتر، توصیه میشود. برای دسر نیز میتوان از شیرین کننده‌های رژیمی که به دو دسته کالری‌زا (فروکتوز، سوربیتول و مانیتول) و غیر کالری‌زا (مثل آسپارتام) تقسیم میشوند، استفاده کرد.

 دسته اول حاوی کالری و انرژی هستند و بنابراین مصرف شان باید حساب شده باشد تا منجر به اضافه وزن نشود. در تهیه کیک، شیرینی و مربا میشود از این گروه استفاده کرد. گروه دوم دارای کالری نیستند و مشکل اضافه وزن را نداریم و قدرت شیرین‌کنندگی آنها بسیار بیشتر از شکر معمولی است، ولی بعضی  از این شیرین کننده‌ها مانند آسپارتام در اثر حرارت زیاد اثر شیرین کنندگی خود را از دست میدهند و نمیتوان در تهیه کیک از آنها استفاده کرد. میتوانید با استفاده از این مواد کیک یا شیرینی تهیه کنید و با خود داشته باشید یا اینکه همراه خود برای شیرین کردن چای یا قهوه داشته باشید. 

زمانی به مهمانی بروید که خیلی گرسنه نباشيد

داشتن یک میان وعده سبک مانند یک لقمه کوچک نان و پنیر یا یک عدد سیب میتواند اشتها و ولع شما برای خوردن را کمتر کند و به اين ترتيب میتوانيد اعتدال را در خوردن بهتر رعایت کنید. معمولا رعایت تغذیه صحیح و داشتن انتخاب‌های درست غذایی در زمان گرسنگی کمي ‌مشکل است و وسوسه برای خوردن غذاهای ناسالم بیشتر است، بنابراین به عنوان یک توصیه کلی هیچ وقت گرسنه به مهمانی نروید.    

بعد غذا یک پیاده‌روی نیم ساعته برای خود درنظر بگیرید

معمولا بعد از مهمانی‌هايی که انواع غذاها در دسترس است و شما هم از همه غذاها حتی به میزان کم چشیده‌اید، داشتن یک پیاده‌روی کوتاه نیم ساعته به هضم بهتر غذا کمک میکند و قند خون 2 ساعته بهتری میدهد که در درازمدت به کنترل بهتر دیابت و پیشگیری از عوارض آن کمک میکند.  

قند خونتان را چک کنید

2 ساعت بعد از صرف غذا قند خون خود را چک کنید. به صرف شرکت در مهمانی و احیانا زیاده‌روی در خوردن غذاها، از چک کردن قند خون صرف‌نظر نکنید. چک كردن ‌قند خون 2 ساعته به شما آگاهی بهتری از وضعیت دیابت‌تان میدهد و اثر مواد غذایی مختلف بر میزان قند خون را در بدنتان نشان میدهد و راهنمای خوبی برای شما در مواجهه با شرایط مشابه است.  

 

برچسب ها: قند خون، غذا برای دیابتی ها، غذای سالم برای دیابتی ها، دیابت و غذا، تغذیه دیابتی ها تعداد بازديد: 579 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز