Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 10:20

2
اردیبهشت
آشپزی ويژه مبتلايان به آلرژی غذايی

آشپزی ويژه مبتلايان به آلرژی غذايی

مغزها بخصوص بادام زمینی، یكی از مواد غذایی آلرژی‌زا بویژه در كودكان به حساب می‌آیند، بنابراین توصیه می‌شود از دادن مغزها و یا محصولات حاوی آنها به كودكان زیر 5 سال دارای آلرژی به آنها خودداری شود.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

بسیاری از افراد از انواع مختلفی از آلرژی‌ها رنج می‌برند، بیشتر این آلرژی‌ها به غذا و نوشیدنی‌ها مربوط می‌شوند. آلرژی غذایی یك واكنش سیستم ایمنی به غذایی است كه بدن به اشتباه آن را مضر می‌داند. به این ترتیب سیستم ایمنــــــی، آنتــــی‌بــادی‌های مخصوصی را بر علیه آن تولید می‌كند، این بدان معناست كه اگر شما بار دیگر آن غذا را بخورید، سیستم ایمنی مقدار زیادی از مواد شیمیایی شامل «هیستامین» آزاد می‌كند تا از بدن محافظت نماید. این مواد شیمیایی، باعث بروز تعدادی از علائم ناخوشایند می‌شوند كه می‌تواند شامل تهوع، مشكلات تنفسی، قرمزی و تحریكات پوستی، سردرد و مشكلات گوارشی باشد. این غذاهای آلرژی‌زا می‌توانند هر غذایی و یا حتی تركیبی از غذاها باشند. اگر شما مشكوك شوید كه به آلرژی غذایی یا عدم تحمل غذایی مبتلا هستید، باید با حذف آن ماده غذایی، كیفیت زندگی خود را بهبود دهید. فقط باید به یاد داشته باشید كه اگر ماده غذایی مهمی را از برنامه غذایی خود حذف می‌كنید، ماده غذایی مناسبی را جایگزین آن نمایید تا همواره رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. 
 

تعدادی از مواد غذایی رایج آلرژی‌زا  

مغزها

مغزها بخصوص بادام زمینی، یكی از مواد غذایی آلرژی‌زا بویژه در كودكان به حساب می‌آیند، بنابراین توصیه می‌شود از دادن مغزها و یا محصولات حاوی آنها به كودكان زیر 5 سال دارای آلرژی به آنها خودداری شود. بسیاری از غذاهای آماده، بیسكویت‌ها، كیك‌ها، دسرها و بستنی‌ها ممكن است دارای مغزها باشند، در نتیجه حتماً قبل از خرید این مواد غذایی، به برچسب آنها نگاهی بیندازید. 
 

ماهی

ماهی یكی از علل رایج واكنش‌های آلرژیك در كودكان و بزرگسالان می‌باشد.

 

برخی از میوه‌ها و سبزیجات

توت‌‌ها (مانند توت فرنگی و تمشك) نیز می‌توانند آلرژی‌زا باشند. برای برخی از افراد هم كیوی، مركبات و سبزیجاتی از قبیل كرفس ممكن است باعث ایجاد آلرژی شوند. 
 

شیر گاو

شیر گاو نیز می‌تواند آلرژی‌زا باشد، به این دلیل كه ممكن است روده قادر به تحمل لاكتوز موجود در آن نباشد. پروتئین شیر بز نیز مشابه پروتئین شیر گاو است، بنابراین نمی‌تواند جایگزین خوبی برای شیر گاو باشد. برخی افراد قادر به هضم شیر پرچرب گاو نیستند، در حالی كه می‌توانند مقدار كمی شیر كم‌چرب را تحمل نمایند.

 

سفیده تخم‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ هم می‌تواند باعث ایجاد واكنش‌های آلرژیكی شود. از آنجایی كه در تهیه بسیاری از محصولات تخم‌مرغ به كار رفته است، حتماً لیست مواد استفاده شده در تهیه آن محصول را مطالعه نمایید. به نظر می‌رسد نوزادان یكی از گروه‌هایی هستند كه احتمال آلرژی به سفیده تخم‌مرغ در آنها زیاد است.

 

لوبیای سویا

لوبیای سویا هم می‌تواند باعث ایجاد آلرژی شدیدی شود. متأسفانه از آنجایی كه امروزه سویا بخش مهمی از غذاهای فرآیند شده می‌باشد، لذا پرهیز از مصرف آن مشكل است. سویا ممكن است در غذاهای پخته، كراكرها، شیرخشك نوزادان، سس‌ها و سوپ‌ها وجود داشته باشد، بنابراین همیشه برچسب‌های غذایی را ملاحظه نمایید.

 

گلوتن

به نظر می‌رسد كه آلرژی به گلوتن به سرعت در حال افزایش است. مهم‌ترین غلاتی كه گلوتن دارند، عبارتند از: گندم، چاودار، جو دوسر و جو. این غلات و محصولاتی كه در تهیه آنها از این غلات استفاده شده، باید در افراد مبتلا به آلرژی به گلوتن، به طور جدی حذف شوند. البته افرادی كه به گندم آلرژی دارند، فقط باید گندم را از برنامه غذایی خود حذف نمایند. آرد برنج، آرد سیب‌زمینی و آرد ذرت، جایگزین‌های مناسبی برای آرد گندم در بسیاری از دستورات غذایی می‌باشند.

 

كیك لیمویی بدون گلوتن

مواد لازم برای تهیه 8 برش


آرد برنج قهوه‌ای*     150 گرم    520 كیلوكالری
برنج نیمكوب     25 گرم    85 كیلوكالری
لیموی رنده كرده     1 عدد لیمو    8 كیلوكالری
شكرریز     25 گرم     95 كیلوكالری
كشمش     25 گرم     65 كیلوكالری
مارگارین     125 گرم     920 كیلوكالری
*برای تهیه آرد برنج قهوه‌ای، برنج قهوه‌ای را بشویید و بگذارید خوب خیس بخورد. بعد آن را خشك و سپس آسیاب كنید.

 

روش تهیه كیك لیمویی بدون گلوتن

آرد برنج قهوه‌ای را الك كنید و همراه با برنج نیمكوب در ظرفی بریزید و با لیموی رنده‌شده، شكر و كشمش مخلوط نمایید. سپس مارگارین را بیفزایید و به آرامی مالش دهید تا خمیر یكدستی حاصل شود. آنگاه روی خمیر را بپوشانید و آن را 30 دقیقه در جای خنكی قرار دهید. حالا خمیر را در قالب گرد چرب‌شده‌ای بریزید. تمام قسمت‌های آن را با چنگال سوراخ كنید و محل برش‌ها را روی آن علامت بزنید. اكنون خمیر را 15 دقیقه در جای خنك بگذارید. 
خمیر را در فر گرم شده با دمای 160 درجه سانتیگراد (325 درجه فارنهایت) برای 40- 35 دقیقه بپزید تا طلایی رنگ شود. سپس آن را از فر خارج كنید.

 

برچسب ها: آلرژی، آلرژی غذایی، جلوگیری از آلرژی، تغذیه و بیماری، كیك لیمویی بدون گلوتن، هیستامین، غذاهای آلرژی‌زا، عدم تحمل غذایی تعداد بازديد: 1344 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز