Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 07:04

5
آبان
آلرژی و حساسيت‌های فصلی - بخش دوم

آلرژی و حساسيت‌های  فصلی - بخش دوم

آنتی‌كورها یكی از عوامل اساسی سیستم دفاعی و ایمنی بدن تلقی می‌شوند .

دكتر سیدضیاءالدین مظهری؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی، نائب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی، مدیر گروه تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

 

متخصصین زنده سیستم دفاعی بدن 
آنتی‌كورها یكی از عوامل اساسی سیستم دفاعی و ایمنی بدن تلقی می‌شوند . به طور ساده‌تر می‌توان آنها را اسلحه یا سلاح‌های مورد نیاز سیستم ایمنی بدن تلقی كرد همین سلاح‌ها هستند كه در صورت بروز آلرژی یا حساسیت نقش اساسی را به عهده می‌گیرند. اجازه می‌خواهم برای روشن شدن عملكرد آنها ساختارشان راچنین معرفی نمایم كه آنتی‌كورها سلول نبوده بلكه پروتئین‌های تولیدی خاصی می باشند كه در بافت خون و ترشحات دیگر بدن محلول گردیده‌اند. چون این ‌پروتئین تولیدی به گروه گلوبولینها تعلق دارد لذا آنها را ایمونوگلوبولین (Ig) نام‌گذاری نموده‌اند. 
با وجود تنوع بسیار زیادی كه انواع ایمنوگلوبولین‌ها دارند، عمدتاً زیربنای یكسانی دارند یعنی هر Ig از چهار زنجیره پروتئینی تشكیل شده‌اند دو رشته از آنها زنجیره‌های سنگین را تشكیل می‌دهند كه با حرف (H) و دوتای باقیمانده از زنجیرهای سبك یا (L) به وجود آمده‌اند این دو رشته سنگین و دو رشته سبك به صورت حرف Y به هم پیوسته‌اند.
ما انسانها دارای 5 گروه متفاوت از ایمونوگلوبولین‌ها می‌باشیم كه به دستجات گروه G.A.M.D.E تقسیم و نام‌گذاری گردیده و گاهی همه این گروهها با كلمه GAMDE نمایش داده می‌شوند. هر كدام از این گروه‌ها وظیفه خاصی را به عهده دارند كه در ادامه عملكرد هر كدام به طور جداگانه‌ای تشریح گردیده‌است تا  عزیزانی كه علاقمند به آگاهی از شگفتی‌های سیستم حفاظتی و دفاعی خود می‌باشند به صورت هدفمند در تامین نیازهای ساختاری و تقویتی آن كوشش لازم بعمل آورند.

ایمنوگلوبولین g 
(Igg)این گروه هشتاد درصد تمامی 5 گروه را به خود اختصاص داده است. وظیفه اصلی و عمده آن مبارزه و نابودسازی ویروس‌ها و باكتری‌ها می‌‌باشد. ایمونوگلوبولین  gتقریبا سه هفته بعد از ابتلا به عفونت عملكرد دفاعی خود را ظاهر می‌سازدكه این زمان طولانی‌ترین زمان برای پاسخگویی به یك عامل عفونی تلقی می‌شود ولی این حسن را دارد كه از عفونتهای بعدی توسط عامل بیماریزای شناخته شده جلوگیری می‌نماید چرا كه با ثبت مشخصات عامل بیماریزا در حافظه قوی و بلندمدت خود در صورت مواجهه مجدد با عوامل بیماریزا در زمان بسیار كوتاهی مقادیر قابل توجه Igg تولید می‌كند كه بلافاصله آلارم یا زنگ خطری را درتمامی سیستم دفاعی بدن به صدا در می‌آورد تا آماده‌باش سریعی صورت گیرد و تمامی نیروهای دفاعی بسیج گردیده و در مقابل تهاجم جدید دشمن شناخته شده مقاومت نموده و مهاجمین را در اولین حمله از پا در آورده یا بطور كلی به عقب‌نشینی وادار‌شان نمایند.

از طرف دیگر ایمنوگلوبولین Igg تنها و مشهورترین آنتی‌كوری می‌باشد قابلیت عبور از جفت را در دوران بارداری دارد كه می‌‌تواند تا 3 ماه بعد از به دنیا آمدن نوزاد، وی را در قبال بیماری كه مادر قبلا مبتلایش بوده حفظ كرده و ایمنی او را تامین و تضمین نماید . به مادران عزیز یادآور می‌شویم كه نوزاد آنها تا 2 سال بعد از تولد نیازمند شیر مادرمی‌باشند تا به سیستم ایمنی اختصاصی خود تكامل بخشند.

ایمونوگلوبولین m
Igm اولین پاسخ سیستم دفاعی بدن به علت بروز عفونت توسط یك عامل بیماریزای جدید می‌باشد و از این رو Igm را بعنوان پاسخ فوری سیستم دفاعی بدن یا آنتی كور پیشگام لقب داده‌اند كه در جریان خون با عوامل بیماریزای مهاجم و نفوذی درگیر شده و با علامت گذاری آنها شناسایی و نابودی‌شان را برای ماكروفاژها سهولت می‌بخشند. میزان Igm در دوره بروز عفونت كاهش پیدا می‌كند و از این رو سیستم دفاعی و ایمنی بدن مبادرت به تولید آن می‌كند. لذا اثبات وجود ناچیزی از آنتی‌كور Igm نشان عفونت ثانویه و یا تحت كنترل در آمدن یك بیماری حاد می‌باشد.

 

برچسب ها: تغذیه، آلرژی، آلرژی فصلی، حساسیت، حساسیت و آلرژی تعداد بازديد: 847 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز